Vragenvuur: Fernando Alonso
Fernando Alonso rijdt in 2008 weer voor Renault. In een interview vertelt de Spanjaard over de beweegredenen achter zijn terugkeer bij het team van Flavio Briatore, en over het afgelopen seizoen bij McLaren.Fernando, je rijdt volgend jaar voor Renault. Blij?
,,Heel erg. Iedereen weet wat een geweldig team Renault is en wat ze bereikt hebben in de Formule 1. In 2005 en 2006 zijn we samen wereldkampioen geworden en ik ben er trots op dat ik deel heb uitgemaakt van die succesvolle periode. Het is een van de beste teams, waar veel grote bedrijven achter staan. Zij weten hoe je moet winnen.” Duurde het wachten lang? Hoe voelde het om de afgelopen weken te moeten wachten tot de beslissing genomen was?
,,Om eerlijk te zijn ben ik de eerste drie weken van november gewoon lekker op vakantie geweest, daar was ik echt aan toe. Ik wilde even weg zijn van de Formule 1. Het koste uiteindelijk nog geen week om alles rond te krijgen met Renault, omdat de mensen om mij heen wisten wat ik wilde.” Waarom heb je voor Renault gekozen? Hoeveel opties had je?
,,Opties… Om eerlijk te zijn; het was niet makkelijk. Ik ben een van de 22 coureurs die het voorrecht hebben om elk jaar Formule 1 te kunnen rijden, en een van de weinigen die het zich kunnen veroorloven om een goed team te verruilen voor een ander goed team. Veel autocoureurs krijgen nooit de kans om Formule 1 te rijden. De beslissing was niet eenvoudig. Vooral wil ik alle teams bedanken die belangstelling voor me getoond hebben. Uiteindelijk heb ik voor Renault gekozen vanwege hun toewijding en hun goede prestaties in het verleden.” Realiseer je je wel hoeveel media-aandacht je veroorzaakt hebt?
,,Niet echt, omdat ik zoals ik al zei op vakantie geweest ben. Maar zodra ik mijn opties ging afwegen besefte ik dat ik met bijna alle teams in verband gebracht werd. Er werd gesproken over een-, twee- of driejarige contracten, dat ik al bij teams op bezoek geweest zou zijn, er werd zelfs gesuggereerd dat ik een jaartje vrij zou nemen. Toen besefte ik me wat er gaande was. Maar het was leuk om dat elke ochtend in de kranten te lezen.” Vind je het dan niet logisch dat fans zich afvragen waar je gaat rijden?
,,Nou, in de eerste plaats is het nooit bij me opgekomen om een jaar niet te rijden. En natuurlijk was het wel even wat anders dan kiezen welke broek ik ’s ochtends aantrek; het is een hele belangrijke beslissing geweest. Maar omdat ik toch niet eerder dan in januari of februari kan rijden, was er weinig haast bij." ,,Ik snap wel waarom iedereen er zo bovenop zat. Bovendien zijn fans heel belangrijk voor me. Ik vergeet nooit hoeveel mensen me het afgelopen jaar gesteund hebben. Ik weet natuurlijk ook niet precies wat ze allemaal gelezen en gehoord hebben: op een gegeven moment was er een soort competitie tussen de kranten over wie het eerste iets nieuws over mijn toekomst te melden had.” Welk cijfer geef je het afgelopen seizoen bij McLaren?
