Vragenvuur: Christian Horner
Het gaat bij Red Bull Racing nog niet van een leien dakje. Het team, waar voorafgaande aan het seizoen veel van werd verwacht, heeft tot nu toe nog maar zes punten gescoord. Maar volgens teambaas Christian Horner komen er betere tijden aan.De laatste keer dat Red Bull Racing punten scoorde, was bij de Amerikaanse Grand Prix, waar Mark Webber zevende werd. Het beste resultaat van het team tot nu toe is de vijfde plaats van David Coulthard bij de Grand Prix van Spanje. De RB3, ontworpen door sterontwerper Newey, kampt met technische problemen; het grootste probleem lijkt bij de versnellingsbak te liggen. Volgens Horner is het slechts een kwestie van tijd voordat de RB3 beter gaat presteren.
Een vijfde plaats voor Coulthard in Spanje, een zevende plaats voor Webber in Amerika. Dat zijn zes punten in totaal, niet echt waar jullie willen zijn, toch?
Horner: ,,Terugkijkend op de laatste paar races, waren onze prestaties niet echt wat we van tevoren verwacht hadden. De RB3 heeft een prima snelheid laten zien, bijvoorbeeld in Monaco en Canada, waar Mark (Webber, red.) zich als zesde kwalificeerde. Beide auto’s hadden zich in Monaco in de top tien gekwalificeerd, alleen werd Davids tijd ingenomen door het incident met Kovalainen. De vijfde plaats van David in Spanje en de zevende plaats van Mark in Amerika hebben het potentieel van de auto laten zien. Helaas worden deze prestaties overschaduwd door het hoge aantal uitvalbeurten.” Op papier zijn jullie prestaties de afgelopen twee races een stuk minder geworden. Waarom is dat zo?
,,Onze thuisrace was frustrerend. Het lijkt erop dat Silverstone en Red Bull Racing nooit een goede match zullen worden. Wij bevinden ons in een extreem competitief deel van het veld. We wisten ons in de eerste zeven races in de top tien te kwalificeren, maar in Silverstone kwamen we daarvoor 0,1 seconden tekort. Het is duidelijk dat Renault, Toyota en Honda een stap voorwaarts hebben gemaakt. En drie tienden van een seconde kunnen je dan voor of achteraan de groep brengen, die bestaat uit Renault, Honda, Toyota, Williams en wij.” Kunnen we op de Nürburgring iets beters verwachten?
,,We hebben wat dingen getest op Spa afgelopen week en in Turkije komt er een significante upgrade. Op de Nürburgring komen er wat nieuwe onderdelen op de auto. We proberen al het mogelijke uit de RB3 te halen en weer vooraan de groep te komen. Het zal de rest van het seizoen erg dicht bij elkaar liggen. Niet alleen wij, maar ook de andere teams zullen zich verder ontwikkelen.” De keren dat jullie in de race uitvielen, lag het probleem meestal bij de versnellingsbak. Wat is er precies aan de hand?
,,Mechanisch gezien is de versnellingsbak op zich in orde. Het probleem ligt bij de dingen om de versnellingsbak heen. Het is helaas niet iets wat we zomaar kunnen oplossen. Er zijn verschillende factoren die dit jaar hebben bijgedragen aan onze betrouwbaarheidsproblemen. We hebben ieder aspect van de versnellingsbak nagekeken en we zijn ons ervan bewust dat we er bovenop moeten zitten." ,,Marks probleem in Silverstone hadden we bijvoorbeeld nog nooit gezien. Het is frustrerend als zoiets gebeurt, maar we moeten ervoor zorgen dat de betrouwbaarheid de tweede helft van het seizoen in orde is.” Betekent dit dat jullie een betere, meer betrouwbare toekomst tegemoet gaan?
,,Ja. Het klinkt misschien als een excuus, maar we werken dit seizoen met een nieuwe motorenpartner en we hebben een nieuw elektronisch pakket. Volgend jaar zullen we voor het eerst in onze korte geschiedenis continuïteit hebben op het gebied van de motor en ik verwacht dat we daar enorm van zullen profiteren. We zien allemaal het potentieel van de auto en we zijn de auto agressief aan het ontwikkelen. Als we moeite blijven doen en toegewijd blijven, komen de resultaten vanzelf.” Tot slot, jullie lieten bij de Britse Grand Prix weten dat David Coulthard ook in 2008 voor jullie team zal rijden. Daarmee is jullie rijdercombinatie voor volgend jaar nu al bekend. Waarom hebben jullie al zo vroeg in het jaar een keuze gemaakt?
