Het circuit van Suzuka is wereldwijd beroemd om het feit dat het ontworpen is in de vorm van een acht. De Nederlander Hans Hugenholtz is verantwoordelijk voor het ontwerp van de omloop die oorspronkelijk dienst deed als testcircuit van Honda. In 1987 werd er voor het eerst een Formule 1 Grand Prix georganiseerd. Het circuit wordt door de coureurs vaak bestempeld als één van de meest uitdagende van de Formule 1-kalender. Met name de ‘s’ bochten aan het begin van de ronde en de 130R doen bij menig coureur het hart sneller kloppen. Niet alleen de mannen achter het stuur genieten met volle teugen van het evenement, de mensen op de tribune zijn vaak net zo enthousiast. Het Japanse publiek juicht voor alles en iedereen en dat maakt Suzuka een dankbare locatie om te racen. Historie Traditiegetrouw wordt de Grand Prix van Japan ergens achterin het seizoen gehouden. Dat betekent dat er met regelmaat een kampioenschap beslist wordt. Zo vierde Ayrton Senna en Mika Hakkinen er voor McLaren al hun kampioenschapsfeestjes. Het verhaal van Senna’s tweede wereldtitel mag bekend zijn:

Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De overmacht van Sebastian Vettel was in 2012 groot te noemen. De Duitser pakte poleposition, reed de snelste ronde, leidde elke doorkomst en won uiteindelijk de race met twintig seconden voorsprong op Felipe Massa. De grote held van het weekend was echter de man die er dit jaar niet meer bij is. De Japanner Kamui Kobayashi bracht ‘zijn’ thuispubliek in extase door met zijn Sauber de derde plaats voor zich op te eisen. Kobayashi werd toegejuicht alsof hij zojuist de wereldtitel had binnen gesleept. Dit jaar
Sebastian Vettel kan dit weekend in theorie zijn vierde opeenvolgende wereldtitel in de wacht slepen. Hij heeft met vijf races te gaan een voorsprong van 77 punten op zijn enig overgebleven rivaal Fernando Alonso. De Spanjaard heeft echter al te kennen gegeven niet echt meer te geloven in zijn titelkansen, maar wel heel trots te zijn op het feit dat hij en Ferrari tot diep in het kampioeschap een mathematische kans op de wereldtitel weten te behouden. In de spotlights
Sauber-coureur Nico Hülkenberg doet de laatste races nadrukkelijk van zich spreken, met als hoogtepunt natuurlijk de vierde plaats in Zuid-Korea. De Duitser roept om het hardst dat één zwaluw nog geen zomer maakt, dus zal hij maar wat graag willen laten zien dat tot het eind van het seizoen constant kan blijven presteren. Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Japan de medium en harde banden mee.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."