De Grand Prix van Singapore is in de meest letterlijke zin van het woord de schitterendste Grand Prix van de kalender. Het is een moderne klassieker, maar bovenal een slijtageslag voor machine, maar zeker ook voor mens.

Want niet alleen de aard van het circuit zorgt ervoor dat de Grand Prix van Singapore een beroep doet op het uithoudingsvermogen van de coureurs. Ook het warme, vochtige klimaat maakt dat de coureurs dieper in hun reserves moeten tasten om de auto heelhuids over de streep te krijgen. Het feit dat de zon al is ondergegaan op het moment dat de lichten doven, doet daar niets aan af.

Tussenstand WK.

Bij gebrek aan zonlicht baden alle 23 bochten gedurende het raceweekend in een zee van kunstlicht. Veel van die bochten maken een hoek van negentig graden en volgen elkaar in rap-tempo op. Desondanks telt het circuit een drietal rechte stukken, waarvan er twee zich volgens de organisatie prima lenen voor een DRS-zone. De ene ligt op startfinish, de andere op het geknikte rechte stuk tussen bocht vijf en bocht zeven.

De baan heeft totale lengte van 5.065 meter. Om aan de minimale raceafstand van 305 kilometer te komen, zijn er 61 raceronden nodig. Met rondetijden van iets onder de 1:50.000 loopt de totale raceduur al gauw op richting de twee uur, onvermijdelijke safety car-fases nog niet eens mee gerekend.

Vorig jaar
Nico Rosberg lijkt de Grand Prix makkelijk te gaan winnen, maar in de slotfase van de race meldt Daniel Ricciardo in de Red Bull zich nadrukkelijk in zijn achteruitkijkspiegels. De Australiër komt echter een ronde tekort om écht tot een aanval te komen. Zijn teamgenoot Max Verstappen maakt een poepstart, maar met enkele fraaie inhaalmanoeuvres werkt hij zich alsnog op naar de zesde plaats. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Singapore.

Sebastian Vettel: 4x

Fernando Alonso: 2x

Lewis Hamilton: 2x

 

 

 

 

 

In de spotlights
Max Verstappen is na uitvalbeurt in België en zijn dramatische race in Italië wel weer toe aan een goed resultaat. En dat moet er volgens Verstappen zeker in kunnen zitten, want ‘in het verleden heeft Red Bull hier al goed gepresteerd’. Wat heet: Daniel Ricciardo stond in alle drie de voorgaande edities op het podium en dat is dan ook waar Verstappen op mikt: “Ik denk dat we ook dit jaar om het podium moeten kunnen strijden.”

Iemand die zich net als Ricciardo als een vis in het water voelt in het Singaporese havengebied, is Sebastian Vettel. Sebastian kwam in alle edities van het evenement tot scoren en finishte daarbij zelfs nooit lager dan de vijfde plaats, ook niet toen hij nog voor Toro Rosso reed. Lewis Hamilton is gewaarschuwd, te meer omdat Mercedes in het verleden niet altijd even lekker uit de verf kwam op het Marina Bay Street Circuit.

Zoals vrijwel elk weekend valt er ergens in de pits wel een jubileum te vieren. Dit keer is het de organisatie van het evenement zelf dat een tiental kaarsjes mag uitblazen. Over feestjes gesproken. Degene die poleposition pakt, mag zich statistisch gezien alvast voorzichtig verheugen op een champagnedouche. In negen races op het Marina Bay Street Circuit, zegevierde de van poleposition vertrokken coureur liefst zeven keer.

Driver Steward: Emanuele Pirro

Bandenselectie Pirelli: Soft, supersoft, ultrasofts

©Pirelli