De laatste keer dat twee Ferrari’s samen van de eerste rij vertrokken? Monza 2018. De laatste keer dat dat goed ging? In elk geval niet Monza 2018. In de eerste bocht toen nog wel, maar later in de eerste ronde kregen Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen het met elkaar aan de stok, ging het hard-tegen-hard en stond Vettel ineens achterstevoren, terwijl Mercedes’ Lewis Hamilton profiteerde én aan het eind van de rit de lachende derde was.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/03/1017413165-LAT-20190330-_2ST2111-600x400.jpg)
Lees ook: Leclerc kalm ondanks eerste pole: ‘Goed begin, nu morgen afmaken’
(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/03/1017409736-SUT-20190329-SG1_5430-1500x1000.jpg)
Ja, Ferrari was zo’n drie tienden sneller in de kwalificatie, maar Mercedes denkt er in de race dichter bij te zitten. Of het genoeg is Hamilton en kampioenschapsleider Valtteri Bottas écht de strijd aan te laten binden met hun collega’s in de rode bolides, blijft de vraag. Behalve race pace gaan ook zaken als strategie, betrouwbaarheid en teamwerk een belangrijke spelen als het er letterlijk en figuurlijk heet aan toe gaat in Bahrein. En laten we de wildcard die de Pirelli-banden dit weekend zijn (lastig aan de praat te krijgen én slijtagegevoelig) niet vergeten. De (voorzichtige) wederopstanding van McLaren
Eén zwaluw maakt geen zomer, etc., maar een opsteker is het wel voor McLaren: twee auto’s in de top tien in de kwalificatie, voor het eerst sinds Maleisië 2017. Het team heeft het op de heupen in Bahrein. De baan ‘ligt’ de MCL34, de Renault-motor lijkt inderdaad harder te lopen dan in 2018 en coureurs Carlos Sainz (talent en routine) en Lando Norris (talent en jeugdig elan) houden elkaar lekker scherp.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/03/1017413032-LAT-20190330-_1ST3961-600x400.jpg)
Zeventiende in Australië, dertiende in Bahrein – de kwalificaties verlopen nog niet naar wens voor Red Bull-nieuwkomer Pierre Gasly. Daar zijn redenen voor, maar nadat zijn race in Australië niet bijster indrukwekkend was (Gasly kwam niet tot scoren) staat de druk er wel gelijk op bij de jonge Fransman. Hij zal in de race in Bahrein moeten doen wat in Melbourne niet lukte: inhalen, assertief naar voren komen en punten pakken. Natuurlijk, de RB15 bevalt hem nog niet, hij worstelt met de achterkant en teamgenoot Max Verstappen springt daar beter mee om, maar het blijft een Red Bull. Met punten maak je bij herr Doktor Marko je punt, niet met excuses.
Lees ook: Gasly weet Q3 weer niet te halen: ‘Ik worstelde met de achterkant van de auto’
(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/03/1017411773-SUT-20190330-JA1_2419-1500x1000.jpg)
De nieuwe, simpelere voorvleugels voor 2019 moeten zorgen voor meer (inhaal)actie. In Australië was daar niet heel veel van te zien, maar het Albert Park-stratencircuit aldaar leent zich er ook niet voor. De baan in Bahrein wél, dus nu volgt de echte test. En ook gelijk wat de krachtigere DRS (door de grotere achtervleugels) betreft: goed voor de show, of te veel van het goede? De Grand Prix van Bahrein start om 17:10 uur Nederlandse tijd.