Sutton Images
Jan van der Burgt
5 oktober 2017
In Maleisië werd de winning streak van Lewis Hamilton een halt toegeroepen door niemand minder dan Max Verstappen. Kan de Nederlander in Japan opnieuw uithalen? En wat weet Sebastian Vettel te doen in de jacht op zijn vijfde wereldtitel? De Grand Prix van Japan geeft antwoord.
Het verschil tussen lijstaanvoerder Lewis Hamilton en achtervolger Sebastian Vettel bedraagt nu 34 punten. Een uitvalbeurt van de Brit en een overwinning van Vettel kan het speelveld al een heel eind gelijk trekken, maar draai die rollen om en je gaat met nog vier races te gaan al spreken over mathematische kansen voor Vettel. En als je in de Formule 1 over mathematische kansen moet spreken, ben je eigenlijk al verloren.
Normaal gesproken zou je Mercedes bovendien als favoriet aanwijzen op een technisch uitdagende baan als het Suzuka Circuit, maar de Duitse formatie oogt al enkele races zoekende. Dat Mercedes de voorsprong desondanks vergrootte op Ferrari, heeft vooral te maken met de pech en fouten van de Italianen. Gelukkig voor Sebastian Vettel ligt de baan hem goed. In zijn dominante Red Bull-jaren won hij niet minder dan vier keer op de baan die gekenmerkt wordt door de enige fly-over van de Formule 1-kalender.
Zeg je Suzuka, zeg je echter ook Spoon, de ‘S’-curves, Degner (1 & 2) en de 130R. Stuk voor stuk bochten die de omloop maken tot een grote favoriet van vele coureurs.
Met een lengte van 5.807 meter staan er op de vroege Nederlandse morgen zondag 53 raceronden op het programma. In een close gevecht heeft de achterliggende partij elke ronde slechts één DRS-zone tot zijn beschikking. Deze ligt op startfinish.
Vorig jaar
Nico Rosberg heeft van niemand wat te duchten op het Suzuka Circuit. De Duitser wordt achtervolgd door Max Verstappen, maar verdedigt te allen tijde een veilige marge. Verstappen moet in de slotfase zelfs de slecht gestarte Lewis Hamilton van het lijf zien te houden en slaagt daar met een venijnige verdedigende actie goed in. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s op Suzuka.
In de spotlights
Natuurlijk zal er veel aandacht uitgaan naar McLaren Honda, de combinatie waarvoor de Japanners vanwege nostalgische gevoelens drie jaar geleden wel warm liepen. De motor draaide zelf echter voor geen meter en dus is dit de laatste Japanse Grand Prix waar het zorgenkindje achterin de Mclaren ligt. Volgend jaar wordt het immers geadopteerd door Toro Rosso. Aan voormalig Super Formula-ster Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso om nog één keer te schitteren met de Japanse paardenkrachten in het achteronder. Omdat Pierre Gasly net als Stoffel Vandoorne belangrijke circuitkennis over Suzuka heeft opgedaan in het Japanse Super Formula-kampioenschap, is Lance Stroll de enige rijder die komend weekend zijn Suzuka-debuut maakt. De Canadees leek zich richting het eind van de eerste seizoenshelft wat op te richten, maar de glans lijkt weer wat te vertroebelen, al moet dat gezegd worden van het complete team van Williams. Over debuteren gesproken. In 2014 deed Max Verstappen voor het eerst tussen de grote jongens van zich spreken, door op volwassen en nagenoeg foutloze wijze de eerste vrije training af te werken in de Toro Rosso van Jean-Éric Vergne. Amper drie jaar later jaagt hij in de Red Bull op de hoofdprijzen en gezien de vorm van Red Bull mag er zeker weer gehoopt worden op minimaal een podiumplek. Driver Steward: Tom Kristensen Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft
Nico Rosberg heeft van niemand wat te duchten op het Suzuka Circuit. De Duitser wordt achtervolgd door Max Verstappen, maar verdedigt te allen tijde een veilige marge. Verstappen moet in de slotfase zelfs de slecht gestarte Lewis Hamilton van het lijf zien te houden en slaagt daar met een venijnige verdedigende actie goed in. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s op Suzuka.
In de spotlights
Natuurlijk zal er veel aandacht uitgaan naar McLaren Honda, de combinatie waarvoor de Japanners vanwege nostalgische gevoelens drie jaar geleden wel warm liepen. De motor draaide zelf echter voor geen meter en dus is dit de laatste Japanse Grand Prix waar het zorgenkindje achterin de Mclaren ligt. Volgend jaar wordt het immers geadopteerd door Toro Rosso. Aan voormalig Super Formula-ster Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso om nog één keer te schitteren met de Japanse paardenkrachten in het achteronder. Omdat Pierre Gasly net als Stoffel Vandoorne belangrijke circuitkennis over Suzuka heeft opgedaan in het Japanse Super Formula-kampioenschap, is Lance Stroll de enige rijder die komend weekend zijn Suzuka-debuut maakt. De Canadees leek zich richting het eind van de eerste seizoenshelft wat op te richten, maar de glans lijkt weer wat te vertroebelen, al moet dat gezegd worden van het complete team van Williams. Over debuteren gesproken. In 2014 deed Max Verstappen voor het eerst tussen de grote jongens van zich spreken, door op volwassen en nagenoeg foutloze wijze de eerste vrije training af te werken in de Toro Rosso van Jean-Éric Vergne. Amper drie jaar later jaagt hij in de Red Bull op de hoofdprijzen en gezien de vorm van Red Bull mag er zeker weer gehoopt worden op minimaal een podiumplek. Driver Steward: Tom Kristensen Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft
Gerelateerd nieuws
Marko bekritiseert ‘subjectieve Britse pers’ na titelzege Verstappen
23 december 2024 19:00 - Nieuws
Voormalig Red Bull-coureurs naar Cadillac? ‘Zou me niks verbazen’, zegt Horner
23 december 2024 13:00 - Nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws