Vragenvuur: John Howett
Nu de inschrijvingsdeadline van 29 mei is verstreken, gaan de gesprekken tussen de Formule 1-teams (FOTA) en autosportfederatie FIA gewoon door. John Howett, teampresident van Toyota, heeft een leidende rol binnen de FOTA en hoopt op een snelle oplossing.Howett probeert samen met Luca di Montezemolo van Ferrari namens de FOTA een overeenstemming te bereiken met de FIA over het budgetplafond in 2010. De gesprekken zijn tot nu moeizaam verlopen, maar Howett blijft optimistisch.
Hoe is de politieke situatie in de Formule 1 op dit moment?
John Howett: “Toyota heeft zich, net als de andere teams die verenigd zijn in de FOTA, voorwaardelijk ingeschreven voor het kampioenschap van 2010. Wij hopen dat aan onze voorwaarden wordt voldaan.” “Allereerst hebben we een Concorde Overeenkomst nodig die door alle partijen voor 12 juni aanstaande ondertekend moet worden. Daarnaast moeten de reglementen in 2010 hetzelfde blijven, op een paar aanpassingen na, die de FOTA heeft voorgesteld.” Is Toyota toegewijd aan de Formule 1?
“We hebben steeds gezegd dat wij gewoon in de Formule 1 willen blijven, als onze voorwaardelijke inschrijving wordt geaccepteerd. Dan blijven we in ieder geval tot en met 2012 in de sport. Als dat gebeurt, dan houden de geruchten rondom een eventueel vertrek van Toyota hopelijk op.” Heeft de FOTA ingestemd met een budgetplafond in 2010?
“Nee, in onze voorstellen voor 2010 staat niets over een budgetplafond. De FOTA heeft voorgesteld om geleidelijk de kosten te drukken. Dat kan heel praktisch gebeuren, zonder dat er druk of dwang bij komt kijken.” Hoe zit dat met de nieuwe teams? Steunt de FOTA nieuwe Formule 1-teams?
“We verwelkomen elk nieuw team, maar het is wel belangrijk dat we allemaal onder dezelfde regels gaan racen. Eén van de basisprincipes van de FOTA is altijd kostenbesparing geweest en we hebben onze kosten al met vijftig procent gedrukt.” “We hebben geld bespaard op de motoren, op aerodynamische ontwikkeling en het verbod op dure technische materialen, zoals velgrandverwarming, wat niets toevoegt aan het spektakel in de Formule 1.” Zijn de onderhandelingen moeilijk geweest?
“Iedereen die bij de Formule 1 betrokken is, weet dat we een lange weg hebben afgelegd. Het is een uitdagend proces dat nog steeds niet is afgelopen. Als onze voorwaarden worden geaccepteerd, weet ik zeker dat de Formule 1 de winnaar zal zijn.” “Het is heel fijn om te zien dat wij als FOTA unaniem achter onze standpunten staan. We racen dan wel tegen elkaar op de baan, maar als het nodig is voor de toekomst voor de sport, staan we samen. Ik heb dan ook veel hoop op een gezonde toekomst voor de Formule 1.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota
John Howett: “Toyota heeft zich, net als de andere teams die verenigd zijn in de FOTA, voorwaardelijk ingeschreven voor het kampioenschap van 2010. Wij hopen dat aan onze voorwaarden wordt voldaan.” “Allereerst hebben we een Concorde Overeenkomst nodig die door alle partijen voor 12 juni aanstaande ondertekend moet worden. Daarnaast moeten de reglementen in 2010 hetzelfde blijven, op een paar aanpassingen na, die de FOTA heeft voorgesteld.” Is Toyota toegewijd aan de Formule 1?
“We hebben steeds gezegd dat wij gewoon in de Formule 1 willen blijven, als onze voorwaardelijke inschrijving wordt geaccepteerd. Dan blijven we in ieder geval tot en met 2012 in de sport. Als dat gebeurt, dan houden de geruchten rondom een eventueel vertrek van Toyota hopelijk op.” Heeft de FOTA ingestemd met een budgetplafond in 2010?
“Nee, in onze voorstellen voor 2010 staat niets over een budgetplafond. De FOTA heeft voorgesteld om geleidelijk de kosten te drukken. Dat kan heel praktisch gebeuren, zonder dat er druk of dwang bij komt kijken.” Hoe zit dat met de nieuwe teams? Steunt de FOTA nieuwe Formule 1-teams?
“We verwelkomen elk nieuw team, maar het is wel belangrijk dat we allemaal onder dezelfde regels gaan racen. Eén van de basisprincipes van de FOTA is altijd kostenbesparing geweest en we hebben onze kosten al met vijftig procent gedrukt.” “We hebben geld bespaard op de motoren, op aerodynamische ontwikkeling en het verbod op dure technische materialen, zoals velgrandverwarming, wat niets toevoegt aan het spektakel in de Formule 1.” Zijn de onderhandelingen moeilijk geweest?
“Iedereen die bij de Formule 1 betrokken is, weet dat we een lange weg hebben afgelegd. Het is een uitdagend proces dat nog steeds niet is afgelopen. Als onze voorwaarden worden geaccepteerd, weet ik zeker dat de Formule 1 de winnaar zal zijn.” “Het is heel fijn om te zien dat wij als FOTA unaniem achter onze standpunten staan. We racen dan wel tegen elkaar op de baan, maar als het nodig is voor de toekomst voor de sport, staan we samen. Ik heb dan ook veel hoop op een gezonde toekomst voor de Formule 1.” LP Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota