Vragenvuur: James Key
Technisch Directeur James Key van SpykerF1 blikt terug op het seizoen 2006 en kijkt vast vooruit naar 2007. ,,We zullen niet ineens heel veel sneller zijn."James Key, technisch directeur van Spyker F1, hoe zou je het seizoen 2006 willen omschrijven?
Met gemengde gevoelens! Uiteraard was het teleurstellend dat we geen punten gescoord hebben, want ik denk dat we er minstens eentje verdiend hadden. Maar het was een competitief jaar, de V8 was erg betrouwbaar en als teams hebben veel vooruitgang geboekt. Dat geeft wel aan hoe competitief de Formule 1 tegenwoordig is.” Waren er tijdens het seizoen nog veel hervormingen in het team gaande?
,,Zeker: 2005 was voor ons een overgangsjaar tussen Jordan en Midland. Tijdens het bouwen van de M16 was er veel gaande in het team en die veranderingen duurden voort tijdens het seizoen 2006. Voor het eerst sinds een paar jaar bouwden we een hele nieuwe auto, en veel van de auto is ontworpen door nieuwe mensen.” Jullie coureurs slaagden er een paar keer in om in de kwalificatie de laatste zestien te bereiken. Waren dat de hoogtepunten van het jaar?
,,Ja. De eerste race waarin we echt competitief waren was Monaco. Er was een probleem bij de start (Christijan Albers en Tiago Monteiro reden elkaar aan, red.) maar de rondetijden waren erg goed. We zaten in een lange rij auto’s maar maakten terrein goed op de rest. In Silverstone kwalificeerde Tiago zich in de top-zestien. Daarna werd dat de verwachting, en het lukte regelmatig. Onze starts gingen minder goed: te vaak raakten we plaatsen kwijt, waardoor onze kwalificaties tenietgedaan werden. Onze racesnelheid was vaak beter dan je op grond van het eindresultaat zou zeggen, maar dat kwam vaak omdat we vast zaten achter langzamere auto’s.” Het team heeft nieuwe eigenaars en heet nu Spyker F1. Is dat bemoedigend?
,,Het is goed om stabiliteit te hebben. Spyker weet wat ze willen, namelijk succesvol zijn, en dat willen wij ook. Het zijn hele enthousiaste mensen. Op de lange termijn is het een enorme kans, en we bekijken het dan ook op lange termijn. Ze weten bij Spyker dat we geen knop kunnen omzetten en ineens in de top-vijf kwalifceren.” Er is nu meer budget beschikbaar dan vorig jaar. Welk verschil maakt dat in de wintermaanden?,,Een enorm verschil. Er is nu meer geld en we kunnen nu alles nu veel beter plannen. De windtunnel wordt verbeterd, dat moet aan het begin van het jaar af zijn, en op allerlei andere vlakken wordt ook volop geïnvesteerd.” Zijn er daardoor dingen die je vorig jaar moest laten, maar nu wel kan doen?
,,De mogelijkheden zijn groter. We moeten nog steeds wel opletten met wat we doen en onze prioriteiten stellen, maar er zijn meer haalbare mogelijkheden. Ook hier kijken we naar de lange termijn. We zijn nu met dingen bezig die pas later effect zullen hebben.” Hoe gaat het met de nieuwe teamstructuur sinds Mike Gascoyne voor jullie werkt?
,,Mike is hier nu een maand en het gaat goed. We hebben een goede werkrelatie. Mike is in een positie waarin hij afstand kan nemen om het geheel te overzien, bovendien is hij nieuw en heeft hij dus een frisse blik. Dat werkt goed. Ik kan me zo meer bezighouden met het ouderwetse boutjes- en moertjesgebeuren, terwijl hij het overzicht heeft. Uiteraard is het voor hem verschillend ten opzichte van zijn vorige werkgever Toyota, dus hij zal zijn manier van werken wat moeten aanpassen.” Het moet een opluchting zijn dat je van veel administratieve taken ontheven bent…
,,Zeker, er kwam nogal wat papierwerk kijken bij mijn baan. Dat hoort erbij en omdat we een klein team zijn moet toch iemand het doen. Zo gaat het nog steeds wel, maar nu heb ik iemand met wie ik de technische kant van het verhaal kan bespreken. Het is mijn streven om me meer op de technische taken van alledag te kunnen richten. Veel zware beslissingen hoef ik nu niet meer alleen te nemen: Mike helpt me daarbij, of neemt die beslissingen zelf, als dat nodig is.” Hoe is de relatie met jullie nieuwe motorenpartner?
