In Frankrijk ging het Fernando Alonso opnieuw niet voor de wind. Zevende slechts werd hij er, net als in Canada. En daar is hij niet blij mee, maar lachen kan hij na afloop nog wel. ,,Ik heb tenminste veel ingehaald.”Hoe kijk je nu naar het kampioenschap?

Fernando Alonso: ,,Daar is niets aan veranderd. Ferrari is ietwat sterker dan voorheen, mijn teamgenoot staat nog steeds bovenaan, maar nu met veertien punten voorsprong in plaats van tien. Ik ga proberen het gat zo snel mogelijk te verkleinen.”

En wat verwacht je van de Grand Prix van Engeland?

,,Gezien de recente testritten denk ik dat Ferrari ook in Silverstone weer heel goed voor de dag komt, net zoals in Magny-Cours. Dat wordt dus weer lastig voor ons om te winnen. Maar mijn doel is voor mijn teamgenoot eindigen, want alleen daarmee verklein ik mijn achterstand in het kampioenschap.”

Je lijkt erg teleurgesteld te zijn. Klopt dat?

,,Ik ben teleurgesteld, dat kan ik niet ontkennen. Om twee keer in drie Grand Prix’ op de zevende positie te eindigen, in Canada werd ik zevende en hier ook, is niet goed voor het kampioenschap. In Canada kwam er een safetycar toen ik mijn pitstop maakte, en hier een versnellingsbakprobleem in de kwalificatie. Maar er komt een keer dat de andere jongens dit overkomt, en dan sla ik terug. Meer kan ik er op het moment niet over zeggen.”

Hoe je het ook probeerde, het zat er hier in Frankrijk gewoon niet in hè?

,,Precies, ik kende weinig geluk. Het zat me het hele weekend gewoon niet mee, en in de race heb ik denk ik wat te hard gepusht. Maar ik wist dat het niet makkelijk zou worden, want toen het tijd werd voor de pitstops kon ik de posities die ik had goed gemaakt zo weer verliezen. En dat gebeurde ook.”

Je deed een aantal geweldige inhaalmanoeuvres. Deed dat je goed, of is het nooit leuk om als zevende te eindigen?

,,Als je in de auto zit is het leuk. Maar als je over de finish komt, en het team vertelt je dat je zevende bent geworden, dan realiseer je je dat het misschien wel niet zo’n goede race was. Maar als je in de auto zit is het leuk, zeker weten.”

Hoeveel zorgen maken jij je met het oog op Silverstone om de snelheid die Ferrari in Frankrijk tentoonspreidde?

,,Nou, niet zo heel veel. Want het kampioenschap is lang en wij blijven de auto verbeteren. Maar de test in Silverstone van twee weken geleden hebben zij laten zien dat zij vooruitgang hebben geboekt, en dat hebben zij hier in Magny-Cours nog eens onderstreept. Dit keer zit er nog geen week tussen de twee Grand Prix’. Er is dus geen tijd om de auto te verbeteren, en dat betekent dat zij ook in Silverstone tot de favorieten voor de overwinning behoren, helaas.”

Je deed een prachtige inhaalactie bij Nick Heidfeld, maar daarna kon je het niet nog eens proberen omdat hij wist waar je het zou doen…

,,Yeah. Ja, ik wist dat ik ten opzichte van hem met weinig brandstof aan boord reed, dus ik riskeerde alles omdat ik Nick om die reden wel voorbij moest en een gat moest slaan. Maar het was niet genoeg, en hij en Fisichella gingen mij voorbij. Als je met weinig brandstof aan boord de kwalificatie rijdt omdat je pole-positie wilt hebben en je start dan als tiende, dan wordt het een heel lastig verhaal in de race.”

Je probeerde het een aantal keer buitenom in Adelaide…

,,Ze bleven de deur maar dicht houden aan de binnenkant, alle coureurs. En dus probeerde ik buitenom, maar dat lukte ook niet. Maar hoe dan ook, ik heb me goed vermaakt in de race. Ik was bijna de hele tijd bezig met anderen in te halen. Het resultaat is minder, maar dat is nou eenmaal zo.”

Fernando Alonso sprak met Adam Cooper.

AC/PPB