Vragenvuur: Fernando Alonso
Beter had het jaar voor Fernando Alonso niet kunnen beginnen. Afgelopen weekend tijdens de seizoensouverture in Bahrein ging hij met de zege aan de haal. Toch blijft hij realistisch. Alonso verwacht een zware Grand Prix van Maleisië en zegt dat er meer nodig is om opnieuw wereldkampioen te worden.
Je startte het seizoen met een zege. Dat is een goed begin!
,,Ja, inderdaad! Maar het is er pas één. Het kampioenschap telt achttien races en net zoals in 2005, moeten we constant presteren en iedere race zoveel mogelijk punten scoren. Dit weekend is het doel dan ook het podium.” Giancarlo had in Bahrein betrouwbaarheidsproblemen. Maak je je zorgen?
,,Nee, helemaal niet. We weten waar het bij Fisi aan schortte en we hebben een oplossing. Dat gebeurt niet nog eens. We hebben in de winter zonder problemen duizenden kilometers gereden en daarom heb ík er alle vertrouwen in.” Wat verwacht je van dit weekend?
,,Het wordt voor iedereen een zware race, zowel fysiek als mechanisch. De prioriteit zal bij het koelen van de motor liggen. In het verleden hebben Renault en Michelin goede resultaten geboekt in Sepang, dus we maken een goede kans. Maar een makkie wordt het niet. Renault, Ferrari, Honda en McLaren zitten allemaal erg dicht bij elkaar.” Van welk team verwacht je het meest?
,,Dat is een lastige vraag. Ik denk dat het afhankelijk is van de banden. Als de Bridgestones competitief zijn, dan zal voornamelijk Ferrari het ons lastig gaan maken. Maar als de Michelins beter zijn, dan zullen dat McLaren en Honda zijn. In 2005 streden alleen McLaren en Renault voor het wereldkampioenschap. Destijds betekende een slecht weekend de vierde plaats. Maar als je dit jaar je dag niet hebt, dan finish je als zevende of achtste. We moeten dus harder werken en de auto sneller doorontwikkelen, vooral als we richting Europa gaan.” Wat vind je van de nieuwe kwalificatie-opzet?
,,Het is een lastige, complexe sessie. Je moet veel ronden rijden zónder fouten te maken. Dat zorgt voor heel veel druk. Niet alleen voor de coureurs, maar ook voor de technici. Voor de toeschouwers is het denk ik erg leuk. Zoals altijd, moet je in de topvijf staan om te kunnen winnen. Dat zagen we afgelopen week. Kimi was snel, maar doordat hij achteraan moest beginnen kon hij niet voor de zege gaan.” Al in Bahrein was je erg relaxt. Waarom?
,,Dat ben ik altijd. Ik probeer me volledig toe te leggen op het rijden en me niet al te druk te maken om wat er verder gebeurt. Dit weekend verwacht ik opnieuw competitief te zijn en ik ga ik wederom mijn uiterste best doen om een mooi resultaat te boeken.” Valentino Rossi heeft je uitgedaagd voor een ‘duel’ op een motor, in een Formule 1-bolide en een rally-auto. Heb je dat gehoord?
,,Ik heb het ook gelezen, ja. Maar ik denk niet dat het waar is. Hoe dan ook: ik heb op het moment sowieso geen tijd om er aan mee te doen. Ik concentreer me volledig op de Formule 1, sorry.” PPB (Deze Vragenvuur werd ter beschikking gesteld door de persdienst van Renault)
Je startte het seizoen met een zege. Dat is een goed begin!
,,Ja, inderdaad! Maar het is er pas één. Het kampioenschap telt achttien races en net zoals in 2005, moeten we constant presteren en iedere race zoveel mogelijk punten scoren. Dit weekend is het doel dan ook het podium.” Giancarlo had in Bahrein betrouwbaarheidsproblemen. Maak je je zorgen?
,,Nee, helemaal niet. We weten waar het bij Fisi aan schortte en we hebben een oplossing. Dat gebeurt niet nog eens. We hebben in de winter zonder problemen duizenden kilometers gereden en daarom heb ík er alle vertrouwen in.” Wat verwacht je van dit weekend?
,,Het wordt voor iedereen een zware race, zowel fysiek als mechanisch. De prioriteit zal bij het koelen van de motor liggen. In het verleden hebben Renault en Michelin goede resultaten geboekt in Sepang, dus we maken een goede kans. Maar een makkie wordt het niet. Renault, Ferrari, Honda en McLaren zitten allemaal erg dicht bij elkaar.” Van welk team verwacht je het meest?
,,Dat is een lastige vraag. Ik denk dat het afhankelijk is van de banden. Als de Bridgestones competitief zijn, dan zal voornamelijk Ferrari het ons lastig gaan maken. Maar als de Michelins beter zijn, dan zullen dat McLaren en Honda zijn. In 2005 streden alleen McLaren en Renault voor het wereldkampioenschap. Destijds betekende een slecht weekend de vierde plaats. Maar als je dit jaar je dag niet hebt, dan finish je als zevende of achtste. We moeten dus harder werken en de auto sneller doorontwikkelen, vooral als we richting Europa gaan.” Wat vind je van de nieuwe kwalificatie-opzet?
,,Het is een lastige, complexe sessie. Je moet veel ronden rijden zónder fouten te maken. Dat zorgt voor heel veel druk. Niet alleen voor de coureurs, maar ook voor de technici. Voor de toeschouwers is het denk ik erg leuk. Zoals altijd, moet je in de topvijf staan om te kunnen winnen. Dat zagen we afgelopen week. Kimi was snel, maar doordat hij achteraan moest beginnen kon hij niet voor de zege gaan.” Al in Bahrein was je erg relaxt. Waarom?
,,Dat ben ik altijd. Ik probeer me volledig toe te leggen op het rijden en me niet al te druk te maken om wat er verder gebeurt. Dit weekend verwacht ik opnieuw competitief te zijn en ik ga ik wederom mijn uiterste best doen om een mooi resultaat te boeken.” Valentino Rossi heeft je uitgedaagd voor een ‘duel’ op een motor, in een Formule 1-bolide en een rally-auto. Heb je dat gehoord?
,,Ik heb het ook gelezen, ja. Maar ik denk niet dat het waar is. Hoe dan ook: ik heb op het moment sowieso geen tijd om er aan mee te doen. Ik concentreer me volledig op de Formule 1, sorry.” PPB (Deze Vragenvuur werd ter beschikking gesteld door de persdienst van Renault)