Daan de Geus
12 juni 2016
Romain Grosjean start de Grand Prix van Canada vandaag als veertiende. De Haas-coureur over zijn kwalificatie en kansen voor de race.
Ging de kwalificatie zoals verwacht, of had je op meer gehoopt?
“Ik had op iets beter gehoopt. Met veel brandstof in de tank doen we het goed, maar met minder benzine is de performance relatief gezien minder sterk. Over het algemeen hebben we er ook een probleem mee de banden goed aan de praat te krijgen. In Australië en Bahrein zaten we er mee in the window, sindsdien is dat niet meer gelukt. We proberen het te verbeteren, maar het is een work in progress. De balans van de auto is, los daarvan, wel prima.” Jullie hebben softs en ultra-softs mee. Hoe zit met met die laatste compound, is dat een moeilijke band?
“Ja, het is een hele rare band. Je hebt een extra ronde nodig om hem aan de praat te krijgen. Ik deed er vrijdag echter een vrij lange run op en die was niet slecht.” Wat verwacht je dan van de race?
“Het is nooit ideaal om te beginnen waar wij beginnen, maar het is een lange race en onze performance was vrijdag eigenlijk best goed tijdens lange runs met meer brandstof. Hopelijk kunnen we dat in de race herhalen en dichter bij de punten komen.” Dit is een baan waar je in kan halen, haal je daar vertouwen uit voor de race, gezien je startplek?
“Het is in die zin beter dan Monaco! Er valt hier inderdaad goed in te halen. Onze topsnelheid is ook helemaal niet slecht. Ik denk dat het vooral belangrijk wordt de bandenslijtage te managen, dat zal de sleutel zijn in de race.” Dit enorm wisselvallige weer, met ver uiteenlopende temperaturen, is dat – ook met oog op de banden – een extra complicerende factor voor een nieuw team als Haas?
“Het helpt in ieder geval niet, dat is wel duidelijk. Maar als je naar Mercedes kijkt, dat is een groot fabrieksteam, maar had er een paar jaar geleden lang voor nodig uit te vogelen waarom ze in de kwalificatie heel goed waren maar in de race enorm veel last hadden van hoge bandenslijtage. Wij zijn een kleiner team, dus het is niet makkelijk voor ons de banden te leren begrijpen. Dat is vrij zonde, want achter de schermen doen we goed werk. Het gaat de goede kant op met het team, maar dat zie je niet terug op de baan omdat we geen maximale grip weten te vinden. Dit soort temperatuurwisselingen maakt het dan niet makkelijker en het regent zondag misschien ook nog wel.” Is dat gunstig voor jullie?
“Dat kan het wel zijn, ja.” Met regen kan het wel eens een gekke race worden, zoals we die hier wel vaker hebben gezien…
“Inderdaad. Montréal is sowieso een tricky race en met wat regen krijg je natuurlijk ook weer verschillende strategieën. Het probleem als het regent is wel dat je maar één racelijn hebt en dat maakt inhalen dan weer heel lastig, maar we zien wel hoe het gaat.”
“Ik had op iets beter gehoopt. Met veel brandstof in de tank doen we het goed, maar met minder benzine is de performance relatief gezien minder sterk. Over het algemeen hebben we er ook een probleem mee de banden goed aan de praat te krijgen. In Australië en Bahrein zaten we er mee in the window, sindsdien is dat niet meer gelukt. We proberen het te verbeteren, maar het is een work in progress. De balans van de auto is, los daarvan, wel prima.” Jullie hebben softs en ultra-softs mee. Hoe zit met met die laatste compound, is dat een moeilijke band?
“Ja, het is een hele rare band. Je hebt een extra ronde nodig om hem aan de praat te krijgen. Ik deed er vrijdag echter een vrij lange run op en die was niet slecht.” Wat verwacht je dan van de race?
“Het is nooit ideaal om te beginnen waar wij beginnen, maar het is een lange race en onze performance was vrijdag eigenlijk best goed tijdens lange runs met meer brandstof. Hopelijk kunnen we dat in de race herhalen en dichter bij de punten komen.” Dit is een baan waar je in kan halen, haal je daar vertouwen uit voor de race, gezien je startplek?
“Het is in die zin beter dan Monaco! Er valt hier inderdaad goed in te halen. Onze topsnelheid is ook helemaal niet slecht. Ik denk dat het vooral belangrijk wordt de bandenslijtage te managen, dat zal de sleutel zijn in de race.” Dit enorm wisselvallige weer, met ver uiteenlopende temperaturen, is dat – ook met oog op de banden – een extra complicerende factor voor een nieuw team als Haas?
“Het helpt in ieder geval niet, dat is wel duidelijk. Maar als je naar Mercedes kijkt, dat is een groot fabrieksteam, maar had er een paar jaar geleden lang voor nodig uit te vogelen waarom ze in de kwalificatie heel goed waren maar in de race enorm veel last hadden van hoge bandenslijtage. Wij zijn een kleiner team, dus het is niet makkelijk voor ons de banden te leren begrijpen. Dat is vrij zonde, want achter de schermen doen we goed werk. Het gaat de goede kant op met het team, maar dat zie je niet terug op de baan omdat we geen maximale grip weten te vinden. Dit soort temperatuurwisselingen maakt het dan niet makkelijker en het regent zondag misschien ook nog wel.” Is dat gunstig voor jullie?
“Dat kan het wel zijn, ja.” Met regen kan het wel eens een gekke race worden, zoals we die hier wel vaker hebben gezien…
“Inderdaad. Montréal is sowieso een tricky race en met wat regen krijg je natuurlijk ook weer verschillende strategieën. Het probleem als het regent is wel dat je maar één racelijn hebt en dat maakt inhalen dan weer heel lastig, maar we zien wel hoe het gaat.”
Gerelateerd nieuws
Alpine-teambaas onverbiddelijk na ontslag Ocon: ‘Zijn bijdrage was gering’
11 december 2024 15:30 - Nieuws
Magnussen sluit Formule 1-carrière af met trots: ‘Een voorrecht om dit te hebben meegemaakt’
10 december 2024 09:30 - Nieuws
Update: Hülkenberg krijgt gridstraf van 3 plaatsen, start nu vanaf P7
07 december 2024 18:19 - GP Abu Dhabi