Een inkoppertje , want de start is altijd belangrijk, maar in de straten van Monaco is inhalen zo lastig dat de run van de startgrid op dat korte, kromme rechte stukje naar bocht één extra zwaarwegend is. Op een goede start staat dit jaar sowieso een premium, als je ziet hoe deze al drie keer beslissend is geweest in de Mercedes-tweestrijd om de zeges. In Melbourne pakte Valtteri Bottas teamgenoot Lewis Hamilton in de eerste paar honderd meter en reed naar de overwinning, in China en Spanje deed Hamilton precies het omgekeerde bij Bottas.

Hét alternatief om aan het filerijden te ontkomen: de pitstops. Zelfs met een éénstop-strategie de enige realistische mogelijkheid, kan door de timing nog wel wat gebeuren. De undercut kennen we allemaal, het trucje om net een rondje (of twee) eerder dan degene voor je naar binnen te duiken en vervolgens op een setje nieuwe banden een paar snelle rondjes eruit te persen die ervoor zorgen dat je rivaal na zijn stop vervolgens achter je komt. De overcut is het tegenovergestelde en werkt doorgaans niet zo best, maar in Monaco juist wél. In 2017 stopten Sebastian Vettel en Daniel Ricciardolater dan teamgenoten Kimi Räikkönen en Max Verstappen. In de tussentijd hadden ze er, met hun banden die ze verstandig hadden gespaard, een paar snelle ronden uitgeklapt. Tel er voor de eerdere stoppers wat vertraging bij op die je in Monaco al snel oploopt in verkeer of anderzijds, en het leverde Vettel de zege op en Ricciardo een podiumplek. Je zag ze shinen. En Räikkönen en Verstappen maar balen. Daarom: pas op voor de overcut.
(tekst loopt door onder de foto)

Volgens Haas-teambaas Günther Steiner zijn ze veel te vaak onderwerp van gesprek, terwijl het eigenlijk over het racen moeten gaan: de Pirelli-banden. Volgens Haas-eigenaar Gene Haas gaat de Formule 1 tegenwoordig meer over ‘spelletjes spelen met een thermometer dan racen’. Het mag duidelijk zijn dat de zo lastig aan de praat te krijgen Pirelli-banden een hoofdrol spelen.

Ferrari’s kroonprins zal vandaag niet regeren in ‘zijn’ Prinsdom: de Monegask Charles Leclerc wacht een start van plek vijftien na een pijnlijke misrekening van de Scuderia in de kwalificatie. Hij moet een inhaalslag leveren. Makkelijk wordt dat niet, zo mag duidelijk zijn, maar onmogelijk evenmin. Reconstructie: Hoe de kwalificatie van Charles Leclerc uitliep op een flop Zie als recente voorbeelden van dat het kan Fernando Alonso’s inhaalrace uit 2010 na een kwalificatiecrash: van 24 naar 6. Of Verstappen, tot twee keer toe: in 2016 reed hij voor zijn uitvalbeurt (door zijn derde crash van het weekend) van 21 naar 9, vorig jaar ging Verstappen van 20e bij de start naar 9e aan de streep. Met een significant betere auto dan die van de middenmoters kún je inhalen in Monaco. Lastig dus, maar niet onmogelijk. En dat thuisvoordeel helpt Leclerc misschien ook een beetje. En is Monaco toch saai, dan is vanavond ook nog de Indy 500 te zien, met spektakel zo goed als gegarandeerd. Lees hier de preview: Waarom je de Indy 500 moet kijken (en waar je op moet letten)
