Vragenvuur: Fernando Alonso
,,Heeft het geen negatieve invloed op zijn motivatie?” Die vraag werd veel gesteld toen deze winter bekend werd dat Fernando Alonso Renault na dit jaar voor McLaren verruilt. Het antwoord is een volmondig ‘nee’. Hij wil de Franse renstal trakteren op een waardig afscheidscadeau. Alonso: ,,Ik ga dit jaar voor niets minder dan het kampioenschap.” Fernando, wat verwacht je van de eerste race van het seizoen?
Fernando Alonso: ,,Ik zie het wel zitten. Het team heeft bijzonder goed werk afgeleverd met de R26, de auto lijkt erg competitief. We zijn er klaar voor en gaan proberen zoveel mogelijk punten te scoren.” Kijk je met een tevreden gevoel terug op de wintertests?
,,Ja, want ik denk dat we alles gedaan hebben dat in onze macht ligt. De auto is klaar om te racen. Immers heeft ‘ie er een heleboel kilometers opzitten. Op verschillende type circuits en onder verschillende omstandigheden. De tijd is nu rijp om te kijken hoe we er voor staan. En ik denk dat het wel goed komt.” Wat heeft de invoering van de V8-motoren voor gevolgen?
“Wat het rijden betreft maakt het geen verschil. Ik heb mijn rijstijl niet aangepast. Op de limiet rijden, dat is nog altijd wat ik probeer.” En wat vind je van de nieuwe V8 van Renault?
,,De jongens in Viry Chattilon (waar Renaults motorafdeling is gevestigd, red.) hebben het naar mijn idee fantastisch gedaan. We waren half februari een van de laatste teams dat het circuit op ging met een V8. Maar daar staat tegenover dat we het deden met een motor die direct in staat was om raceafstanden af te leggen. De krachtbron was betrouwbaar, en leverde tevens goede prestaties. Er zijn verschillende filosofieën die gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van een V8, maar Renaults manier werkt goed.” De bandenreglementen zijn dit jaar ook anders. Hoe heeft Michelin op die veranderingen gereageerd?
,,Michelin heeft hele goede banden ontwikkeld voor de nieuwe regels. Ze stonden onder druk toen de reglementen wijzigden, omdat iedereen er stiekem vanuit ging dat Michelin dit seizoen weer het onderspit zou delven. Maar het ziet er goed uit. We hebben een superband. En het maakt niet uit of de temperatuur hoog of laag is. Ik denk dat we een goede snelheid hebben, alsmede een uitstekende consistentie. Ik heb er alle vertrouwen dat de Michelin dit jaar opnieuw de beste band is.” In Bahrein maak je ook kennis met weer een nieuw kwalificatiesysteem. Wat vind je daar van?
,,Ik denk dat de uitdaging voor de teams en technici groter wordt. Er moet immers een nieuwe strategie gevonden worden en snel gewerkt worden. Maar voor de coureurs verandert er weinig. Afgelopen jaar hadden we slechts één kans; nu hebben we tenminste drie keer de mogelijkheid om een rondetijd op de klokken te zetten. De coureurs zullen echter nog steeds tot op het randje gaan. Bovendien heb je gedurende elk deel van de sessie maar één kans. Wat dat betreft verandert er dus niet zo heel veel.” Kan je ons wat vertellen over de karakteristieken van het circuit van Bahrein?
,,Het is een unieke baan, omdat er veel zand het asfalt opwaait. Dat maakt het rijden er niet makkelijker op. Elke keer veranderen de omstandigheden en weet je als je een bocht in gaat niet wat je moet verwachten, omdat je niet weet hoeveel grip er is. Daarnaast maken de hoge temperaturen het voor de technici lastig om de auto te koelen. Ik denk dat we daardoor nog wel eens wat verrassingen kunnen gaan zien tijdens de eerste race.” Ben je helemaal klaar om te racen, na deze pauze van vier maanden?
,,Ja. Na zo’n hele winter niet geracet te hebben, ben ik wel weer toe aan volle tribunes. Ik wil de emotie van de Formule 1 weer voelen. Maar ik heb er ook zin in omdat Renault wereldkampioen is. Want het hele team is daardoor erg gemotiveerd.” Rust er nu je wereldkampioen bent bij de eerste race een zwaardere druk op je schouders dan vorig jaar?
,,Ik denk niet dat ik meer onder druk sta, maar ik ben wel erg trots dat ik met de nummer-éénauto rijd. Dat is het maximaal haalbare in de autosport en waar je al je hele leven van droomt. Ik vind het geweldig dat op mijn bolide nu het startnummer één prijkt en wil daar dit jaar zoveel mogelijk van genieten.” Wie zijn de favorieten bij de seizoensouverture in Bahrein?
,,Ik denk dat Renault zeker vooraan staat. Honda, Ferrari, McLaren en Renault waren tijdens de wintertestritten doorgaans de snelste teams, maar het is allemaal afwachten hoe dat tijdens de Grand Prix’ is. Als wereldkampioen is Renault natuurlijk hét te kloppen team. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.” Tenslotte, denk je dat je dit jaar opnieuw wereldkampioen kan worden?
