Jenson Button kan zijn geluk niet op na de Grand Prix van Hongarije. Het is hem gelukt. Hij heeft zijn eerste overwinning behaald. ,,Het is goed dat ik niet meer bij elk interview hoef te horen dat ik al 113 Grand Prix’ gedaan heb en nog nooit heb gewonnen.” Jenson, laat het even tot je doordringen. Je hebt je eerste Grand Prix gewonnen!

,,Dat weet ik. Het probleem is dat het al heel normaal voelt. Wow! Wat een dag! Het was ongelofelijk. Het weer maakte het voor iedereen heel, heel moeilijk. Maar ik had het niet beter kunnen doen, denk ik. Beginnen op de veertiende positie en dan aan de haal gaan met de zege. Ik wil iedereen bedanken. De strategie was fantastisch en iedereen in het team heeft ‘t het hele weekend geweldig gedaan. Bovendien is het goed om te zien dat we een auto hebben die races kan winnen. Het team verdient dit. Ze hebben hiervoor zo hard gewerkt. Al die jaren. En nu is het gelukt. Ik moet ook iedereen op de fabriek en degenen in Engeland die mij steunen heel erg bedanken. Ze hebben nooit het vertrouwen in mij verloren. En dat is iets ongelofelijks.”

Een geweldig eerste deel van de race voor jou en iedereen op Michelins. Maar daarna begon het voor jou pas echt, toen je na de safetycarfase vlak achter Fernando in de Renault reed.

,,Yeah. En als mijn stem raar klinkt, komt dat doordat ik zo veel geschreeuwd heb! Ja, exact, het was leuk dat ik dichtbij Alonso in de buurt kwam. We hebben een geweldige bandenkeuze gemaakt, ook bij de laatste pitstop. We waren deze race een goed denkend team. We gingen niet zomaar de baan op en wonnen omdat we de beste auto hadden. Nee, we hebben heel goed nagedacht over de te volgen strategie en daarmee hebben we de race gewonnen. Niet alleen door de snelheid van de auto. De strategie speelde een belangrijke rol en ook de manier waarop er gewerkt wordt bij Honda. Ik moet iedereen bedanken. Fukui-san, de president van Honda, was aanwezig in Hongarije, dus dat was een prachtig cadeau voor hem.”

Hoe voelde die laatste ronde?

,,Verbazingwekkend, die laatste tien ronden. Ik wilde niet dat de race ten einde kwam. Normaal gesproken, als je aan de leiding rijdt, denk ik, is het saai, maar ik genoot er van. We schroefden het toerental naar beneden, ik wist dat we het zouden halen. Ik had een voorsprong van veertig seconden en ik wilde niet dat er een einde aan kwam. Het voelde zo fantastisch dat ik op weg was naar mijn eerste Grand Prix-overwinning.”

In 1993 won hier een Engelsman genaamd Damon Hill zijn eerste Grand Prix. Ook de twee races er na zegevierde hij. De eerste heb jij binnen…

,,Ja, het is geweldig om na al die tijd die eerste zege op zak te hebben. Het is geweldig voor mijzelf, maar ook voor het team. Het is goed dat ik niet meer bij elk interview hoef te horen dat ik al 113 Grand Prix’ gedaan heb en nog nooit heb gewonnen. Nu zullen ze zeggen dat ik na 113 Grand Prix’ een overwinning heb behaald. Dat klinkt een stuk beter.”

Geweldige prestatie, goed gedaan Jenson, dringt het nu allemaal helemaal tot je door, of is het alweer heel gewoon?

,,Nee, het euforische gevoel is nog niet weg. Maar weet je, je kan heel snel gewend raken aan winnen, denk ik. Maar nee, het is een geweldig gevoel. Die laatste tien ronden waren de beste ronden uit mijn hele loopbaan. Ik reed aan de leiding, had een voorsprong van veertig seconden. Ik kon lekker relaxen: ik hoefde niet meer te pushen, kon er van genieten.”

Wanneer dacht je bij jezelf: hé, ik kan deze echt winnen?

,,Dat is een lastige vraag. Maar waarschijnlijk toen er nog dertig ronden te gaan waren. Ik was heel tevreden over mezelf en de auto, hoewel je het nooit zeker weet in deze omstandigheden. Je denkt niet: ‘Deze race kan ik winnen’. Je denkt alleen aan hoe je het maximale er uit kan halen. Dat hebben we gedaan, en leverde ons de overwinning op.”

In de beginfase, op een circuit waarvan iedereen zegt dat er niet ingehaald kan worden, ging je heel gemakkelijk voorbij een aantal tegenstanders, je vloog!

,,Yeah, die eerste ronde. Ik had een vreselijk slechte start. Alonso ging me voorbij en verdween. Maar toen kwam ik op gang en haalde ik een aantal mensen in, waardoor ik almaar dichterbij de kop van het veld kwam. Het was echt leuk om te starten op de veertiende positie en dan uiteindelijk te winnen. Een betere manier om je eerste zege te behalen kan niet, denk

ik.”

Waar zou je zijn geëindigd zonder de tien-plaatsen-terug-na-motorwissel-penalty?

,,Misschien zou het wel niet gewerkt hebben vanaf de vierde plaats, je weet het niet!”

Was er eigenlijk wel iets dat niet goed ging?

