Vooruitblik: Opnieuw Bottas 2.0, Verstappen geprikkeld en andere aandachtspunten voor de 1000ste GP
Motorsport Images
Marijn Sourbron
13 april 2019
De Grote Prijs van China morgen zal de duizendste Grand Prix Formule 1 zijn. Feestelijkheden genoeg langs de baan, maar ook op de baan zijn er voldoende dingen om op te letten. Koppeltjes op de startgrid, weinig verschil binnen de twee topteams én tussen de midfield teams en natuurlijk een geprikkelde Max Verstappen.
Verstappen geprikkeld door rijgedrag concurrentie in kwalificatie
Hij leek op weg naar een plek tussen de Mercedessen en de Ferrari’s, maar doordat Verstappen de vlag miste en geen tweede run kon doen in Q3, start de Nederlander op P5. Verstappen werd tijdens de kwalificatie gehinderd door meerdere coureurs. “Op een gegeven moment kwamen Vettel en de twee Renaults voorbij, en zij verneukten mijn hele aanloop. Het is een ongeschreven regel dat je elkaar volgt,” legde Verstappen de situatie uit. Toch is Verstappen over het algemeen tevreden. “Mijn auto voelde wel goed aan, qua snelheid zitten we erbij. Het wordt een interessante zondag.” Desondanks heerst het gevoel dat Verstappen wel eens extra gebrand zou kunnen zijn morgen, om het ‘onrecht’ van zaterdag recht te zetten. Een goede start kan daar erg bij helpen. De eerste bochtencombinatie in China heeft al meermaals voor chaos gezorgd, denk maar een Vettel, Raïkönnen en Kvyat in 2016. Het is dus een kwestie daar goed door te komen. Want de race pace van de Red Bull was tijdens de trainingen veelbelovend, en dus liggen er kansen voor Verstappen morgen. Lees ook: Max Verstappen mist vlag in Q3: ‘Zij verneukten mijn aanloop’ Valtteri 2.0 vs Lewis
Na de GP van Australië werd Valtteri Bottas omgedoopt tot Bottas 2.0. In Bahrein leek die versie 2.0 even snel weer verdwenen, maar tijdens de kwalificatie in China toonde de Fin met zijn pole positie dat hij het teamgenoot Hamilton lastig kan maken. Het moet wel gezegd, het verschil tussen de Mercedes-coureurs was erg klein, 0.023 van een seconde om precies te zijn. De Mercedessen starten dus naast elkaar. Voor de zevende keer vertrekt Bottas van pole, twee keer wist de Fin vanaf de eerste startplek naar de overwinning te rijden. Al had Bottas 2.0 in Australië dit jaar natuurlijk ook geen pole position nodig om naar de overwinning te stormen. De Mercedessen staan alleszins op de perfecte positie om naar een derde 1-2 van het seizoen te rijden, terwijl Ferrari er natuurlijk alles aan zal doen om dat te voorkomen. Lees ook: Weblog: Fuck you: het klinkt wat sneu na één race, Valtteri Vettel vs Leclerc
De sterke prestatie van Leclerc in de woestijn in Bahrein zorgde voor speculaties over de verhoudingen binnen Ferrari. Vettel werd in Sakhir het hele weekend overklast door zijn jongere teamgenoot. Toch blijft het team uit Maranello, voor nu althans, de voorkeur geven aan de ervaren Duitser. “Zoals ik heb gezegd aan het begin van het seizoen, zullen wij in het geval van een 50-50 situatie de voorkeur geven aan Sebastian. Hij is degene die het meest waarschijnlijk om de titel gaat vechten voor ons,” zei teambaas Binotto daarover. Iets wat de ambitieuze Charles Leclerc natuurlijk niet zo graag hoort. De Monegask heeft in Bahrein aan zichzelf en de buitenwereld bewezen dat hij Vettel aan kan, en zal dat in China gewoon opnieuw willen tonen. Net als bij Mercedes was ook bij Ferrari het onderling verschil in de kwalificatie erg klein: 0.017 seconden. Zij nemen samen de tweede startrij in. In Bahrein negeerde Leclerc zelfs een teamorder toen hij voorbij teamgenoot Vettel ging. Of hij dat in Sjanghai opnieuw zal durven, moet nog blijken. Maar het interne duel bij Ferrari is er sowieso eentje om in de gaten te houden. Lees ook: Binotto blijft bij prioriteit voor Vettel, voor nu althans: ‘Dit kan veranderen’ (Tekst loopt door onder foto) Paartjes op de grid
De Mercedessen op 1 en 2, de Ferrari’s daar vlak achter. Op rij drie vinden we Verstappen en Gasly, die op hun beurt weer gevolgd worden door de twee Renaults. De top tien wordt afgerond door Magnussen en Grosjean. De top tien van de grid bestaat uit vijf teams, met elke hun wagens mooi naast elkaar. De tricky eerste bochtensequentie, gecombineerd met regel 1 van de autosport (‘crash nooit met je teamgenoot’), zal een interessante openingsfase opleveren. Renault en Haas lijken met deze startopstelling ook het middenveld aan te voeren. Verderop in dat midfield zit het dichter bij elkaar. Van plaats 11 tot en met 14 staan vier verschillende teams binnen drie tienden van elkaar. De vraag is of een van deze teams zich kan mengen in de top tien. Lees ook: Ricciardo tevreden na kwalificatie: ‘We hadden dit resultaat nodig’ Gasly nog steeds onder druk Dan rest er nog Pierre Gasly. Zijn zesde plek tijdens de kwalificatie oogt in eerste instantie als een degelijk resultaat. Toch was zijn prestatie niet overtuigend. De Fransman was in Q3 bijna negen tienden trager dan teamgenoot Verstappen, en had zelfs maar 0.028 seconden overschot op de Renault van Daniel Ricciardo. De jonge Fransman is al het hele weekend beduidend trager dan Verstappen, waardoor hij dus vooral voor plek zes lijkt te strijden morgen. Die zesde plek lijkt ook het minste waarmee hij Red Bull-kopstuk Helmut Marko tevreden kan stellen dit weekend. De Grand Prix van China start om 08:10 uur Nederlandse tijd.
Hij leek op weg naar een plek tussen de Mercedessen en de Ferrari’s, maar doordat Verstappen de vlag miste en geen tweede run kon doen in Q3, start de Nederlander op P5. Verstappen werd tijdens de kwalificatie gehinderd door meerdere coureurs. “Op een gegeven moment kwamen Vettel en de twee Renaults voorbij, en zij verneukten mijn hele aanloop. Het is een ongeschreven regel dat je elkaar volgt,” legde Verstappen de situatie uit. Toch is Verstappen over het algemeen tevreden. “Mijn auto voelde wel goed aan, qua snelheid zitten we erbij. Het wordt een interessante zondag.” Desondanks heerst het gevoel dat Verstappen wel eens extra gebrand zou kunnen zijn morgen, om het ‘onrecht’ van zaterdag recht te zetten. Een goede start kan daar erg bij helpen. De eerste bochtencombinatie in China heeft al meermaals voor chaos gezorgd, denk maar een Vettel, Raïkönnen en Kvyat in 2016. Het is dus een kwestie daar goed door te komen. Want de race pace van de Red Bull was tijdens de trainingen veelbelovend, en dus liggen er kansen voor Verstappen morgen. Lees ook: Max Verstappen mist vlag in Q3: ‘Zij verneukten mijn aanloop’ Valtteri 2.0 vs Lewis
Na de GP van Australië werd Valtteri Bottas omgedoopt tot Bottas 2.0. In Bahrein leek die versie 2.0 even snel weer verdwenen, maar tijdens de kwalificatie in China toonde de Fin met zijn pole positie dat hij het teamgenoot Hamilton lastig kan maken. Het moet wel gezegd, het verschil tussen de Mercedes-coureurs was erg klein, 0.023 van een seconde om precies te zijn. De Mercedessen starten dus naast elkaar. Voor de zevende keer vertrekt Bottas van pole, twee keer wist de Fin vanaf de eerste startplek naar de overwinning te rijden. Al had Bottas 2.0 in Australië dit jaar natuurlijk ook geen pole position nodig om naar de overwinning te stormen. De Mercedessen staan alleszins op de perfecte positie om naar een derde 1-2 van het seizoen te rijden, terwijl Ferrari er natuurlijk alles aan zal doen om dat te voorkomen. Lees ook: Weblog: Fuck you: het klinkt wat sneu na één race, Valtteri Vettel vs Leclerc
