De Formule 1 doet komend weekend alweer voor de zesde keer het stratencircuit van Singapore aan. De coureurs zullen 61 ronden lang op hun hoede moeten zijn, want de vangrails zijn al zo vaak onvergeeflijk gebleken.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend opnieuw Derek Warwick. De 58-jarige Brit hield het tijdens zijn eigen Formule 1-loopbaan 162 Grand Prix-weekenden lang vol. Een overwinning zat er echter nooit voor hem in. Verder dan een tweede plaats is hij nooit gekomen. Zijn beste jaar kende Warwick in 1984. Hij eindigde op de zevende plaats in het kampioenschap. Warwick viert dit weekend een bescheiden jubileum. Het is de tiende keer dat hij plaatsneemt op de stoel van de steward.

Het circuit
Het Marina Bay Street Circuit is het eerste stratencircuit in Azië dat wordt gebruikt voor de Formule 1. De onder kunstlicht verreden Grand Prix staat sinds 2008 op de kalender en wordt jaarlijks door de vele fans zeer goed ontvangen. Hoewel het voor de coureurs een uitdagende baan is, is er ook van meet af aan kritiek op de ‘Singapore Sling’, een krappe chicane waarvan de hoge kerbstones voor moderne Formule 1-wagen lastig te verwerken zijn. De organisatie heeft dan ook besloten met ingang van 2013 de chicane te vervanger door een gewone linkerbocht.

Historie
Het was op voorhand een prachtig affiche. Racen door de donkere straten van een metropool als Singapore. Alles zag er tijdens de eerste Grand Prix in 2008 even mooi en even spectaculair uit. Het is juist daarom zo jammer dat de eerste editie later de boeken in zou gaan met een lelijk stempel: ‘crashgate’.

In een enerverende Grand Prix krijgt Renault-coureur Nelson Piquet Jr. van teambaas Flavio Briatore te horen dat hij zijn bolide in de muur dient te parkeren, ten einde teamgenoot Fernando Alonso middels een safety car-periode aan zijn eerste overwinning van het seizoen te helpen. Het team slaagt in zijn opzet en de vreugde is na afloop dan ook groot.

Een jaar later worden verdenkingen over mogelijke opzet concreet en wordt er een onderzoek gestart naar het hoe en wat in Singapore een jaar eerder. Men krijgt de onderste steen boven en de boeven van Renault worden uit de Formule 1 verbannen. Nelson Piquet wordt op dat moment eigenlijk al niet meer serieus genomen als Formule 1 -coureur en werd een maand daarvoor al bij Renault vervangen door Romain Grosjean.

Vorig jaar
In 2012 lijkt Lewis Hamilton, evenals in Monza, de dominante factor. Hij leidt de race met in zijn kielzog Sebastian Vettel in de Red Bull. De McLaren laat de Brit echter in de steek en Sebastian Vettel krijgt daarmee de zege in zijn schoot geworpen.

Michael Schumacher krijgt de lachers op zijn hand als hij halverwege de race zijn Mercedes in de achterkant van de Toro Rosso van Jean-Éric Vergne boort. Het incident zal er ongetwijfeld aan toe hebben bijgedragen dat niet Schumacher, maar Lewis Hamilton dit jaar Mercedes-coureur is.

Dit jaar
Met een achterstand van respectievelijk 81 en 88 punten zijn Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen normaal gesproken kansloos voor de wereldtitel. Dat maakt Fernando Alonso de laatst overgebleven uitdager van Sebastian Vettel. De Spanjaard zal dan ook willen winnen op het circuit waar hij in 2008 op dubieuze wijze wist te zegevieren. Ook voor Sebastian Vettel geldt immers dat een foutje op het Marina Bay Street Circuit snel is gemaakt.

In de spotlights
Als er iemand in Singapore iets te bewijzen heeft, is het wel Felipe Massa. De Braziliaan wordt aan het eind van het seizoen bij Ferrari vervangen door voormalig teamgenoot Kimi Räikkönen en zit dus voor 2014 nog zonder stoeltje. Massa heeft al gesprekken gevoerd met Lotus en McLaren, maar met enkele klinkende resultaten in de slotfase van 2013 onderhandelt het toch een stuk prettiger.

Houd komend weekend ook Bernd Mayländer in de gaten. We hebben de safety car-coureur dit seizoen nog maar weinig in actie gezien, maar de kans is groot dat de Duitser in Singapore zijn kunsten weer eens mag vertonen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Singapore de superzachte en medium banden mee.