Zestien races lang moest Sebastian Vettel er op wachten: zijn volgende pole. De laatste keer dat hij er (voor gisteren dus) eentje pakte, was Duitsland 2018. En wat er zo’n elf maanden geleden daarna in de race gebeurde, zal zowel Vettel, zijn fans als criticasters nog helder voor ogen staan: de Duitser parkeerde zijn Ferrari op het glibberige Hockenheim in het grind en vergooide zo een zo goed als zeker lijkende zege.

Het zo dominante Mercedes greep dit jaar al eerder – in Bahrein – naast pole, maar in tegenstelling tot in Bahrein wijzen vrijwel alle voorspellingen op basis van racesimulaties uit de vrije trainingen erop dat Mercedes in Montréal wél de overhand heeft. Toch gaat het het Duits-Engelse team het zeer waarschijnlijk niet makkelijk krijgen. En dat dan mede omdat het verschil tussen de auto’s Mercedes’ inhaalkansen bemoeilijkt. Ferrari pakt haar winst namelijk op het lange rechte stuk in sector drie – en laat aan het eind daarvan nou nét de aangewezen inhaalplek zijn, de laatste chicane. Andere maar minder uitgelezen kansen liggen bij bocht één of de hairpin (bocht tien), met kortere rechte stukken ervoor. Het maakt slipstreamen een noodzakelijk wapen voor Lewis Hamilton, die als tweede start. Zelfs als hij Vettel achter zich weet te krijgen, bij de start of anderzijds, zal Hamilton vanwege de Ferrari-power ook zelf op de slipstream moeten letten. Maar hijzelf heeft er zin in. “Ferrari dichtbij, zo moet racen zijn”, aldus Hamilton.
(tekst loopt door onder de foto)

Drie van de vier Renault-aangedreven auto’s starten uit de top tien, en dat nummer vier dat niet doet, komt alleen omdat McLarens Carlos Sainz een gridstraf heeft gekregen. Het meest in het oog springend was de vierde tijd van Renaults Daniel Ricciardo (vóór Pierre Gasly in de Red Bull-Honda!) maar McLaren sneakte ook knap twee auto’s Q3 in. Lees ook: Lach is nu echt terug bij Ricciardo: ‘Vierde is groots, dit is veelbelovend’ McLaren gebruikt een nieuwe vloer waarmee het flink wat gevonden lijkt te hebben, terwijl het een auto met weinig luchtweerstand heeft, wat sterk maakt op snelle banen. Iets om op te letten, net als dat Renaults fabrieksteam het dus ook goed deed op een power track. Een voorzichtige bevestiging dat Renault inderdaad de progressie met de motor maakt die het claimt, met Renault dat Canada daar al eerder de best mogelijke test voor noemde?

We zeggen het niet om te bashen, maar de druk neemt maar toe op Robert Kubica. Los van hoe reëel het is dat Williams een goedbetalende coureur opzij schuift (zijn sponsor Orlen betaalt naar verluidt 15 miljoen euro) wist de 34-jarige Kubica weer geen goede indruk te maken. Kubica staat 7-0 achter in het kwalificatieduel met George Russell en verloor zaterdag zelfs met ruim zeven tienden. Daar komt bij dat Kubica zoals vaker het antwoord schuldig moest blijven op de vraag waarom de auto niet deed wat hij wilde. Met de Canadese testrijder Nicholas Latifi die in VT1 op 0.210 van Russell zat – en Latifi’s vader die diepe zakken heeft – dient zich een steeds zichtbaarder alternatief aan. De Grand Prix van Canada begint om 20:10 uur Nederlandse tijd.