,,Goed. We zijn een paar keer naar Maranello geweest voor besprekingen en ze zijn hartelijk en flexibel. Ferrari begrijpt dat het allemaal snel moest gebeuren omdat de deal zo laat rond kwam, maar ze helpen waar ze kunnen. Het is een geweldig team en ik wist niet zeker wat ik daar zou verwachten, maar de samenwerking bevalt goed!” Vertel eens wat over de nieuwe auto.
,,We pakken het tamelijk conservatief aan om zo later grotere vooruitgang te boeken. We zullen niet ineens heel veel sneller zijn. Het is beter om naar de toekomst te kijken, nu Mike hier is en we de Ferrari-motoren hebben. We volgen de filosofie die we met de M16 zijn ingeslagen en verbeteren die. Uiteraard verandert er het nodige door de nieuwe motor, vooral op het gebied van de koeling, dus er zullen best veel visuele veranderingen zijn.” Spyker test dit jaar nog niet. Is dat niet jammer?
,,We testen pas als de nieuwe auto klaar is. De Ferrari-motor is zo anders dan de Toyota dat het geen zin heeft nu te testen. Een interim-auto zou vrijwel nieuw gebouwd moeten worden, en het is riskant om die te bouwen terwijl we ook nog eens met de nieuwe auto voor 2007 bezig zijn. Bovendien valt er niet zo heel veel te testen: we kennen de Bridgestonebanden immers al.” Geeft de motorenhomologatie jullie nog enig voordeel?
,,De verschillen tussen de teams zullen kleiner worden, vooraal door de banden en de limiet van 19 duizend toeren. Ik denk dat het voor ons goed gaat uitpakken.” Dit vragenvuur werd aangeleverd door de persafdeling van SpykerF1
Met gemengde gevoelens! Uiteraard was het teleurstellend dat we geen punten gescoord hebben, want ik denk dat we er minstens eentje verdiend hadden. Maar het was een competitief jaar, de V8 was erg betrouwbaar en als teams hebben veel vooruitgang geboekt. Dat geeft wel aan hoe competitief de Formule 1 tegenwoordig is.” Waren er tijdens het seizoen nog veel hervormingen in het team gaande?
,,Zeker: 2005 was voor ons een overgangsjaar tussen Jordan en Midland. Tijdens het bouwen van de M16 was er veel gaande in het team en die veranderingen duurden voort tijdens het seizoen 2006. Voor het eerst sinds een paar jaar bouwden we een hele nieuwe auto, en veel van de auto is ontworpen door nieuwe mensen.” Jullie coureurs slaagden er een paar keer in om in de kwalificatie de laatste zestien te bereiken. Waren dat de hoogtepunten van het jaar?
,,Ja. De eerste race waarin we echt competitief waren was Monaco. Er was een probleem bij de start (Christijan Albers en Tiago Monteiro reden elkaar aan, red.) maar de rondetijden waren erg goed. We zaten in een lange rij auto’s maar maakten terrein goed op de rest. In Silverstone kwalificeerde Tiago zich in de top-zestien. Daarna werd dat de verwachting, en het lukte regelmatig. Onze starts gingen minder goed: te vaak raakten we plaatsen kwijt, waardoor onze kwalificaties tenietgedaan werden. Onze racesnelheid was vaak beter dan je op grond van het eindresultaat zou zeggen, maar dat kwam vaak omdat we vast zaten achter langzamere auto’s.” Het team heeft nieuwe eigenaars en heet nu Spyker F1. Is dat bemoedigend?
