Vooruitblikken op een Formule 1-race is leuk als het dicht bij elkaar zit, als er een vorm van onvoorspelbaarheid in zit. Maar met Mercedes op 1 en 2 met een comfortabele voorsprong op de rest is het 2014-2016 all over again. In 2016 stond het circus op zondag met eenzelfde soort humeur klaar in Spanje. Mercedes heerste en het enige wat ze van een overwinning kon afhouden, was een botsing tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Dat gebeurde en dat is ook wat er vandaag moet gebeuren om een andere auto dan Mercedes te zien winnen.

Het verwachte beeld, twee eenzame Mercedessen. Foto: Motorsport Images

Mercedes heeft de zaakjes het beste voor elkaar. Iedereen is in februari erin gestonken, zeker nu er meer en meer naar buiten toe sijpelt dat men bij Mercedes in februari aan het pokeren was. Waar op het circuit van Barcelona Ferrari sneller leek, wees de data in Brackley uit dat er nog veel meer in het vat zat. Genoeg om de concurrentie helemaal zoek te rijden. Dat is wat er nu gebeurt en het kan toch niet anders dan dat vanmiddag weer gaat gebeuren.

Lees ook: Günther Steiner moet zelf ook nog wennen aan zijn soort van sterrenstatus

Waken rechte lijnsnelheid van Ferrari
Daarachter strijden Ferrari en Red Bull in principe om de overgebleven podiumplek. Max Verstappen is vooralsnog de enige die een vuist kan maken tegen de Scuderia, collega Pierre Gasly boekt progressie maar lijkt te zijn veroordeeld tot een eenzame race achter de top 5. De Fransman zou inmiddels snel genoeg moeten zijn om voor de rest van het veld uit te rijden. Verstappen zit op de grid in de vertrouwde Ferrari-sandwich en zal een manier moeten vinden om de eerste sector te compenseren. Daar is Ferrari met zijn brute pk’s heer en meester. Zodra de DRS wordt geactiveerd, zal Verstappen goed in zijn spiegels moet kijken.

De rest wordt aangevoerd door Haas, voor de Amerikanen is dit weekend een uitgelezen om de ‘volle’ 10 punten binnen te halen. Het team van Günther Steiner had ook de nodige updates in de vrachtwagens liggen, de teambaas lepelde ze al op afgelopen donderdag: “De voorvleugel, bargeboards, vloer en zelfs de spiegels – die zijn nu van echt goud, dus niet jatten alsjeblieft!“ Grosjean en Magnussen beloonden een goede vrijdag met een startplek in de top 10 op zaterdag. Vraag bij Haas is wel, is de snelheid over 1 ronde een garantie voor een goede racepace op de zondag?

Lees ook: Lang seizoen dreigt voor Verstappen: ‘Dit gat ga je niet zomaar dichten’

Na het jubelweekend in Bakoe is Racing Point in geen velden of wegen te bekennen. Foto: Motorsport Images

Slag in het middenveld
McLaren heeft al bewezen over een goed tempo te beschikken op zondag en zal met Norris vanaf de tiende plek zeker plannen hebben om aan te vallen. Racing Point, vierde na de dubbele punten-finish in Bakoe, staat verder achterop en zal de strijd aan moeten gaan Toro Rosso en Renault om in de buurt van de punten te komen. De Fransen beloofden alle problemen te hebben opgelost met nieuwe onderdelen. Nico Hülkenberg reed prompt een nieuwe voorvleugel kapot en haalde Q2 niet, Daniel Ricciardo haalde nog een nette P10 maar moet drie plekken naar achteren starten voor zijn achteruit-inparkeren-incident.

Troosteloos achteraan staan andermaal de Williamsen. Russell staat laatste, na zijn onhandige schuiver in VT3 moest de versnellingsbak worden vervangen met een straf als gevolg. Desondanks was hij ruim een seconde sneller in de kwalificatie dan Robert Kubica. En dat geeft te denken. De Pool klaagde over het chassis van zijn  auto, de vloer met name. Claimde alsof het voelde een andere auto te rijden dan Russell, een claim die door het team werd onderzocht maar niet kon worden bevestigd. Ook omdat Russells vloer kapot werd gereden in Bakoe door een loszittende putdeksel. Punt is toch wel, kan Robert Kubica iets laten zien waarmee hij zijn comeback (behalve de meegebrachte centen) bij Williams rechtvaardigt?

Lees ook: Claire Williams: ‘Opgeven is geen optie bij Williams’

Bandenbattle?
En is er nog de vraag, is dit de laatste GP van Spanje op het circuit van Barcelona? Deze week wordt de Nederlandse GP aangekondigd, neemt deze plek in van Barcelona of krijgen de Catalanen een herkansing later in de zomer van 2020, zoals de circuitdirecteur gisteren voorspelde? Het zou goed uitkomen als er vanmiddag zich alsnog een spectaculaire race ontspint.

Een spannende bandenbattle bijvoorbeeld? Pirelli verwacht ondanks de kleine marges een een-stopper van iedereen maar stelt dat een twee-stopper sneller zou kunnen zijn. Mercedes heeft het bandenmanagement onder controle dus zou logischerwijs voor één stop kunnen gaan, op racepace zijn ze nauwelijks te verslaan dus is het hopen op een tegenovergestelde strategie van Ferrari en Red Bull. Of wordt het toch een Spaanse processie op zondag, vanaf 15.10 uur zullen we het zien.

Lees ook: Bottas pakt pole met flinke voorsprong op Hamilton, Verstappen knokt zich naar P4

Foto: Motorsport Images