,,Wij hebben om verschillende redenen voor David en Mark gekozen. Beide zijn een van de meest toegewijde en professionele rijders in het veld. Ze werken goed samen en brengen een berg aan ervaring mee. Die kwaliteiten mogen we niet onderschatten. Ze staan op gelijke hoogte op het gebied van snelheid en prestaties. Met het voordeel van continuïteit, niet alleen met de rijders, maar ook met onze motorenpartner Renault, kunnen we in de toekomst alleen vooruitgang boeken.” Deze editie van vragenvuur is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van Red Bull Racing LP
Horner: ,,Terugkijkend op de laatste paar races, waren onze prestaties niet echt wat we van tevoren verwacht hadden. De RB3 heeft een prima snelheid laten zien, bijvoorbeeld in Monaco en Canada, waar Mark (Webber, red.) zich als zesde kwalificeerde. Beide auto’s hadden zich in Monaco in de top tien gekwalificeerd, alleen werd Davids tijd ingenomen door het incident met Kovalainen. De vijfde plaats van David in Spanje en de zevende plaats van Mark in Amerika hebben het potentieel van de auto laten zien. Helaas worden deze prestaties overschaduwd door het hoge aantal uitvalbeurten.” Op papier zijn jullie prestaties de afgelopen twee races een stuk minder geworden. Waarom is dat zo?
,,Onze thuisrace was frustrerend. Het lijkt erop dat Silverstone en Red Bull Racing nooit een goede match zullen worden. Wij bevinden ons in een extreem competitief deel van het veld. We wisten ons in de eerste zeven races in de top tien te kwalificeren, maar in Silverstone kwamen we daarvoor 0,1 seconden tekort. Het is duidelijk dat Renault, Toyota en Honda een stap voorwaarts hebben gemaakt. En drie tienden van een seconde kunnen je dan voor of achteraan de groep brengen, die bestaat uit Renault, Honda, Toyota, Williams en wij.” Kunnen we op de Nürburgring iets beters verwachten?
,,We hebben wat dingen getest op Spa afgelopen week en in Turkije komt er een significante upgrade. Op de Nürburgring komen er wat nieuwe onderdelen op de auto. We proberen al het mogelijke uit de RB3 te halen en weer vooraan de groep te komen. Het zal de rest van het seizoen erg dicht bij elkaar liggen. Niet alleen wij, maar ook de andere teams zullen zich verder ontwikkelen.” De keren dat jullie in de race uitvielen, lag het probleem meestal bij de versnellingsbak. Wat is er precies aan de hand?
,,Mechanisch gezien is de versnellingsbak op zich in orde. Het probleem ligt bij de dingen om de versnellingsbak heen. Het is helaas niet iets wat we zomaar kunnen oplossen. Er zijn verschillende factoren die dit jaar hebben bijgedragen aan onze betrouwbaarheidsproblemen. We hebben ieder aspect van de versnellingsbak nagekeken en we zijn ons ervan bewust dat we er bovenop moeten zitten." ,,Marks probleem in Silverstone hadden we bijvoorbeeld nog nooit gezien. Het is frustrerend als zoiets gebeurt, maar we moeten ervoor zorgen dat de betrouwbaarheid de tweede helft van het seizoen in orde is.” Betekent dit dat jullie een betere, meer betrouwbare toekomst tegemoet gaan?
,,Ja. Het klinkt misschien als een excuus, maar we werken dit seizoen met een nieuwe motorenpartner en we hebben een nieuw elektronisch pakket. Volgend jaar zullen we voor het eerst in onze korte geschiedenis continuïteit hebben op het gebied van de motor en ik verwacht dat we daar enorm van zullen profiteren. We zien allemaal het potentieel van de auto en we zijn de auto agressief aan het ontwikkelen. Als we moeite blijven doen en toegewijd blijven, komen de resultaten vanzelf.” Tot slot, jullie lieten bij de Britse Grand Prix weten dat David Coulthard ook in 2008 voor jullie team zal rijden. Daarmee is jullie rijdercombinatie voor volgend jaar nu al bekend. Waarom hebben jullie al zo vroeg in het jaar een keuze gemaakt?
,,Wij hebben om verschillende redenen voor David en Mark gekozen. Beide zijn een van de meest toegewijde en professionele rijders in het veld. Ze werken goed samen en brengen een berg aan ervaring mee. Die kwaliteiten mogen we niet onderschatten. Ze staan op gelijke hoogte op het gebied van snelheid en prestaties. Met het voordeel van continuïteit, niet alleen met de rijders, maar ook met onze motorenpartner Renault, kunnen we in de toekomst alleen vooruitgang boeken.” Deze editie van vragenvuur is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van Red Bull Racing LP