,,Het is niet eenvoudig om een seizoen zomaar uit te drukken in een cijfer. Wat ik wel zeker weet is dat 2007 voor mij een heel goed jaar is geweest, in tegenstelling tot wat mensen misschien zouden denken. Tot twintig ronden voor het eind van de laatste race kon ik nog wereldkampioen worden. Toen haalde Kimi Felipe Massa in en had daarmee genoeg punten om kampioen te worden." ,,Voor de start van het seizoen had ik mijn handtekening gezet onder een scenario waarbij ik in de laatste race nog kampioen kon worden, dus als je het zo bekijkt ben ik heel tevreden.” Dit vragenvuur kwam tot stand dankzij Renault. MB
,,Heel erg. Iedereen weet wat een geweldig team Renault is en wat ze bereikt hebben in de Formule 1. In 2005 en 2006 zijn we samen wereldkampioen geworden en ik ben er trots op dat ik deel heb uitgemaakt van die succesvolle periode. Het is een van de beste teams, waar veel grote bedrijven achter staan. Zij weten hoe je moet winnen.” Duurde het wachten lang? Hoe voelde het om de afgelopen weken te moeten wachten tot de beslissing genomen was?
,,Om eerlijk te zijn ben ik de eerste drie weken van november gewoon lekker op vakantie geweest, daar was ik echt aan toe. Ik wilde even weg zijn van de Formule 1. Het koste uiteindelijk nog geen week om alles rond te krijgen met Renault, omdat de mensen om mij heen wisten wat ik wilde.” Waarom heb je voor Renault gekozen? Hoeveel opties had je?
,,Opties… Om eerlijk te zijn; het was niet makkelijk. Ik ben een van de 22 coureurs die het voorrecht hebben om elk jaar Formule 1 te kunnen rijden, en een van de weinigen die het zich kunnen veroorloven om een goed team te verruilen voor een ander goed team. Veel autocoureurs krijgen nooit de kans om Formule 1 te rijden. De beslissing was niet eenvoudig. Vooral wil ik alle teams bedanken die belangstelling voor me getoond hebben. Uiteindelijk heb ik voor Renault gekozen vanwege hun toewijding en hun goede prestaties in het verleden.” Realiseer je je wel hoeveel media-aandacht je veroorzaakt hebt?
,,Niet echt, omdat ik zoals ik al zei op vakantie geweest ben. Maar zodra ik mijn opties ging afwegen besefte ik dat ik met bijna alle teams in verband gebracht werd. Er werd gesproken over een-, twee- of driejarige contracten, dat ik al bij teams op bezoek geweest zou zijn, er werd zelfs gesuggereerd dat ik een jaartje vrij zou nemen. Toen besefte ik me wat er gaande was. Maar het was leuk om dat elke ochtend in de kranten te lezen.” Vind je het dan niet logisch dat fans zich afvragen waar je gaat rijden?
,,Nou, in de eerste plaats is het nooit bij me opgekomen om een jaar niet te rijden. En natuurlijk was het wel even wat anders dan kiezen welke broek ik ’s ochtends aantrek; het is een hele belangrijke beslissing geweest. Maar omdat ik toch niet eerder dan in januari of februari kan rijden, was er weinig haast bij." ,,Ik snap wel waarom iedereen er zo bovenop zat. Bovendien zijn fans heel belangrijk voor me. Ik vergeet nooit hoeveel mensen me het afgelopen jaar gesteund hebben. Ik weet natuurlijk ook niet precies wat ze allemaal gelezen en gehoord hebben: op een gegeven moment was er een soort competitie tussen de kranten over wie het eerste iets nieuws over mijn toekomst te melden had.” Welk cijfer geef je het afgelopen seizoen bij McLaren?
,,Het is niet eenvoudig om een seizoen zomaar uit te drukken in een cijfer. Wat ik wel zeker weet is dat 2007 voor mij een heel goed jaar is geweest, in tegenstelling tot wat mensen misschien zouden denken. Tot twintig ronden voor het eind van de laatste race kon ik nog wereldkampioen worden. Toen haalde Kimi Felipe Massa in en had daarmee genoeg punten om kampioen te worden." ,,Voor de start van het seizoen had ik mijn handtekening gezet onder een scenario waarbij ik in de laatste race nog kampioen kon worden, dus als je het zo bekijkt ben ik heel tevreden.” Dit vragenvuur kwam tot stand dankzij Renault. MB