,,Problemen zijn er altijd met deze omstandigheden. Als het asfalt opdroogt, is het altijd lastig om te bepalen wat je moet gaan doen. Rijden met gegroefde banden, de intermediates eronder houden of nieuwe intermediates erop zetten. Daarmee gingen een heleboel mensen de mist in. Ik deed hetzelfde als op Spa: hield de banden er twee stints op, en het werkte. Veel mensen hebben niet teruggedacht aan de race in Spa van vorig jaar. Het werkte en in de laatste stint gingen we voor droogweerbanden. Dat betaalde zich uit in snelheid.”

Dus het waren intermediates, dezelfde intermediates en daarna droogweerbanden?

,,Ja. Ik geloof dat ik drie pitstops maakte. Ik weet het eigenlijk niet meer. Het enige waar ik aan kan denken is dat ik mijn eerste in de Formule 1 gewonnen heb!”

Je lijkt opgelucht. Kan je beschrijven wanneer je realiseerde dat je zou gaan winnen?

,,Na 35 of 36 ronden wist ik dat de snelheid ten opzichte van de concurrentie goed was. Maar je weet het nooit in zo’n race, er kan zoveel gebeuren. Als het opnieuw was gaan regenen, wie weet wat er dan was gebeurd. Er zijn zoveel verschillende scenario’s mogelijk. Zo’n tien ronden voor het einde toen ik een voorsprong van veertig seconden had, wist ik het welhaast zeker. Ik zou gaan winnen. Maar ik bleef de lucht bij het opkomen van het rechte stuk in de gaten houden. Die was zo donker. Daarom moest ik ook wel zo’n grote voorsprong opbouwen. Voor het geval ik terug moest naar intermediates. De laatste tien ronden waren fantastisch en ik hoefde niet tot het uiterste te gaan. Ik genoot er van, pushte niet. Ik wist dat ik het zou gaan halen. Ik dacht alleen maar aan wat ik in de persconferentie moest gaan zeggen.”

Thuis in Engeland zijn er duizenden mensen aan feesten. Heb je een boodschap voor je fans?

,,Ja, a nice big thank you. Een aardige en grote dankjewel. Ik heb een aantal lastige jaren achter de rug, en bij Honda is het fantastisch. Maar we hebben een moeilijke periode gehad. Dit is het beste moment uit mijn loopbaan en daarom wil ik al mijn fans hartstikke bedanken. Zij hebben het vertrouwen in mij nooit opgegeven, ook niet toen de resultaten minder waren. Het is fantastisch dat ik nu de kans heb om ze terug te betalen voor hun steun gedurende de afgelopen jaren.”

Je had na alles wat er voor de race gebeurde vast niet meer gerekend op deze overwinning, of wel?

,,Op een droge baan waren we aardig snel en voordat mijn motor de geest gaf waren de tijden erg goed. We dachten daarom dat we de nodige punten konden binnen halen. Een podiumplaats was moeilijk geworden onder droge omstandigheden, maar in de regen deed onze auto het heel goed. Ook de strategie pakte goed uit. Iedereen bleef rustig en deed het geweldig. En daardoor hebben we de race gewonnen, niet alleen door de snelheid van de auto.”

Ik geloof dat je die baard er af zou halen als je een race zou winnen… Heb ik het bij het juiste einde, Jenson?

,,Dat heb ik gezegd ja, maar ik had niet verwacht dat ik een race zou gaan winnen. Ik hou eigenlijk wel van een baard. Maar ik denk niet dat ik er onder uit kom. Ik moet me nu wel scheren. Wat vind jij? Het is best hip zo, toch? We hoeven er toch niet allemaal uit te zien als Pedro de la Rosa: netjes geschoren. Er moet wat variatie zijn…”

Heb je voor deze overwinning wel eens nageteld hoeveel races je hebt gereden?

,,Zoveel tijd heb ik niet. Dat is ook niet belangrijk voor me. Het enige waardoor ik het weet is door het lezen van artikelen, maar het is geweldig dat ik die eerste zege binnen heb en die druk van mijn schouders is. Hopelijk kan ik de zege volgende week vieren, als ik terug ben van een vierdaags PR-evenement. Ik zie uit naar de Grand Prix van Turkije. Daar komen we opnieuw met een aantal nieuwe onderdelen op de proppen. Hopelijk zorgt dat ervoor dat we wederom een stap voorwaarts kunnen zetten. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.”

Wat is er gebeurd waardoor het tij in zo’n korte tijd is gekeerd?

,,Het zijn een heleboel zaken. In Hockenheim hadden we een nieuw aërodynamisch pakket, alsmede een verbeterde motor en voorwielophanging. Een heleboel kleine dingen hebben het verschil gemaakt. We zijn altijd snel geweest in Hockenheim, maar dat we hier in Hongarije snel waren toont dat we een stap voorwaarts hebben gezet. Het zou lastig zijn geweest om de race te winnen als het niet regende, maar met deze omstandigheden was het mogelijk. In Turkije zal het allemaal heel dicht bij elkaar liggen.”

Heb je een speciale band met de Hungaroring?

,,Het is een controversieel circuit voor me geweest. Het is goed dat ik dat achter me kan laten en het bewijst wat er met een schone lei mogelijk is. Ik heb de juiste keuze gemaakt door bij Hondate blijven en dat is een geweldige Grand Prix om mijn eerste zege te behalen. Fukui-san, de president van Honda, was in Hongarije en was, net als het hele team, teleurgesteld over de motorproblemen die ik op zaterdag had. Het is geweldig dat ik het weekend ondanks dat heb kunnen afsluiten met een overwinning.”

Jenson Button sprak met Adam Cooper.