De aangekondigde updates van Mercedes werden in de aanloop naar dit weekend voorzien van een sausje van Brits chauvinisme en men heeft de wederopstanding van de Zilverpijlen. Daar is uiteraard nog geen sprake van maar de eerste signalen op vrijdag leiden tot positieve geluiden uit het Mercedes-kamp.
“Het is een goede dag geweest al had ik graag nog meer gereden in de eerste training. Maar dat is het typische Silverstone-weer, het regent in de ene bocht en het is droog in de andere”, aldus Lewis Hamiltoin na zijn tweede plek in VT2. “In de tweede training stuiterde de auto nog flink, niet zo zeer op de rechte stukken maar in de snelle bochten heeft dat zijn effect vooral op het gedrag van de auto. Het voelt als een stap voorwaarts.”
Lees ook: ‘Niet ideaal, maar wel oké’: Verstappen vierde op deels verregende vrijdag
Het team kwam met een nieuwe vloer naar de thuisrace, Brackley ligt immers op 20 minuten rijden, waarmee de focus lag op downforce. Trackside engineer Andrew Shovlin was tevreden met de geboekte resultaten. “Normaal gesproken staan we niet zo hoog op de vrijdag. Al verwacht ik wel dat Ferrari en Red Bull nog wat over hebben. Maar de longruns zagen er goed uit, waar we normaal een halve seconde of meer moeten toegeven, was dat gat nu een stuk kleiner.”
Na het stratencircuitgeweld van Monaco, Bakoe en Montreal wordt het gladde oppervlak van Silverstone verwelkomd door de Zilverpijlen, geeft ook Shovlin toe. “De baan past goed bij onze auto. Er is nog genoeg om aan te werken, het stuiteren is verraderlijk maar hopelijk helpen de updates ons in de goede richting.”
“Wat ook hoop geeft, is dat niet alleen de baan bij de auto past maar dat er gelukkig banen zijn waar onze auto goed werkt. Na drie hobbelige circuits weten we waarom we daar problemen hadden. Nu weten we waarom we hier goed zijn en kunnen we met die twee aspecten aan de slag en het verbeteren.”
Lees ook: VT2: Sainz troeft thuisfavorieten Hamilton en Norris af, Verstappen P4