Voor de meeste coureurs markeert de zomerstop het halfwegpunt van het seizoen. Daniel Ricciardo is echter nog maar net begonnen. Toch kijkt hij alvast even terug.

Wat wist je van HRT voordat je er aan de slag ging?
“Niet veel. Ik kende eigenlijk niemand van het personeel. Alles en iedereen was nieuw. Ik heb vorig jaar met Red Bull opgetrokken en dit jaar met Toro Rosso. Daar ken ik de mensen vrij goed, maar verder kende ik weinig anderen in de Formule 1.”

Hoe heeft het team je ontvangen?
“Ze waren heel aardig en behulpzaam. Mijn debuutrace in Silverstone zou natuurlijk nooit eenvoudig worden, maar ze hebben me het zo makkelijk mogelijk gemaakt. Er was geen druk en ze lieten me vrij om mijn draai te vinden. Vorig jaar hadden ze ook al een paar rijderswissels, dus daaraan zijn ze nu wel gewend.”

De eerste Grand Prix vond plaats op Silverstone, net als jouw debuut. Zal jouw naam nog vaker voorkomen in de geschiedenisboeken van de Formule 1?
“Ik hoop het. Het is mijn droom om wereldkampioen te worden. Dat geldt ongetwijfeld voor alle Formule 1-coureurs. Ik denk dat ik jong en gemotiveerd genoeg ben om dat als langetermijndoel te stellen. Het was heel bijzonder om mijn eerste race in Silverstone te rijden, met alle historie die eraan verbonden is. Australië zou natuurlijk mijn eerste keus zijn geweest, maar Silverstone is ook een prachtige plaats om te debuteren.”

Hebben teambaas Colin Kolles en technisch directeur Geoff Willes je advies gegeven?
“Ik heb veel met Colin gesproken, maar nog niet al te veel tijd doorgebracht met Geoff. Ze helpen me goed. Ze zijn rechtdoorzee, maar realistisch over de verwachtingen. Ze leggen me niet te veel druk op. Ze zeggen dat de resultaten vanzelf wel komen. Ik heb goed gepresteerd in andere klasses en op basis daarvan hebben ze vertrouwen in me. Al denk ik wel dat het team vooruitgang verwacht in de tweede helft van het seizoen. Daar kan ik wel mee leven. Ik eis ook veel van mezelf.”

Hoe zou jij je rijstijl omschrijven en wat is je eerste indruk van de HRT F111?
“Ik hou van snelle bochten, maar in de F111 heb ik even nodig om op snelheid te komen. Mijn teamgenoot Vitantonio Liuzzi is tot dusver iets sneller. Verder ben ik een soepele coureur. Ik rij met finesse. Dat heeft me tot hier gebracht. Nu moet ik nog een beetje extra zien te vinden om me te onderscheiden, en hopelijk af te scheiden, van de rest.”

Liuzzi behaalde het beste resultaat van het team in Canada. Is hij moeilijk te verslaan?
“Zijn dertiende plaats in Canada was erg knap. Hij heeft bewezen een zeer capabele coureur te zijn. In Silverstone was ik beduidend langzamer. Ik wist dat ik tijd nodig zou hebben, maar je hoopt altijd op meer. Vanaf het begin was het duidelijk dat ik een sterke teamgenoot had. Ik zal mijn uiterste best moeten doen om hem te verslaan.”

Dit jaar heb je gereden in de World Series by Renault, ben je testrijder geweest voor Toro Rosso en nu racecoureur voor HRT. Wat zijn de verschillen?
“Het is een druk jaar, maar ik beschouw het als een voorrecht dat ik als 22-jarige al zoveel verschillende auto’s heb mogen besturen. Het valt niet mee om aan een nieuwe auto te wennen, maar het heeft me geholpen dat ik al vaker heb moeten omschakelen. De World Series is wat langzamer dan de Formule 1. Maar in welke auto ik ook zit, ik ben altijd mentaal voorbereid op de kenmerken van de betreffende bolide.”

Hoe reageerden je vrienden en familie toen bekend werd dat je voor HRT ging rijden?
“Ik heb enorm veel berichten gekregen. Ik kon er maar zo’n vijf procent van beantwoorden. Het was overweldigend. Voor mijn familie was het vrij emotioneel, omdat het altijd mijn droom is geweest om Formule 1 te rijden. Dat die nu uitkomt, geeft hen ook een speciaal gevoel. Ik belde mijn zus in Australië en zij kwam direct deze kant op voor mijn debuut.”

Wat is je doel voor de tweede seizoenshelft?
“Ik wil blijven leren. Als ik en passant Tonio en de Virgins kan verslaan zou dat een sterke prestatie zijn. Ik mik hoog, want alleen op die manier kan ik vooruit komen. Ik denk dat ik de laatste paar races van het jaar echt wat kan laten zien.”

Wat zijn je plannen voor de zomerpauze?
“Ik heb een paar PR-evenementen in Oostenrijk en Italië. Misschien heb ik maar vijf dagen echt vrij. En waarschijnlijk ben ik dan alleen maar aan het trainen. Met al het rondreizen is het soms moeilijk om een volledig fitnessprogramma te doen. Dus het wordt zeker geen vakantie.”

Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT.