Vragenvuur: Felipe Massa
Na zijn zege in Bahrein is Felipe Massa in Europa aangekomen om zich voor te bereiden op de eerste Europese Grand Prix van het seizoen in Barcelona. De Braziliaan kijkt tevreden terug op de eerste tests.Je hebt getest met de nieuwe voorvleugelconstructie van Ferrari. Want vind je ervan?
Massa: ,,Het lijkt op een haai, met een mond en alles. Maar ik zou zeggen we beetje bij beetje de auto aan het verbeteren zijn. Dit is zeker een verbetering.” ,,Ik wil niet zo ver gaan door te zeggen dat de auto een seconde sneller is geworden, maar we gaan de goede kant op. Ik ben blij met de auto, die is snel en consistent geweest tijdens de tests (in Barcelona, red.).” Welk voordeel levert het gat in de voorvleugel op, denk je?
,,Er verandert niets. We winnen wel wat in de aerodynamica, maar dat is geen voordeel. Het is gewoon het werk dat in de windtunnel wordt gedaan en het gat in de voorvleugel is te vergelijken met een extra winglet.” Je hebt ook de slicks uitgeprobeerd die volgend jaar gebruikt zullen worden. Hoe is dat bevallen?
,,Ik heb erg veel plezier gehad. Maar het zal niet helemaal hetzelfde zijn volgend seizoen om dat de reglementen voor de auto weer anders zullen zijn. Maar ik moet zeggen dat het fijn was om weer in een auto te zitten met ongelooflijk veel grip. Als rijder moet je echt je best doen. Vooral met een goede auto is het rijden op slicks erg plezierig.” Deze banden hebben wel tijd nodig om op temperatuur te komen.,
,Zonder bandenwarmers wel ja. Er moet goed over nagedacht worden, want voor de veiligheid is het belangrijk om de pit te verlaten met wat grip. Op koude banden wordt het moeilijk. Daar moet aan gewerkt worden en we zullen zien hoe dat uitpakt voor volgend jaar.” Jij hebt het dus naar je zin gehad op de slicks, denk je dat het publiek er ook van zal kunnen genieten?
,,Dat denk ik wel. Het is leuker om op slicks te rijden, het vergroot de grip. Als er wat aerodynamica af wordt gehaald, wordt het inhalen misschien makkelijker. Met slicks krijg je meer mechanische grip en daardoor kun je dichter op je voorganger komen zonder aerodynamica te verliezen. Het zal dus zeker bijdragen aan het spektakel.” Je bent in Europa aangekomen na twee slechte races en een goede. Hoe voel je je nu?
,,Laten we hopen dat ik hetgeen kan herhalen wat ik de laatste keer heb gedaan. We hadden een goede race (in Bahrein, red.) en ik heb vertrouwen in de auto. Ik denk dat we het potentieel hebben om het ook hier goed te doen.” LP
Massa: ,,Het lijkt op een haai, met een mond en alles. Maar ik zou zeggen we beetje bij beetje de auto aan het verbeteren zijn. Dit is zeker een verbetering.” ,,Ik wil niet zo ver gaan door te zeggen dat de auto een seconde sneller is geworden, maar we gaan de goede kant op. Ik ben blij met de auto, die is snel en consistent geweest tijdens de tests (in Barcelona, red.).” Welk voordeel levert het gat in de voorvleugel op, denk je?
,,Er verandert niets. We winnen wel wat in de aerodynamica, maar dat is geen voordeel. Het is gewoon het werk dat in de windtunnel wordt gedaan en het gat in de voorvleugel is te vergelijken met een extra winglet.” Je hebt ook de slicks uitgeprobeerd die volgend jaar gebruikt zullen worden. Hoe is dat bevallen?
,,Ik heb erg veel plezier gehad. Maar het zal niet helemaal hetzelfde zijn volgend seizoen om dat de reglementen voor de auto weer anders zullen zijn. Maar ik moet zeggen dat het fijn was om weer in een auto te zitten met ongelooflijk veel grip. Als rijder moet je echt je best doen. Vooral met een goede auto is het rijden op slicks erg plezierig.” Deze banden hebben wel tijd nodig om op temperatuur te komen.,
,Zonder bandenwarmers wel ja. Er moet goed over nagedacht worden, want voor de veiligheid is het belangrijk om de pit te verlaten met wat grip. Op koude banden wordt het moeilijk. Daar moet aan gewerkt worden en we zullen zien hoe dat uitpakt voor volgend jaar.” Jij hebt het dus naar je zin gehad op de slicks, denk je dat het publiek er ook van zal kunnen genieten?
,,Dat denk ik wel. Het is leuker om op slicks te rijden, het vergroot de grip. Als er wat aerodynamica af wordt gehaald, wordt het inhalen misschien makkelijker. Met slicks krijg je meer mechanische grip en daardoor kun je dichter op je voorganger komen zonder aerodynamica te verliezen. Het zal dus zeker bijdragen aan het spektakel.” Je bent in Europa aangekomen na twee slechte races en een goede. Hoe voel je je nu?
,,Laten we hopen dat ik hetgeen kan herhalen wat ik de laatste keer heb gedaan. We hadden een goede race (in Bahrein, red.) en ik heb vertrouwen in de auto. Ik denk dat we het potentieel hebben om het ook hier goed te doen.” LP