Vragenvuur: Colin Kolles
MF1 Racing heeft nog geen enkel WK-punt gescoord dit jaar. Toch is teambaas Colin Kolles goed te spreken over de gang van zaken. ,,Ik ben tevreden met de vooruitgang die we boeken.” Hoe moeilijk was het begin van het seizoen, met name met de startproblemen?
,,De eerste races hadden we het echt lastig, om eerlijk te zijn. Maar de problemen lijken nu uit de wereld te zijn geholpen. Ook wat betreft de betrouwbaarheid lijkt het wel snor te zitten, dus de engineers kunnen zich gaan toeleggen op het sneller maken van de wagen. Dus het gaat nu beter?
,,Ik denk dat we voorzichtig aan vooruitgang boeken. Het gat met de auto’s voor ons wordt kleiner, wat iedereen moet zijn opgevallen. We hebben sinds Imola laten zien dat het gat kleiner wordt. We zijn niet meer vierenhalve seconde langzamer dan de kop van het veld, maar ongeveer twee seconden. En ten opzichte van de onze directe concurrenten nog slechts een paar tienden. In de afgelopen Grand Prix’ waren we sneller dan Red Bull. We boeken dus vooruitgang, en dat is positief.” Tiago haalde in Engeland de tweede kwalificatiesessie. Een hoogtepunt?
,,Dat verwachten we ieder weekend, dus voor mij was het geen hoogtepunt. Sterker nog, eigenlijk was het een teleurstelling, want we hadden met beide auto’s in de topzestien kunnen staan! Christijan begon echter vijf seconden te laat aan zijn ronde.” In Amerika haalden beide auto’s het wel. Hoe denk je daarover?
,,Nogmaals, ik ben tevreden met de vooruitgang die we boeken. Maar er is niets te vieren. We hebben een aantal kansen gehad in eerdere races, maar daar hadden we het geluk niet aan onze zijde. Ik denk dat we in staat moeten zijn om van nu af aan altijd bij de eerste zestien te staan. We moeten gewoon hard blijven werken en het gat verder verkleinen.” In Indianapolis was de timing bij beide coureurs goed en reden ze hun ronden aan het einde van de sessie…
,,Dat toont dat we nog elke dag leren. Bovendien is het team vol vertrouwen. En dat is belangrijk. Er zijn teams die minder vertrouwen hebben dan wij.” Hoe moeilijk is het om met jullie budget vooruitgang te boeken?
,,Ik denk dat we een van de meest efficiënte teams hebben. Ik ben heel trots op de mensen die voor ons werken en op wat ze doen.” In Monaco raakten beide auto’s elkaar bij de start. Naderhand zei je dat ze in de punten hadden kunnen eindigen. Is dat een grote teleurstelling?
,,Ik kijk nooit terug. Dat ik erna niet kon slapen, brak me niet op! Het was mogelijk om een aantal punten te scoren, dus die hebben we laten liggen. Maar zolang we vooruitgang blijven boeken, is dat in mijn ogen positief.” Maar ook de andere teams zitten niet stil en blijven zich constant verbeteren. Is dat geen probleem?
,,Zoals je kan zien, boeken wij sneller vooruitgang dan de rest. Althans, sneller dan de teams die vlak voor ons staan. Zolang dat zo blijft, is het goed. In Canada waren we anderhalve tiende verwijderd van Mark Webber. De rest had een ietwat grotere voorsprong. We hebben een aantal nieuwe onderdelen in de pijplijn zitten. Die brengen we race voor race.” Wat zijn de verwachtingen voor Magny-Cours?
,,Het is een circuit dat onze auto ligt, absoluut. Bovendien hebben we een aantal nieuwigheden die zullen helpen om de auto’s die we hebben ingehaald achter ons te houden.” Wat is het laatste nieuws inzake de motoren voor volgend jaar?
,,Het laatste nieuws is dat we op dit vlak geen problemen hebben. We hebben genoeg opties. En een aantal hele goede ook.” Kan het zijn dat daarbij een coureur is inbegrepen?
,,We hebben geen fabrikanten nodig om aan coureurs te komen! Ik denk dat we voldoende kennis binnen het team hebben om zelf coureurs te vinden…” Maar je sluit niet uit dat er een coureur wordt aangesteld die is ingegrepen bij een motorendeal?
,,We staan ervoor open, we zijn er niet tegen.” Tenslotte: het is nu een jaar geleden dat Tiago in Indianapolis op het podium eindigde. Hoe kijk jij nu tegen die prestatie aan en wat betekende het voor het team?