,,Het is goed om stabiliteit te hebben. Spyker weet wat ze willen, namelijk succesvol zijn, en dat willen wij ook. Het zijn hele enthousiaste mensen. Op de lange termijn is het een enorme kans, en we bekijken het dan ook op lange termijn. Ze weten bij Spyker dat we geen knop kunnen omzetten en ineens in de top-vijf kwalifceren.” Er is nu meer budget beschikbaar dan vorig jaar. Welk verschil maakt dat in de wintermaanden?,,Een enorm verschil. Er is nu meer geld en we kunnen nu alles nu veel beter plannen. De windtunnel wordt verbeterd, dat moet aan het begin van het jaar af zijn, en op allerlei andere vlakken wordt ook volop geïnvesteerd.” Zijn er daardoor dingen die je vorig jaar moest laten, maar nu wel kan doen?
,,De mogelijkheden zijn groter. We moeten nog steeds wel opletten met wat we doen en onze prioriteiten stellen, maar er zijn meer haalbare mogelijkheden. Ook hier kijken we naar de lange termijn. We zijn nu met dingen bezig die pas later effect zullen hebben.” Hoe gaat het met de nieuwe teamstructuur sinds Mike Gascoyne voor jullie werkt?
,,Mike is hier nu een maand en het gaat goed. We hebben een goede werkrelatie. Mike is in een positie waarin hij afstand kan nemen om het geheel te overzien, bovendien is hij nieuw en heeft hij dus een frisse blik. Dat werkt goed. Ik kan me zo meer bezighouden met het ouderwetse boutjes- en moertjesgebeuren, terwijl hij het overzicht heeft. Uiteraard is het voor hem verschillend ten opzichte van zijn vorige werkgever Toyota, dus hij zal zijn manier van werken wat moeten aanpassen.” Het moet een opluchting zijn dat je van veel administratieve taken ontheven bent…
,,Zeker, er kwam nogal wat papierwerk kijken bij mijn baan. Dat hoort erbij en omdat we een klein team zijn moet toch iemand het doen. Zo gaat het nog steeds wel, maar nu heb ik iemand met wie ik de technische kant van het verhaal kan bespreken. Het is mijn streven om me meer op de technische taken van alledag te kunnen richten. Veel zware beslissingen hoef ik nu niet meer alleen te nemen: Mike helpt me daarbij, of neemt die beslissingen zelf, als dat nodig is.” Hoe is de relatie met jullie nieuwe motorenpartner?
,,Goed. We zijn een paar keer naar Maranello geweest voor besprekingen en ze zijn hartelijk en flexibel. Ferrari begrijpt dat het allemaal snel moest gebeuren omdat de deal zo laat rond kwam, maar ze helpen waar ze kunnen. Het is een geweldig team en ik wist niet zeker wat ik daar zou verwachten, maar de samenwerking bevalt goed!” Vertel eens wat over de nieuwe auto.
,,We pakken het tamelijk conservatief aan om zo later grotere vooruitgang te boeken. We zullen niet ineens heel veel sneller zijn. Het is beter om naar de toekomst te kijken, nu Mike hier is en we de Ferrari-motoren hebben. We volgen de filosofie die we met de M16 zijn ingeslagen en verbeteren die. Uiteraard verandert er het nodige door de nieuwe motor, vooral op het gebied van de koeling, dus er zullen best veel visuele veranderingen zijn.” Spyker test dit jaar nog niet. Is dat niet jammer?
,,We testen pas als de nieuwe auto klaar is. De Ferrari-motor is zo anders dan de Toyota dat het geen zin heeft nu te testen. Een interim-auto zou vrijwel nieuw gebouwd moeten worden, en het is riskant om die te bouwen terwijl we ook nog eens met de nieuwe auto voor 2007 bezig zijn. Bovendien valt er niet zo heel veel te testen: we kennen de Bridgestonebanden immers al.” Geeft de motorenhomologatie jullie nog enig voordeel?
,,De verschillen tussen de teams zullen kleiner worden, vooraal door de banden en de limiet van 19 duizend toeren. Ik denk dat het voor ons goed gaat uitpakken.” Dit vragenvuur werd aangeleverd door de persafdeling van SpykerF1