Sutton Images
Jan van der Burgt
27 oktober 2016
De Zangeres Zonder Naam bezong Mexico al als het land van al haar dromen. Nico Rosberg kan op klassieke, Mexicaanse Formule 1-grond zijn jongensdroom waarmaken door voor het eerst wereldkampioen te worden.
Tien jaar geleden maakte Nico Rosberg zijn Formule 1-debuut. Nu kan hij, na een jarenlange strijd met Lewis Hamilton, eindelijk zijn eerste titel pakken. Dat lukt hem echter alleen als hij net als vorig jaar de Mexicaanse Grand Prix wint en Lewis Hamilton maximaal één punt scoort.
Het decor voor dit scenario is het Autódromo Hermanos Rodríguez. Na een afwezigheid van meer dan twee decennia keerde het circuit vorig jaar in aangepaste vorm terug op de kalender. De race werd een prooi voor Nico Rosberg, dus het circuit is hem in theorie goed gezind.
Die aanpassingen deden het circuit volgens de liefhebbers geen goed. De snelle Esses werden verlegd en omringd door moderne, maar weinig spannende uitloopstroken, terwijl de bliksemsnelle Peraltada-bocht werd vermaakt tot een langzaam stadion-gedeelte. Maar de sfeer om het circuit bleek vorig jaar als vanouds. Afgeladen volle tribunes sierden het circuit.
Dat circuit is in totaal 4.304 meter lang, wat betekent dat er 71 ronden gereden moeten worden. De twee DRS-zones liggen op de weg naar de bochten één en vier. Bocht één volgt op het lange rechte stuk van startfinish, waar door de lengte van 1.3km én de hoge ligging van het circuit ongekend hoge snelheden bereikt worden.
Vorig jaar
Nadat Hamilton in Amerika de titel veilig stelde, mag Rosberg in het verdere verloop van het seizoen de kruimels oprapen. Hij pakt op het vernieuwde Autódromo Hermanos Rodríguez pole position en staat de leiding alleen af tijdens de pitstops. Max Verstappen stuurt zijn Toro Rosso naar de negende plaats. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Nico Rosberg
1992: Nigel Mansell
1991: Riccardo Patrese
1990: Alain Prost
1989: Ayrton Senna
1988: Alain Prost
1987: Nigel Mansell
1986: Gerhard Berger
1970: Jacky Ickx
1969: Denny Hulme In de spotlights
De Mexicaanse Grand Prix is de thuisrace voor zowel Sergio Pérez als Esteban Gutiérrez. De één, Force India-coureur en stevig in het zadel, de ander Haas-coureur met een nog wat onzekere toekomst. Gutiérrez ziet zichzelf als geschikte kandidaat voor het stoeltje dat hij nu bezet, maar de teamleiding lijkt daar gezien het uitblijven van contractverlenging niet zo zeker van. En dus heeft de voormalig Sauber-coureur in de laatste drie races van het seizoen nog wat te bewijzen. De hoge topsnelheden in Mexico zijn ondanks de inhaalslag van de afgelopen jaren, nog altijd niet in het voordeel van de Renault-aangedreven jongens. Het is dan ook niet ondenkbaar dat Max Verstappen zijn verdedigende kunsten moet gaan tonen aan het eind van de rechte stukken. In Japan gaf hij echter al aan dat hij op het moment van de actie zelf wel kijkt hoe het loopt, ook al zijn de regels wat betreft verdedigen aangescherpt. Driver steward
Danny Sullivan Pirelli
Pirelli neemt de medium, zachte en superzachte banden mee naar de Grand Prix van Mexico.
Nadat Hamilton in Amerika de titel veilig stelde, mag Rosberg in het verdere verloop van het seizoen de kruimels oprapen. Hij pakt op het vernieuwde Autódromo Hermanos Rodríguez pole position en staat de leiding alleen af tijdens de pitstops. Max Verstappen stuurt zijn Toro Rosso naar de negende plaats. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Nico Rosberg
1992: Nigel Mansell
1991: Riccardo Patrese
1990: Alain Prost
1989: Ayrton Senna
1988: Alain Prost
1987: Nigel Mansell
1986: Gerhard Berger
1970: Jacky Ickx
1969: Denny Hulme In de spotlights
De Mexicaanse Grand Prix is de thuisrace voor zowel Sergio Pérez als Esteban Gutiérrez. De één, Force India-coureur en stevig in het zadel, de ander Haas-coureur met een nog wat onzekere toekomst. Gutiérrez ziet zichzelf als geschikte kandidaat voor het stoeltje dat hij nu bezet, maar de teamleiding lijkt daar gezien het uitblijven van contractverlenging niet zo zeker van. En dus heeft de voormalig Sauber-coureur in de laatste drie races van het seizoen nog wat te bewijzen. De hoge topsnelheden in Mexico zijn ondanks de inhaalslag van de afgelopen jaren, nog altijd niet in het voordeel van de Renault-aangedreven jongens. Het is dan ook niet ondenkbaar dat Max Verstappen zijn verdedigende kunsten moet gaan tonen aan het eind van de rechte stukken. In Japan gaf hij echter al aan dat hij op het moment van de actie zelf wel kijkt hoe het loopt, ook al zijn de regels wat betreft verdedigen aangescherpt. Driver steward
Danny Sullivan Pirelli
Pirelli neemt de medium, zachte en superzachte banden mee naar de Grand Prix van Mexico.
Gerelateerd nieuws
Preview GP Las Vegas: Jackpot voor Max Verstappen of gegokt en verloren?
23 november 2024 18:31 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas
Marko weet het zeker: ‘Verstappen gaat morgen de titel pakken’
23 november 2024 13:00 - GP Las Vegas