De race op het Italiaanse Imola op 20 september is voorlopig de laatste race voor Tom Coronel in het WTCC. De Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, die Coronels deelname betaald, heeft om financiële redenen besloten af te zien van de laatste races in Japan en Macau. De SEAT-importeur benadrukt dat de huidige economische situatie de enige reden is om de inschrijving van Tom Coronel voor de WTCC-races in het Japanse Okayama (1 november) en op het stratencircuit van Macau (22 november) terug te trekken. Als gevolg van de teruglopende automarkt wordt het autosportbudget beperkt, met de genoemde beslissing als gevolg. Tegelijkertijd is echter wel de intentie uitgesproken om samen met Tom Coronel actief te blijven in de autosport. Voor het seizoen 2010 worden diverse uiteenlopende mogelijkheden bestudeerd, om zodoende een afgewogen beslissing te kunnen nemen.

Coronel, die momenteel tweede staat in de Independents’ Trophy, is uiteraard geschrokken door het nieuws. “Gistermiddag had ik op het hoofdkantoor in Leusden een gesprek waarin mij dit besluit werd meegedeeld en uitgelegd. Natuurlijk is het geweldig jammer dat ik de twee races in mijn geliefde Japan en in Macau in principe niet kan rijden. Zeker, omdat het landen zijn waar ik de afgelopen jaren met succes heb gereden. Aan de andere kant respecteer ik ten volle de overwegingen die aan het genoemde besluit ten grondslag liggen. Sterker nog, ik ben Pon Car, het SEAT Team Holland en iedereen die daar iets mee te maken heeft enorm dankbaar voor de afgelopen jaren in deze hoogste klasse van de toerwagenracerij.”

Coronel rijdt nog wel de races in Oschersleben en Imola voor het Seat Team Holland. Het team biedt hem daarnaast de mogelijkheid om ook de laatste twee races te races, mits de coureur op andere wijze de benodigde sponsorgelden bij elkaar weet te krijgen. “Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, zeker omdat ik in The Independents Trophy er nog erg goed voor sta. Feit is wel dat een dergelijk besluit voor de race op Imola genomen zal moeten worden, omdat de raceauto’s daarna in de zeecontainers voor verscheping naar Japan moeten. Zoals bekend geef ik de hoop nooit op. Ik zal dan ook proberen om deze missie te voltooien, alhoewel ik me terdege realiseer dat het momenteel niet de makkelijkste tijd is om een dergelijke sponsoring rond te krijgen.”

LV