Racepictures
Jan van der Burgt
26 oktober 2017
De titelstrijd nadert in Mexico zijn ontknoping. Sebastian Vettel mag 16 punten meer scoren dan Lewis Hamilton en dan nog is de Mercedes-coureur de wereldkampioen van 2017. In theorie hoeft Hamilton dus niet meer te doen dan op zijn dooie gemak achter de Ferrari-piloot aan te rijden.
De Formule 1 lijkt daarmee niet af te stevenen op één van de meest spannende ontknopingen van de laatste jaren. Omdat Sebastian Vettel lange tijd gelijke tred kon houden met Lewis Hamilton, was het seizoen an sich spannend, maar de toegenomen dominantie van Hamilton en het falen van Ferrari en Vettel op cruciale momenten, maakt dat Hamilton nu al zijn vierde wereldtitel op kan rapen.
Het decor voor dit alles is het Autódromo Hermanos Rodríguez, een piste die na een flinke opknapbeurt en na afwezigheid van ruim twee decennia in 2015 weer terugkeerde op de Formule 1-kalender. Door de hoge ligging van het circuit (2200 meter) en dus ijle lucht, worden er op het circuit in hartje Mexico Stad topsnelheden bereikt van meer dan 350 kilometer per uur.
Het gaat echter niet alleen maar hard, daar in Mexico. In de aanloop naar de Grand Prix van 2015 heeft men de laatste sector naar binnen getrokken, waardoor men nu op lage snelheid door het daar gelegen honkbalstadion slingert. Spektakelgarantie voor de fans én voor de coureurs, die zich hier omringd voelen door hun supporters.
De DRS-zones liggen komend weekeinde zoals gebruikelijk op startfinish als ook in de aanloop naar bocht vier. De wedstrijd op het 4.304 meter lange circuit telt 71 ronden.
Vorig jaar
De inhaalslag van Lewis Hamilton is een week eerder op het Circuit of the Americas ingezet en ook in Mexico wint de op dat moment regerend wereldkampioen weer. Talk of the town is echter het getouwtrek tussen de Red Bull-coureurs en Sebastian Vettel, die publiekelijk wedstrijdleider Charlie Whiting voor rotte vis uitmaakt. Het is echter Verstappen die een tijdstraf krijgt, omdat hij de eerste chicane heeft afgesneden na een remfout, waardoor hij stand hield ten opzichte van Sebastian Vettel. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Lewis Hamilton is van het huidige deelnemersveld de enige coureur die wist te winnen in Mexico. In de spotlights
Naast Lewis Hamilton verkeert ook Max Verstappen in bloedvorm. De afgelopen races had hij op zondag telkens de snelheid om te kunnen winnen of in ieder geval om de kop bij te houden. Nu hij zonder gridstraffen kan profiteren van zijn nieuwe Renault-motor lijkt Verstappen opnieuw een logische podium-kandidaat. Als hem daarbij niets in de weg wordt gelegd natuurlijk…
Bij Toro Rosso treedt men aan met een line-up met een gedeelde ervaring van liefst drie Grand Prix-starts. Pierre Gasly en Brendon Hartley hebben het stokje overgenomen van oudgedienden Carlos Sainz en de weggebonjourde Daniil Kvyat. Daarmee neemt het Italiaanse team eindelijk weer de gedaante aan van toen het team het levenslicht zag, namelijk dat van een opleidingsteam. Lance Stroll, Stoffel Vandoorne en Pierre Gasly maken voor het eerst kennis met het Autódromo Hermanos Rodríguez en zullen een groot deel van de vrije trainingen moeten wijden aan het onder de duim krijgen van de baan. Brendon Hartley kent die baan al als geen ander. Zowel in 2016 als eerder dit jaar won hij er met Porsche de WEC-afspraak. Driver Steward: Tom Kristensen Bandenselectie Pirelli: Soft, Supersoft, Ultrasoft
De inhaalslag van Lewis Hamilton is een week eerder op het Circuit of the Americas ingezet en ook in Mexico wint de op dat moment regerend wereldkampioen weer. Talk of the town is echter het getouwtrek tussen de Red Bull-coureurs en Sebastian Vettel, die publiekelijk wedstrijdleider Charlie Whiting voor rotte vis uitmaakt. Het is echter Verstappen die een tijdstraf krijgt, omdat hij de eerste chicane heeft afgesneden na een remfout, waardoor hij stand hield ten opzichte van Sebastian Vettel. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier. Lewis Hamilton is van het huidige deelnemersveld de enige coureur die wist te winnen in Mexico. In de spotlights
Naast Lewis Hamilton verkeert ook Max Verstappen in bloedvorm. De afgelopen races had hij op zondag telkens de snelheid om te kunnen winnen of in ieder geval om de kop bij te houden. Nu hij zonder gridstraffen kan profiteren van zijn nieuwe Renault-motor lijkt Verstappen opnieuw een logische podium-kandidaat. Als hem daarbij niets in de weg wordt gelegd natuurlijk…
Bij Toro Rosso treedt men aan met een line-up met een gedeelde ervaring van liefst drie Grand Prix-starts. Pierre Gasly en Brendon Hartley hebben het stokje overgenomen van oudgedienden Carlos Sainz en de weggebonjourde Daniil Kvyat. Daarmee neemt het Italiaanse team eindelijk weer de gedaante aan van toen het team het levenslicht zag, namelijk dat van een opleidingsteam. Lance Stroll, Stoffel Vandoorne en Pierre Gasly maken voor het eerst kennis met het Autódromo Hermanos Rodríguez en zullen een groot deel van de vrije trainingen moeten wijden aan het onder de duim krijgen van de baan. Brendon Hartley kent die baan al als geen ander. Zowel in 2016 als eerder dit jaar won hij er met Porsche de WEC-afspraak. Driver Steward: Tom Kristensen Bandenselectie Pirelli: Soft, Supersoft, Ultrasoft
Gerelateerd nieuws
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws
Marko over keuze voor Liam Lawson: ‘Mentale kracht was doorslaggevend’
20 december 2024 16:00 - Nieuws
Officieel: Isack Hadjar stroomt door naar Visa RB, nog een rookie in 2025
20 december 2024 11:00 - Nieuws