De sterke prestatie van Leclerc in de woestijn in Bahrein zorgde voor speculaties over de verhoudingen binnen Ferrari. Vettel werd in Sakhir het hele weekend overklast door zijn jongere teamgenoot. Toch blijft het team uit Maranello, voor nu althans, de voorkeur geven aan de ervaren Duitser. “Zoals ik heb gezegd aan het begin van het seizoen, zullen wij in het geval van een 50-50 situatie de voorkeur geven aan Sebastian. Hij is degene die het meest waarschijnlijk om de titel gaat vechten voor ons,” zei teambaas Binotto daarover. Iets wat de ambitieuze Charles Leclerc natuurlijk niet zo graag hoort. De Monegask heeft in Bahrein aan zichzelf en de buitenwereld bewezen dat hij Vettel aan kan, en zal dat in China gewoon opnieuw willen tonen. Net als bij Mercedes was ook bij Ferrari het onderling verschil in de kwalificatie erg klein: 0.017 seconden. Zij nemen samen de tweede startrij in. In Bahrein negeerde Leclerc zelfs een teamorder toen hij voorbij teamgenoot Vettel ging. Of hij dat in Sjanghai opnieuw zal durven, moet nog blijken. Maar het interne duel bij Ferrari is er sowieso eentje om in de gaten te houden. Lees ook: Binotto blijft bij prioriteit voor Vettel, voor nu althans: ‘Dit kan veranderen’ (Tekst loopt door onder foto) Paartjes op de grid
De Mercedessen op 1 en 2, de Ferrari’s daar vlak achter. Op rij drie vinden we Verstappen en Gasly, die op hun beurt weer gevolgd worden door de twee Renaults. De top tien wordt afgerond door Magnussen en Grosjean. De top tien van de grid bestaat uit vijf teams, met elke hun wagens mooi naast elkaar. De tricky eerste bochtensequentie, gecombineerd met regel 1 van de autosport (‘crash nooit met je teamgenoot’), zal een interessante openingsfase opleveren. Renault en Haas lijken met deze startopstelling ook het middenveld aan te voeren. Verderop in dat midfield zit het dichter bij elkaar. Van plaats 11 tot en met 14 staan vier verschillende teams binnen drie tienden van elkaar. De vraag is of een van deze teams zich kan mengen in de top tien. Lees ook: Ricciardo tevreden na kwalificatie: ‘We hadden dit resultaat nodig’ Gasly nog steeds onder druk Dan rest er nog Pierre Gasly. Zijn zesde plek tijdens de kwalificatie oogt in eerste instantie als een degelijk resultaat. Toch was zijn prestatie niet overtuigend. De Fransman was in Q3 bijna negen tienden trager dan teamgenoot Verstappen, en had zelfs maar 0.028 seconden overschot op de Renault van Daniel Ricciardo. De jonge Fransman is al het hele weekend beduidend trager dan Verstappen, waardoor hij dus vooral voor plek zes lijkt te strijden morgen. Die zesde plek lijkt ook het minste waarmee hij Red Bull-kopstuk Helmut Marko tevreden kan stellen dit weekend. De Grand Prix van China start om 08:10 uur Nederlandse tijd.
Gerelateerd nieuws
Verstappen onthult wat er vlak voor de GP São Paulo door hem heen ging
27 december 2024 10:00 - Nieuws
Eindrapport Tom Coronel: ‘Pierre Gasly hoort nu echt bij een beter team thuis’
26 december 2024 13:30 - Nieuws
Red Bull-monteur waarschuwt Lawson alvast voor Verstappen: ‘Hij put je mentaal uit’
26 december 2024 09:43 - Nieuws