Dat de A1 Grand Prix naar Nederland komt is niet alleen goed nieuws voor de fans. Nu kan Jos Verstappen eindelijk eens een thuisrace rijden en ook Jeroen Bleekemolen hoopt er in oktober bij te zijn. Formule 1 RaceReport sprak de ’Bleek’ tijdens het Paasweekend. Iedereen is natuurlijk heel blij dat A1GP naar Zandvoort komt. Wat vind je er zelf van en ben je erbij volgend jaar?

,,Ja, leuk natuurlijk. Als je ziet hoeveel toeschouwers we trekken in het buitenland, is dit volgens mij geweldig nieuws voor het publiek. Vooral de Duitse race op de Lausitzring leek wel een thuisrace. Ik denk dat het hier in Zandvoort helemaal fantastisch wordt. Ik probeer er wel bij te zijn, maar ik ga er vanuit dat Jos Verstappen gewoon rijdt.”

Je zegt er zelf ook van uit te gaan dat Jos volgend seizoen rijdt. Wil je de rol van reservecoureur weer op je nemen?

,,Ik denk het wel, want uiteindelijk zal Jos er toch een keer mee gaan stoppen. Dan kan ik het natuurlijk mooi overnemen.”

Het niveau van de serie, dat wilde nog wel eens verschillen. Wat vond je daar zelf van?

,,Je hoort er nog wel eens commentaar op. Dat moet je reëel bekijken. Als Jos het een keer niet voor elkaar had, dan stond hij ook gewoon in het middenveld. Dus dat geeft wel aan dat het niveau hoog ligt. Men zegt vaak dat er coureurs bij zijn die totaal geen gas geven. Dat geldt voor slechts twee of drie landen. Zeker het niveau van de top is, in mijn ogen, dik in orde.”

Er deden een aantal coureurs mee dit dit seizoen al in de Formule 1 rijden of er in de toekomst hoge ogen in willen gooien. Denk bijvoorbeeld aan Neel Jani (testcoureur bij Toro Rosso) en Nelsin Piquet junior. Durf jij te spreken van een opstapklasse naar de Formule 1?

,,De auto’s zijn allemaal gelijk. Daardoor vallen de toppers op, dus ik denk uiteindelijk dat het mogelijk is. Brian Herta staat hoogaangeschreven, zeker in Amerika, en die komt er ook niet aan te pas. Dat zegt best wat. Er deden best wat coureurs mee die behoorlijk wat hebben gepresteerd of gewoon goed zijn zelfs. En toch kwamen ze niet altijd even goed mee, dat was wel grappig om te zien.”

Zuid-Afrika was een weekend met twee gezichten. Hoe heb je dat beleefd?

,,Het was sowieso een heel leuk evenement, ontzettend druk ook. En alle inwoners waren bekend met het begrip A1GP, dus we waren erg populair. En ik moet zeggen dat de eerste race best vervelend was, want je hoopt natuurlijk op je eerste podium. Dat gebeurt dan niet. Terwijl je denkt dat hij Frankrijk voorbij is en dan gaat het toch nog fout. Dat was erg zonde, maar gelukkig is het uiteindelijk toch nog goed gekomen.”

Wat vind je er dan van dat Jos zijn auto er in de tweede race weer doodleuk naast durft te zetten, of was het toch anders omdat Jani (Zwitserland) niet zo lekker meer ging?

,,Precies, als Jani geen probleem had was Jos er nooit voorbijgekomen. Duitsland viel natuurlijk ook nog uit, maar achteraf heeft niemand het daar meer over. Alleen het resultaat telt en soms moet je een beetje geluk hebben.”

Even verder op Zuid-Afrika. Daar werkte voor het eerst de Franse engineer Bernard Freneix voor Team Nederland. Was dat verschil met hem zo groot, omdat het daarna plots wel ging lopen? Al moet daarbij wel aangetekend worden dat je nooit weet hoe het was gegaan als Graham Taylor wel was gebleven…

,,Nouja, de nieuwe race-engineer was absoluut een hele goede man. Hij had ook veel ervaring met dit soort auto’s. Dat heeft ons echt geholpen. Misschien… ik wil niet keihard zeggen dat hij beter was dan Graham Taylor. Maar de samenwerking met Jos was wel veel beter, ze konden goed met elkaar overweg. Dat komt deels door de andere werkwijze. Want ja, het is toch wel heel anders dan Formule 1.”

KVN