In 1999 ligt zowel het rijders -als het constructeurskampioenschap nog volledig open op het moment dat men afreist naar Japan voor de laatste Grand Prix. Ferrari-rijder Eddie Irvine is tot verbazing van velen de klassementsleider en verdedigt een voorsprong van vier punten op McLaren-coureur Mika Häkkinen. Hun beider teams schelen eveneens vier punten, in het voordeel van de Scuderia. Eddie Irvine kwalificeert zich met een vijfde plaats matig. Het is teamgenoot Michael Schumacher – voor de tweede race terug in de cockpit na diens beenbreuk in Silverstone – die de poleposition pakt en zich daarmee de rol van meesterknecht op de hals haalt. De Duitser krijgt de taak de als tweede startende Häkkinen belangrijke punten te onthouden. Schumacher slaagt er echter niet in zich breed te maken bij de start en de Fin komt direct aan hem voorbij. De McLaren is vervolgens simpelweg te snel voor het Ferrari-duo. David Coulthard rijdt namens McLaren op een derde plaats, maar gooit die klassering te grabbel op het moment dat hij bolide een voorvleugellengte korter rijdt tegen de Japanse vangrails. Het zou een kostbare fout blijken. Mika Häkkinen gaat er weliswaar eenvoudig vandoor met de titel, maar McLaren moet toezien hoe Ferrari het teamklassement wint. Zo verdelen ze onderling netjes de prijzen, al zal Eddie Irvine daar tot op de dag van vandaag anders over denken. Een jaar later mag Ferrari alsnog een rijderstitel op het palmares bijschrijven. Michael Schumacher wint zijn eerste van vijf opeenvolgende wereldtitels met de Italiaanse renstal.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In 2013 zet Sebastian Vettel zijn zegereeks ononderbroken voort, maar het gaat allemaal wat minder soepel dan in de voorgaande races. Het volledige raceverslag lees je hier.
Dit jaar
Toen Michael Schumacher in 1999 zijn been brak, werd hij vervangen door de Mika Salo. De Fin schuift dit weekend bij de wedstrijdleiding aan als driver steward. Behalve Ferrari kwam Salo in de Formule 1 uit voor Lotus, Tyrell, Arrows, BAR, Sauber en Toyota. In 111 Grands Prix bleek een podiumplaats het hoogst haalbare. Zijn enige kans op de overwinning stond hij tijdens de Duitse Grand Prix van ’99 af aan gelegenheidsteamgenoot Eddie Irvine. Waar in het verleden regelmatig het kampioenschap op de Japanse omloop werd beslist, is dat in 2014 uitgesloten. Lewis Hamilton en Nico Rosberg kunnen hooguit een stap doen in de goede richting. Met name Lewis Hamilton lijkt daarvoor de aangewezen kandidaat. Hij heeft het momentum te pakken en zal erop gebrand zijn de voorsprong van drie punten op zijn teamgenoot verder uit te breiden. Nico Rosberg zal op zijn beurt zijn reeks van matig presteren willen doorbreken en de koppositie willen heroveren. In de spotlights
Voor ons Nederlanders is de vrijdag in Japan wellicht minstens zo interessant als de zaterdag en zondag. De eerste vrije training markeert het debuut van Max Verstappen tijdens een Grand Prix-weekend. Daarmee komt een droom uit voor de zeventienjarige Nederlander die realistisch is over wat er van hem verwacht mag worden: “Verwacht geen supertijden. Het gaat er vooral om dat ik vertrouwd raak met het team en de auto.” Niet alleen Verstappen maakt zijn eerste meters tijdens een officiële sessie. Ook de Brit Will Stevens stuurt voor het eerst een Formule 1-bolide de baan op tijdens een officiële sessie. De voormalig Caterham-testcoureur zal uitkomen voor Marrusia, terwijl Roberto Merhi weer meters mag maken in de Caterham. Waar de strijd om de rijderstitel nog volop open ligt, lijkt het constructeurskampioenschap wat betreft de eerste plaats wel beslist. Toch zijn daar twee hele interessante gevechten gaande. Ferrari en Williams knokken om de derde plaats, terwijl McLaren en Force India daarachter strijden voor plaats vijf. Met nog slechts vijf races te gaan wordt elk punt steeds waardevoller. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Japan de harde en de medium band mee.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."