,,Dat is wel mijn streven! Het wordt zeker geen makkie om weer aan het langste eind te trekken in het kampioenschap. Dat lukt niet zomaar. Afgelopen jaar begon ik het seizoen met de doelstelling om misschien een Grand Prix te winnen en af en toe op het podium te staan, maar zoals bekend wonnen we de wereldtitel. Ik weet dat we dit jaar opnieuw over een competitieve auto beschikken, dus ik ga voor niets minder dan het kampioenschap.” PPB
Fernando Alonso: ,,Ik zie het wel zitten. Het team heeft bijzonder goed werk afgeleverd met de R26, de auto lijkt erg competitief. We zijn er klaar voor en gaan proberen zoveel mogelijk punten te scoren.” Kijk je met een tevreden gevoel terug op de wintertests?
,,Ja, want ik denk dat we alles gedaan hebben dat in onze macht ligt. De auto is klaar om te racen. Immers heeft ‘ie er een heleboel kilometers opzitten. Op verschillende type circuits en onder verschillende omstandigheden. De tijd is nu rijp om te kijken hoe we er voor staan. En ik denk dat het wel goed komt.” Wat heeft de invoering van de V8-motoren voor gevolgen?
“Wat het rijden betreft maakt het geen verschil. Ik heb mijn rijstijl niet aangepast. Op de limiet rijden, dat is nog altijd wat ik probeer.” En wat vind je van de nieuwe V8 van Renault?
,,De jongens in Viry Chattilon (waar Renaults motorafdeling is gevestigd, red.) hebben het naar mijn idee fantastisch gedaan. We waren half februari een van de laatste teams dat het circuit op ging met een V8. Maar daar staat tegenover dat we het deden met een motor die direct in staat was om raceafstanden af te leggen. De krachtbron was betrouwbaar, en leverde tevens goede prestaties. Er zijn verschillende filosofieën die gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van een V8, maar Renaults manier werkt goed.” De bandenreglementen zijn dit jaar ook anders. Hoe heeft Michelin op die veranderingen gereageerd?
,,Michelin heeft hele goede banden ontwikkeld voor de nieuwe regels. Ze stonden onder druk toen de reglementen wijzigden, omdat iedereen er stiekem vanuit ging dat Michelin dit seizoen weer het onderspit zou delven. Maar het ziet er goed uit. We hebben een superband. En het maakt niet uit of de temperatuur hoog of laag is. Ik denk dat we een goede snelheid hebben, alsmede een uitstekende consistentie. Ik heb er alle vertrouwen dat de Michelin dit jaar opnieuw de beste band is.” In Bahrein maak je ook kennis met weer een nieuw kwalificatiesysteem. Wat vind je daar van?
,,Ik denk dat de uitdaging voor de teams en technici groter wordt. Er moet immers een nieuwe strategie gevonden worden en snel gewerkt worden. Maar voor de coureurs verandert er weinig. Afgelopen jaar hadden we slechts één kans; nu hebben we tenminste drie keer de mogelijkheid om een rondetijd op de klokken te zetten. De coureurs zullen echter nog steeds tot op het randje gaan. Bovendien heb je gedurende elk deel van de sessie maar één kans. Wat dat betreft verandert er dus niet zo heel veel.” Kan je ons wat vertellen over de karakteristieken van het circuit van Bahrein?
,,Het is een unieke baan, omdat er veel zand het asfalt opwaait. Dat maakt het rijden er niet makkelijker op. Elke keer veranderen de omstandigheden en weet je als je een bocht in gaat niet wat je moet verwachten, omdat je niet weet hoeveel grip er is. Daarnaast maken de hoge temperaturen het voor de technici lastig om de auto te koelen. Ik denk dat we daardoor nog wel eens wat verrassingen kunnen gaan zien tijdens de eerste race.” Ben je helemaal klaar om te racen, na deze pauze van vier maanden?
,,Ja. Na zo’n hele winter niet geracet te hebben, ben ik wel weer toe aan volle tribunes. Ik wil de emotie van de Formule 1 weer voelen. Maar ik heb er ook zin in omdat Renault wereldkampioen is. Want het hele team is daardoor erg gemotiveerd.” Rust er nu je wereldkampioen bent bij de eerste race een zwaardere druk op je schouders dan vorig jaar?
,,Ik denk niet dat ik meer onder druk sta, maar ik ben wel erg trots dat ik met de nummer-éénauto rijd. Dat is het maximaal haalbare in de autosport en waar je al je hele leven van droomt. Ik vind het geweldig dat op mijn bolide nu het startnummer één prijkt en wil daar dit jaar zoveel mogelijk van genieten.” Wie zijn de favorieten bij de seizoensouverture in Bahrein?
,,Ik denk dat Renault zeker vooraan staat. Honda, Ferrari, McLaren en Renault waren tijdens de wintertestritten doorgaans de snelste teams, maar het is allemaal afwachten hoe dat tijdens de Grand Prix’ is. Als wereldkampioen is Renault natuurlijk hét te kloppen team. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.” Tenslotte, denk je dat je dit jaar opnieuw wereldkampioen kan worden?
,,Dat is wel mijn streven! Het wordt zeker geen makkie om weer aan het langste eind te trekken in het kampioenschap. Dat lukt niet zomaar. Afgelopen jaar begon ik het seizoen met de doelstelling om misschien een Grand Prix te winnen en af en toe op het podium te staan, maar zoals bekend wonnen we de wereldtitel. Ik weet dat we dit jaar opnieuw over een competitieve auto beschikken, dus ik ga voor niets minder dan het kampioenschap.” PPB