,,We zijn er financieel gezien niet beter van geworden, eigenlijk. We moesten bonussen uitbetalen aan de coureurs. En iedereen op de fabriek. Het was dus een vrij prijzige bokaal! Maar toch was het leuk…” Colin Kolles sprak met Adam Cooper.
,,De eerste races hadden we het echt lastig, om eerlijk te zijn. Maar de problemen lijken nu uit de wereld te zijn geholpen. Ook wat betreft de betrouwbaarheid lijkt het wel snor te zitten, dus de engineers kunnen zich gaan toeleggen op het sneller maken van de wagen. Dus het gaat nu beter?
,,Ik denk dat we voorzichtig aan vooruitgang boeken. Het gat met de auto’s voor ons wordt kleiner, wat iedereen moet zijn opgevallen. We hebben sinds Imola laten zien dat het gat kleiner wordt. We zijn niet meer vierenhalve seconde langzamer dan de kop van het veld, maar ongeveer twee seconden. En ten opzichte van de onze directe concurrenten nog slechts een paar tienden. In de afgelopen Grand Prix’ waren we sneller dan Red Bull. We boeken dus vooruitgang, en dat is positief.” Tiago haalde in Engeland de tweede kwalificatiesessie. Een hoogtepunt?
,,Dat verwachten we ieder weekend, dus voor mij was het geen hoogtepunt. Sterker nog, eigenlijk was het een teleurstelling, want we hadden met beide auto’s in de topzestien kunnen staan! Christijan begon echter vijf seconden te laat aan zijn ronde.” In Amerika haalden beide auto’s het wel. Hoe denk je daarover?
,,Nogmaals, ik ben tevreden met de vooruitgang die we boeken. Maar er is niets te vieren. We hebben een aantal kansen gehad in eerdere races, maar daar hadden we het geluk niet aan onze zijde. Ik denk dat we in staat moeten zijn om van nu af aan altijd bij de eerste zestien te staan. We moeten gewoon hard blijven werken en het gat verder verkleinen.” In Indianapolis was de timing bij beide coureurs goed en reden ze hun ronden aan het einde van de sessie…
,,Dat toont dat we nog elke dag leren. Bovendien is het team vol vertrouwen. En dat is belangrijk. Er zijn teams die minder vertrouwen hebben dan wij.” Hoe moeilijk is het om met jullie budget vooruitgang te boeken?
,,Ik denk dat we een van de meest efficiënte teams hebben. Ik ben heel trots op de mensen die voor ons werken en op wat ze doen.” In Monaco raakten beide auto’s elkaar bij de start. Naderhand zei je dat ze in de punten hadden kunnen eindigen. Is dat een grote teleurstelling?
,,Ik kijk nooit terug. Dat ik erna niet kon slapen, brak me niet op! Het was mogelijk om een aantal punten te scoren, dus die hebben we laten liggen. Maar zolang we vooruitgang blijven boeken, is dat in mijn ogen positief.” Maar ook de andere teams zitten niet stil en blijven zich constant verbeteren. Is dat geen probleem?
,,Zoals je kan zien, boeken wij sneller vooruitgang dan de rest. Althans, sneller dan de teams die vlak voor ons staan. Zolang dat zo blijft, is het goed. In Canada waren we anderhalve tiende verwijderd van Mark Webber. De rest had een ietwat grotere voorsprong. We hebben een aantal nieuwe onderdelen in de pijplijn zitten. Die brengen we race voor race.” Wat zijn de verwachtingen voor Magny-Cours?
,,Het is een circuit dat onze auto ligt, absoluut. Bovendien hebben we een aantal nieuwigheden die zullen helpen om de auto’s die we hebben ingehaald achter ons te houden.” Wat is het laatste nieuws inzake de motoren voor volgend jaar?
,,Het laatste nieuws is dat we op dit vlak geen problemen hebben. We hebben genoeg opties. En een aantal hele goede ook.” Kan het zijn dat daarbij een coureur is inbegrepen?
,,We hebben geen fabrikanten nodig om aan coureurs te komen! Ik denk dat we voldoende kennis binnen het team hebben om zelf coureurs te vinden…” Maar je sluit niet uit dat er een coureur wordt aangesteld die is ingegrepen bij een motorendeal?
,,We staan ervoor open, we zijn er niet tegen.” Tenslotte: het is nu een jaar geleden dat Tiago in Indianapolis op het podium eindigde. Hoe kijk jij nu tegen die prestatie aan en wat betekende het voor het team?
,,We zijn er financieel gezien niet beter van geworden, eigenlijk. We moesten bonussen uitbetalen aan de coureurs. En iedereen op de fabriek. Het was dus een vrij prijzige bokaal! Maar toch was het leuk…” Colin Kolles sprak met Adam Cooper.