Hij is een van de succesvolste mensen in de Formule 1. Hij maakte Williams en McLaren al eens kampioen en nu is hij met Red Bull Racing opnieuw een titelkandidaat. Adrian Newey lijkt niets fout te kunnen doen en blijft de RB5 maar sneller maken.Red Bull Racing bracht voor de Britse Grand Prix een opmerkelijk herziende RB5 mee. Ook waren er updates in Duitsland en Hongarije. Komen jullie met nog meer verbeteringen dit seizoen? Zo ja: wat zal er veranderen?

Adrian Newey: “Het is moeilijk om een specifiek antwoord te geven omdat we continu de auto in de windtunnel continu aan het ontwerpen en ontwikkelen zijn. Echter zal elk onderdeel dat de auto sneller maakt zo snel mogelijk op de wagen komen.”

Er is dit seizoen veel gezegd en geschreven over het verband tussen de weersomstandigheden en de resultaten van teams. In Hongarije zag je dat de RB5 het onder warme omstandigheden minder goed deed dan in de koele races in Groot-Brittannië en Duitsland. Heeft dit alleen met de banden te maken of heeft er meer mee te maken?

“Wij denken dat dit hoofdzakelijk met de bandentemperatuur heeft te maken: vooral met de compounds die Bridgestone soms meeneemt naar een willekeurige Grand Prix. Het zorgt absoluut voor wisselende resultaten van teams, maar de circuiteigenschappen spelen ook een rol. De Hungaroring is een redelijk langzaam, hobbelig circuit. Daardoor is een andere afstelling nodig dan voor circuits zoals Silverstone en de Nürburgring, waar we toch sterker waren.”

Jullie strijden duidelijk voor de titel. Hoe voelt het om weer vooraan te staan?

“Dat voelt natuurlijk heel goed. Het geeft wel een ironisch gevoel omdat je weet dat je dingen precies hetzelfde als vroeger doet. We blijven hard werken en springen slim om met het materiaal dat we hebben. Het geeft een heel goed gevoel dat we daar nu de vruchten van plukken.”

Hoe makkelijk was het om je aan te passen aan het testverbod? Geniet van je van de uitdaging om onderdelen die rechtstreeks uit de fabriek komen pas op vrijdag te testen of mis je de informatie die je van het testen krijgt?

“Zoals met alle regelwijzigingen moet je het incalculeren. We moesten de manier waarop we onderdelen introduceerden wijzigen en we zijn actiever op de vrijdag dan normaal. Dat is allemaal een onderdeel van de uitdaging.”

Had je auto er anders uit gezien als je wist dat de dubbeldeksdiffusor legaal was geweest?

“Die zou inderdaad er absoluut anders uit hebben gezien. Het was voor ons lastig om de dubbeldeksdiffusor fatsoenlijk te implementeren in de RB5. Onze achterwielophanging is ontworpen voor een normale diffusor. Het was dus nogal een uitdaging om een goede dubbeldiffusor te ontwikkelen.”

De grootste regelwijziging in 2010 is het verbod op bijtanken. Hoe zal dit het ontwerp van de RB6 wijzigen? Komt er een doorontwikkeling van de RB5 of wordt er opnieuw iets radicaals gebouwd?

“Het bijtankverbod zorgt voor een uitdaging voor het inbouwen van een tank die bijna twee keer zo groot moet zijn als de huidige terwijl we voortborduren op het huidige auto-ontwerp. Ik denk dat de RB6 meer een doorontwikkeling wordt dan een radicale vernieuwing.”

Je geniet er duidelijk van als de regels ondersteboven worden gezet. Is 2010 dan niet een beetje een anticlimax voor jou?

“In zekere zin wel ja. Als de regels hetzelfde blijven zullen alle ontwerpen in de pitstraat evoluties van elkaar worden. Ik houd van de uitdaging met totaal nieuwe reglementen: hierdoor kun je logisch nadenken.”

Hoe verdeelt het team op dit moment het werk tussen de RB5 en de RB6

“Met de RB6 richten we ons nu op de ontwikkeling van onderdelen die lang meegaan, zoals de monocoque en de versnellingsbak. Voor de rest zitten we in een onderzoeksfase en blijven we de RB5 doorontwikkelen. Het is altijd lastig om een afweging te maken en we proberen ons materiaal zo efficiënt mogelijk te gebruiken.”

Welk deel van het ontwikkelingsproces vind je het leukst: het bouwen van een nieuwe auto of het continu ontwikkelen ervan als de races zijn begonnen?

“Ik geniet in vele opzichten van het creëren van een nieuwe auto omdat dan de aard van het beestje duidelijk wordt.”

Sebastian Vettel en Mark Webber zijn dit seizoen de teamgenoten die het dichtst bij elkaar in de buurt zitten. Als je er geld op moest zetten, op wie zou je gokken dat hij hoger eindigt dan de ander?

“Ik gok niet.”

Als de RB5 de titel wint, wil je dan wel of niet iets nieuws buiten de Formule 1 proberen?

“Ik denk niet dat, wat dit jaar gebeurt, invloed heeft op wat ik doe in de toekomst. Ik geniet nog altijd ontzettend van de F1. Soms wil ik wel bij iets anders betrokken zijn buiten de autosport voordat ik met pensioen kan!”

BvdB