Vragenvuur: Colin Kolles
Colin Kolles draait er niet om heen. De Duitse teambaas van MF1 Racing had meer verwacht van de eerste twee Grand Prix’ van het nieuwe seizoen. Wanhopen doet hij vooralsnog niet. ,,We krijgen nieuwe onderdelen in Australië. Dan moet het beter gaan.’’ Wat is jouw oordeel over het voorbije weekend in Maleisië?
,,Het ging beter dan in Bahrein. Maar veel slechter dan hoe het daar ging, was nauwelijks mogelijk. Afgelopen weekend speelde de betrouwbaarheid geen rol. We krijgen nieuwe onderdelen in Australië, hopelijk gaan onze prestaties er dan op vooruit.’’ Na de problemen met de start in Bahrein moesten de coureurs in Maleisië manueel starten om problemen te voorkomen. Had je nog steeds twijfels over de betrouwbaarheid van de wagen?
,,Ja, ik was zonder meer nerveus, en zoals je al aangaf, kozen we dus voor een manuele start. Het was de juiste beslissing, al was onze start beslist niet best.’’ Beide coureurs verloren in de aanvangsfase veel tijd achter de Aguri’s. Was dat niet frustrerend?
,,Ze kwamen bij de start voor ons terecht, en ze waren niet eenvoudig te passeren. We zijn ons er van bewust dat we onze aërodynamische efficiency op de rechte stukken moeten verbeteren. We hebben veel tijd achter de Aguri’s verloren, en daarom besloten we ook Tiago vroegtijdig naar de pit te halen, om er zo voor te zorgen dat hij een vrije baan zou krijgen. Met een vrije baan voor zich zou hij harder gaan. Ik vind dat met name Christijan een erg goede race heeft gereden.’’ Wat verwacht je van de race in Australië?
,,We hebben tien dagen om ons te bezinnen en om ons te buigen over enkele van onze problemen. We hebben in ieder geval nieuwe onderdelen in Melbourne. Ik hoop dat de betrouwbaarheid geen thema meer zal zijn. En, wat ik al aangaf, het is hard nodig dat we onze aërodynamische efficiency verbeteren, zodat we een hogere topsnelheid krijgen.’’ Heb je veel geleerd van de eerste twee Grand Prix’? In ieder geval hebben beide wagens in Maleisië de finish gehaald.
,,Zonder meer. Het team heeft veel geleerd, en we zullen de komende tijd alleen maar meer leren. Ik denk dat we veel potentieel hebben.’’ Vind je dat Giorgio Mondini het tijdens de vrijdagsessies op Sepang goed heeft gedaan?
,,Ja, dat vind ik wel. Hij moet nog een beetje extra trainen, hij kreeg immers pijn in zijn nek, maar hij maakte geen fouten en reed enkele heel behoorlijke ronden.’’ Je kunt nog niet vooraan meedoen, maar denk je de komende periode serieuze progressie te kunnen boeken?
,,Zonder enige twijfel. We weten dat we beter kunnen. We hebben al flinke stappen voorwaarts gezet, en het gat met de top bedraagt niet langer 4,5 seconden. Natuurlijk is Renault zich ook verder aan het ontwikkelen en verbeteren, maar het gat is kleiner dan vorig jaar. Ik denk dat wij het met onze middelen en mensen behoorlijk goed doen. We kunnen nu eenmaal niet binnen een oogwenk vooraan staan.’’ (Deze editie van Vragenvuur werd ter beschikking gesteld door de pers- en pr-afdeling van MF1 Racing.)
,,Het ging beter dan in Bahrein. Maar veel slechter dan hoe het daar ging, was nauwelijks mogelijk. Afgelopen weekend speelde de betrouwbaarheid geen rol. We krijgen nieuwe onderdelen in Australië, hopelijk gaan onze prestaties er dan op vooruit.’’ Na de problemen met de start in Bahrein moesten de coureurs in Maleisië manueel starten om problemen te voorkomen. Had je nog steeds twijfels over de betrouwbaarheid van de wagen?
,,Ja, ik was zonder meer nerveus, en zoals je al aangaf, kozen we dus voor een manuele start. Het was de juiste beslissing, al was onze start beslist niet best.’’ Beide coureurs verloren in de aanvangsfase veel tijd achter de Aguri’s. Was dat niet frustrerend?
,,Ze kwamen bij de start voor ons terecht, en ze waren niet eenvoudig te passeren. We zijn ons er van bewust dat we onze aërodynamische efficiency op de rechte stukken moeten verbeteren. We hebben veel tijd achter de Aguri’s verloren, en daarom besloten we ook Tiago vroegtijdig naar de pit te halen, om er zo voor te zorgen dat hij een vrije baan zou krijgen. Met een vrije baan voor zich zou hij harder gaan. Ik vind dat met name Christijan een erg goede race heeft gereden.’’ Wat verwacht je van de race in Australië?
,,We hebben tien dagen om ons te bezinnen en om ons te buigen over enkele van onze problemen. We hebben in ieder geval nieuwe onderdelen in Melbourne. Ik hoop dat de betrouwbaarheid geen thema meer zal zijn. En, wat ik al aangaf, het is hard nodig dat we onze aërodynamische efficiency verbeteren, zodat we een hogere topsnelheid krijgen.’’ Heb je veel geleerd van de eerste twee Grand Prix’? In ieder geval hebben beide wagens in Maleisië de finish gehaald.
,,Zonder meer. Het team heeft veel geleerd, en we zullen de komende tijd alleen maar meer leren. Ik denk dat we veel potentieel hebben.’’ Vind je dat Giorgio Mondini het tijdens de vrijdagsessies op Sepang goed heeft gedaan?
,,Ja, dat vind ik wel. Hij moet nog een beetje extra trainen, hij kreeg immers pijn in zijn nek, maar hij maakte geen fouten en reed enkele heel behoorlijke ronden.’’ Je kunt nog niet vooraan meedoen, maar denk je de komende periode serieuze progressie te kunnen boeken?
,,Zonder enige twijfel. We weten dat we beter kunnen. We hebben al flinke stappen voorwaarts gezet, en het gat met de top bedraagt niet langer 4,5 seconden. Natuurlijk is Renault zich ook verder aan het ontwikkelen en verbeteren, maar het gat is kleiner dan vorig jaar. Ik denk dat wij het met onze middelen en mensen behoorlijk goed doen. We kunnen nu eenmaal niet binnen een oogwenk vooraan staan.’’ (Deze editie van Vragenvuur werd ter beschikking gesteld door de pers- en pr-afdeling van MF1 Racing.)