Sutton Images
Jan van der Burgt
15 september 2016
Na de ongekende snelheden van het Autodromo di Monza, maakt het Formule 1-circus zich op voor het korte draaiwerk van het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Het is typisch zo’n baan waar de andere teams het Mercedes wellicht lastig kunnen maken.
Is de Grand Prix van Singapore anno 2016 nog weg te denken van de Formule 1-kalender? Nee, eigenlijk niet. De plaatjes zijn prachtig, de races boeiend en verrassingen liggen altijd op de loer. Door de warmte en hoge luchtvochtigheid is het bovendien een loodzware beproeving voor mens en machine.
De Grand Prix van Singapore is de langste op de kalender. Niet qua raceafstand of lengte van de ronde (5.065 meter), maar qua tijdsduur. In tegenstelling tot in Monaco, wordt in Singapore wél de volledige minimale afstand van 305 kilometer afgelegd, mits dat binnen de tijdslimiet van twee uur gebeurt natuurlijk. Het is al regelmatig voorgekomen dat de race na twee uur werd afgevlagd in plaats van na het totaal van 61 ronden.
Ondanks de weinige lange rechte stukken zijn er toch twee stroken asfalt geschikt bevonden om als DRS-zone te dienen. Op startfinish mag de achtervleugel worden opengezet, evenals op het rechte stuk na bocht vijf.
Vorig jaar
Mercedes arriveert in Singapore als het dominante team, maar van dominantie is geen sprake. Mercedes moet toekijken hoe Ferrari en Sebastian Vettel onklopbaar zijn. Ook Max Verstappen doet van zich spreken tijdens de Singaporese nacht. Zijn gedecideerde ‘NEE!’ op de vraag of hij toch alsjeblieft Carlos Sainz even voorbij wil laten, klinkt velen fans nog altijd als muziek in de oren. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Sebastian Vettel
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2011: Sebastian Vettel
2010: Fernando Alonso
2009: Lewis Hamilton
2008: Fernando Alonso In de spotlights
Het was kort na de Italiaanse Grand Prix dat Max Verstappen zijn vizier alweer richtte op de Grote Prijs van Singapore. “Ik wil daar winnen”, zo zei hij, om dat daarna te blijven herhalen. Grootspraak? Misschien wel niet. Vorig jaar was Mercedes in de Aziatische straten geen schim van zichzelf en profiteerde Ferrari, maar dit jaar is de Red Bull de betere auto gebleken op circuits waar downforce van groot belang is. Nico Rosberg, de Duitser die in Singapore zijn 200ste Grand Prix afwerkt, noemt het Marina Bay Street Circuit zelfs een echt Red Bull-circuit. De twee Mercedes-kemphanen gaan dan ook niet uit van een vanzelfsprekend succes. “Hopelijk hebben we onze zaakjes beter voor elkaar dan vorig jaar en dan moeten we nog maar zien hoe het loopt”, aldus Lewis Hamilton. Marcus Ericcson viert eenzelfde feestje als Nico Rosberg, maar dan voor een totaal aantal van vijftig Grands Prix. De Zweed reed in drie seizoen voor Caterham en Sauber negen punten bij elkaar. Aan dat puntentotaal zal dit weekend naar verwachting niks worden toegevoegd, al verwachten ze daar nog zoveel van de upgrades. Maar aan de andere kant, als er ergens een verrassing mogelijk is, dan in Singapore. Mark Blundell is komend weekeinde de driver steward. De Brit reed tussen 1991 en 1995 niet minder dan 61 Grands Prix voor McLaren, Tyrrell, Ligier en Brabham. Pirelli
Pirelli gaat voor zacht onder de Singaporese sterrenhemel. De Italiaanse bandenfabrikant neemt de zachte, superzachte en ultrazachte banden mee naar Singapore.
Mercedes arriveert in Singapore als het dominante team, maar van dominantie is geen sprake. Mercedes moet toekijken hoe Ferrari en Sebastian Vettel onklopbaar zijn. Ook Max Verstappen doet van zich spreken tijdens de Singaporese nacht. Zijn gedecideerde ‘NEE!’ op de vraag of hij toch alsjeblieft Carlos Sainz even voorbij wil laten, klinkt velen fans nog altijd als muziek in de oren. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier. Eerdere winnaars
2015: Sebastian Vettel
2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2011: Sebastian Vettel
2010: Fernando Alonso
2009: Lewis Hamilton
2008: Fernando Alonso In de spotlights
Het was kort na de Italiaanse Grand Prix dat Max Verstappen zijn vizier alweer richtte op de Grote Prijs van Singapore. “Ik wil daar winnen”, zo zei hij, om dat daarna te blijven herhalen. Grootspraak? Misschien wel niet. Vorig jaar was Mercedes in de Aziatische straten geen schim van zichzelf en profiteerde Ferrari, maar dit jaar is de Red Bull de betere auto gebleken op circuits waar downforce van groot belang is. Nico Rosberg, de Duitser die in Singapore zijn 200ste Grand Prix afwerkt, noemt het Marina Bay Street Circuit zelfs een echt Red Bull-circuit. De twee Mercedes-kemphanen gaan dan ook niet uit van een vanzelfsprekend succes. “Hopelijk hebben we onze zaakjes beter voor elkaar dan vorig jaar en dan moeten we nog maar zien hoe het loopt”, aldus Lewis Hamilton. Marcus Ericcson viert eenzelfde feestje als Nico Rosberg, maar dan voor een totaal aantal van vijftig Grands Prix. De Zweed reed in drie seizoen voor Caterham en Sauber negen punten bij elkaar. Aan dat puntentotaal zal dit weekend naar verwachting niks worden toegevoegd, al verwachten ze daar nog zoveel van de upgrades. Maar aan de andere kant, als er ergens een verrassing mogelijk is, dan in Singapore. Mark Blundell is komend weekeinde de driver steward. De Brit reed tussen 1991 en 1995 niet minder dan 61 Grands Prix voor McLaren, Tyrrell, Ligier en Brabham. Pirelli
Pirelli gaat voor zacht onder de Singaporese sterrenhemel. De Italiaanse bandenfabrikant neemt de zachte, superzachte en ultrazachte banden mee naar Singapore.
Gerelateerd nieuws
Preview GP Las Vegas: Jackpot voor Max Verstappen of gegokt en verloren?
23 november 2024 18:31 - GP Las Vegas
Hamilton kijkt met jaloerse ogen naar teamgenoot: ‘Ik had op pole moeten staan’
23 november 2024 17:30 - GP Las Vegas
Marko weet het zeker: ‘Verstappen gaat morgen de titel pakken’
23 november 2024 13:00 - GP Las Vegas