Vragenvuur: Fernando Alonso
Ondanks een weekend in Monza dat Fernando Alonso, en velen met hem, niet snel zullen vergeten, beschouwt hij zichzelf nog altijd als favoriet voor de wereldtitel. FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper voelt hem aan de tand over zijn tegenslagen. Heb je het gevoel dat je nog altijd kampioen kunt worden, ondanks de tegenslagen waarmee je de laatste tijd bent geconfronteerd?
,,Ja. We waren ook hier erg snel, de wagen is beter geworden, ondanks het verbod op de massatraagheidsdemper. We hebben vandaag opnieuw bewezen dat onze auto zeer competitief is. Het team en ik geven 110 procent, en dat zal tot de laatste race zo blijven. Er zijn nog drie Grand Prix’ te verrijden, een titelstrijd te beslissen en ik vind dat we nog altijd optimistisch mogen zijn. We zijn favoriet voor de laatste drie wedstrijden.’’ Je kunt wel snel zijn, maar het wordt wel erg moeilijk als er dingen gebeuren zoals zaterdag tijdens en na de kwalificatie.
,,Ja, je doet je stinkende best naar voren te rijden en zo min mogelijk punten te verliezen. Je rijdt dan achter andere wagens, komt vast te zitten in verkeer, en dan wordt het er niet gemakkelijk op. Maar dit overkomt iedereen wel eens. Onze motorpech van vandaag en het afgelopen wiel in Hongarije kwamen natuurlijk op een erg ongelukkig moment. Maar zoiets kan Ferrari in de laatste races ook overkomen. We moeten ons concentreren op ons werk.’’ Je had een gloednieuwe motor. Was het een risico ‘m hier op Monza te gebruiken?
,,Nee, het was zeker geen risico. We hebben inmiddels de data geanalyseerd. Er is iets geks gebeurd met een zuiger, een zeldzaam defect. Het had niets te maken met de nieuwe onderdelen die in deze motor zijn gebruikt. Deze zuigers gebruiken we al het hele jaar. We moeten het nader onderzoeken.’’ Michael Schumacher heeft momenteel wel alles mee. Ervaar jij dat ook zo?
,,Half om half. Ze boeken goede resultaten hoor. Maar het wisselt wel. Bovendien: de druk ligt nog altijd meer bij hen dat bij ons.’’ Je hebt sinds de Grand Prix van Canada, in juni, geen race meer gewonnen. Moet je diep gaan om toch nog competitief te kunnen zijn?
,,Het is duidelijk dat we ons voordeel ten opzichte van de anderen kwijt zijn. We moeten nu alles uit de kast halen. We moeten nu elke race 110 procent geven. Maar uiteindelijk moet iedereen dat.’’ Denk je dat je in China Michael wel aankunt?
,,China en Japan liggen ons wel. Ik rijd er graag en onze auto is er altijd goed. Het zouden wel eens erg goede races voor ons kunnen worden.’’ Meer lezen? Koop dan FORMULE 1 RaceReport nummer 15, waar onder meer het complete vragenvuur met Alonso in staat, die inmiddels overal verkrijgbaar is voor slechts 3,95!