Voormalig Ferrari-engineer Pat Fry naar Manor
Mischa Bijenhof
25 januari 2016
Manor Racing blijft grote namen aantrekken. Pat Fry, die de afgelopen vierenhalf jaar voor Ferrari werkte, komt het kleine team versterken. De Brit krijgt een adviserende rol.
Eerder meldde Manor al dat Nikolas Tombazis is aangesteld als chef aerodynamica. Tombazis en Fry werkten in het verleden samen bij Ferrari, dat vorig jaar nog motoren leverde aan Manor. Die heeft het team ingeruild voor krachtbronnen van Mercedes, maar aan technische kennis uit het Italiaanse kamp heeft Manor dus nog wel behoefte. “We prijzen ons gelukkig dat we een engineer van het kaliber van Pat Fry in ons team kunnen inlijven”, zegt Racing Director Dave Ryan van Manor. “We kunnen zijn kennis goed gebruiken bij het ontwikkelen van ons nieuwe technische pakket.
Dat pakket behelst behalve motoren van Mercedes ook een nieuwe versnellingsbak en wielophanging, beiden afkomstig van Williams. Dave Ryan is overigens net als de man die hij heeft binnengehaald geen lichtgewicht: hij werkte ooit voor McLaren. Met de komst van Ryan, Tombazis en Fry vult Manor de plekken op van John Booth en Greame Lowdon, die het team eind vorig jaar verlieten. De functie van ontwerper blijft in handen van John McQuilliam.
Manor heeft voor komend seizoen nog geen coureurs vastgelegd. Mercedes-testrijder Pascal Wehrlein werd een tijdje in verband gebracht met een racedebuut bij Manor, maar zijn kansen lijken te slinken nu Mercedes heeft gezegd niet te veel geld te willen betalen voor een zitje bij het kleine team. Will Stevens, vorig jaar al actief voor Manor, zegt goede papieren te hebben voor een plekje. Ook Kevin Magnussen wordt genoemd, al lijkt de Deen het qua sponsorbudget te moeten afleggen tegen een aantal beter gefinancierde concurrenten zoals de Indonesiër Rio Haryanto.
Eerder meldde Manor al dat Nikolas Tombazis is aangesteld als chef aerodynamica. Tombazis en Fry werkten in het verleden samen bij Ferrari, dat vorig jaar nog motoren leverde aan Manor. Die heeft het team ingeruild voor krachtbronnen van Mercedes, maar aan technische kennis uit het Italiaanse kamp heeft Manor dus nog wel behoefte. “We prijzen ons gelukkig dat we een engineer van het kaliber van Pat Fry in ons team kunnen inlijven”, zegt Racing Director Dave Ryan van Manor. “We kunnen zijn kennis goed gebruiken bij het ontwikkelen van ons nieuwe technische pakket.
Dat pakket behelst behalve motoren van Mercedes ook een nieuwe versnellingsbak en wielophanging, beiden afkomstig van Williams. Dave Ryan is overigens net als de man die hij heeft binnengehaald geen lichtgewicht: hij werkte ooit voor McLaren. Met de komst van Ryan, Tombazis en Fry vult Manor de plekken op van John Booth en Greame Lowdon, die het team eind vorig jaar verlieten. De functie van ontwerper blijft in handen van John McQuilliam.
Manor heeft voor komend seizoen nog geen coureurs vastgelegd. Mercedes-testrijder Pascal Wehrlein werd een tijdje in verband gebracht met een racedebuut bij Manor, maar zijn kansen lijken te slinken nu Mercedes heeft gezegd niet te veel geld te willen betalen voor een zitje bij het kleine team. Will Stevens, vorig jaar al actief voor Manor, zegt goede papieren te hebben voor een plekje. Ook Kevin Magnussen wordt genoemd, al lijkt de Deen het qua sponsorbudget te moeten afleggen tegen een aantal beter gefinancierde concurrenten zoals de Indonesiër Rio Haryanto.