Vragenvuur: John Howett
Tot nu toe draait Toyota een degelijk Formule 1-seizoen. Het team staat vierde in het constructeurs-WK en Jarno Trulli en Timo Glock staan zesde en tiende in het rijderskampioenschap. Volgens de teambaas van Toyota, John Howett, kan het echter beter.Hoe beoordeel je het seizoen tot nu toe vanuit het perspectief van het team?
John Howett: “Het seizoen is al meer dan over de helft en we hebben een paar goede resultaten geboekt. Tevens hebben we een competitieve auto tot onze beschikking. Uiteraard willen we altijd beter presteren en we hadden verwacht vaker op het podium te staan. Toch zijn we relatief tevreden met de basissnelheid van de auto.” “Het gaf een heel goed gevoel om het seizoen zo succesvol te starten en het was duidelijk dat we de eerste vier races bij de beste drie zouden staan. Vanaf toen waren onze resultaten wat wisselvalliger. We moeten onze auto beter blijven maken en het maximale uit het pakket halen.” Is er voor jou dit seizoen al een hoogtepunt geweest?
“Iedereen binnen het team was trots toen er alleen Toyota’s op de voorste startrij in Bahrein stonden. Het was ook heel speciaal dat we aan de leiding gingen van de wedstrijd en de snelste ronde klokten. We hoopten natuurlijk allemaal dat de situatie tot en met het vallen van de vlag zo zou blijven maar het mocht niet zo zijn.” “In de Formule 1 word je afgerekend op resultaten en dus zijn de hoogtepunten voor mij in dit seizoen de podiumfinishes, vooral die in Australië en Maleisië. Die bevestigden namelijk dat men rekening met ons moest houden. In 2009 zijn er nog genoeg mogelijkheden dus ik denk dat ons absolute hoogtepunt nog komen gaat.” Ben je blij met de ontwikkelingssnelheid?
“We waren gefocust op en ambitieus met onze ontwikkeling. Het is voor buitenstaanders misschien niet geheel duidelijk hoeveel ontwikkeling er in de TF109 zit, maar we werken zo hard als we kunnen om de auto op elk gebied te verbeteren: vooral de aerodynamica.” “Ons ontwikkelingsprogramma was aan het begin van het seizoen heel ambitieus en dat zetten we nu gewoon voort. We hebben dit seizoen diverse grote stappen voorwaarts gemaakt en die werpen absoluut hun vruchten af.” Wil Toyota dit seizoen nog altijd races winnen?
“Wij bestaan om te winnen dus dat is altijd het doel. Dit seizoen zijn we dichterbij dan ooit. Om de kans zo groot mogelijk te maken om onze eerste Grand Prix te winnen, moeten we wel zo hard mogelijk doorgaan met de ontwikkeling van de auto. Dat is een teamprestatie en iedereen werkt volop door om de grote potentie van de TF109 te benutten. We zien wel hoe de rest van het seizoen loopt maar we hebben de passie en toewijding om een race te winnen.” Hoe beoordeel je de prestaties van Jarno en Timo?
“Ze hebben – zoals we hadden verwacht – heel sterk gepresteerd en ze hebben allebei een rol gespeeld in het leveren van een auto die dit jaar competitief is. Timo is voornamelijk snel in de races en is in de regen een van de snelsten van het veld. Hij ontwikkelt zich nog altijd als coureur en hij zal in de komende jaren alleen maar beter worden. Daar ben ik van overtuigd.” “We weten allemaal dat Jarno ongelooflijk snel is over een ronde en dat hij zijn vechtkwaliteiten ook in de races aan het tonen is. Hij blijft volledig gemotiveerd en hij stimuleert het team op een goede manier om de auto sneller te maken.” Wat vind je van het seizoen in het algemeen? Hoe sterk is de Formule 1?
“Het is tot nu toe een opwindend seizoen en ik denk dat de fans ervan genieten om meerdere teams vooraan te zien rijden. Dit is denk ik wel allemaal overvleugeld door de politiek. Nu het nieuwe Concorde Verdrag is ondertekend is het van belang dat we naar de toekomst kijken en dat we naar manieren kijken om de sport te verbeteren. De Formule 1 blijft een ongelooflijk sterk sportmerk en het heeft een grote fanschare. We zouden trots moeten zijn op de sport.” Ontwikkelt het team nog altijd de TF109 of ligt de focus bij 2010?
“We willen dit seizoen nog altijd een paar doelen bereiken dus we zijn nog niet volledig met de ontwikkeling van 2010 bezig maar we werken er, zoals we altijd doen, wel al aan. Tot dusver zijn we dit seizoen competitief en het is nu de uitdaging om het volledige potentieel van de auto te benutten.” “Dat is een verplichting voor onszelf, onze partners en fans. We moeten de ontwikkeling doorzetten omdat we weten dat de auto’s vooraan niet ver van ons verwijderd zijn.” Als je vooruit moet kijken, kan Toyota dan opnieuw stappen vooruit maken? Wat verwacht je?
“Het is onderdeel van Toyota’s vechtmentaliteit en DNA om altijd meer te willen. Dat is een doorgaand proces dus natuurlijk verwachten we een stap voorwaarts te maken. Het is te vroeg om te praten over specifieke doelen, dat is een ding dat zeker is, maar ons team bestaat om te winnen. Dat is ons natuurlijke doel. Er is echter nog genoeg dat we in 2009 willen bereiken: daar blijft onze focus liggen.” BvdB Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota
John Howett: “Het seizoen is al meer dan over de helft en we hebben een paar goede resultaten geboekt. Tevens hebben we een competitieve auto tot onze beschikking. Uiteraard willen we altijd beter presteren en we hadden verwacht vaker op het podium te staan. Toch zijn we relatief tevreden met de basissnelheid van de auto.” “Het gaf een heel goed gevoel om het seizoen zo succesvol te starten en het was duidelijk dat we de eerste vier races bij de beste drie zouden staan. Vanaf toen waren onze resultaten wat wisselvalliger. We moeten onze auto beter blijven maken en het maximale uit het pakket halen.” Is er voor jou dit seizoen al een hoogtepunt geweest?
“Iedereen binnen het team was trots toen er alleen Toyota’s op de voorste startrij in Bahrein stonden. Het was ook heel speciaal dat we aan de leiding gingen van de wedstrijd en de snelste ronde klokten. We hoopten natuurlijk allemaal dat de situatie tot en met het vallen van de vlag zo zou blijven maar het mocht niet zo zijn.” “In de Formule 1 word je afgerekend op resultaten en dus zijn de hoogtepunten voor mij in dit seizoen de podiumfinishes, vooral die in Australië en Maleisië. Die bevestigden namelijk dat men rekening met ons moest houden. In 2009 zijn er nog genoeg mogelijkheden dus ik denk dat ons absolute hoogtepunt nog komen gaat.” Ben je blij met de ontwikkelingssnelheid?
“We waren gefocust op en ambitieus met onze ontwikkeling. Het is voor buitenstaanders misschien niet geheel duidelijk hoeveel ontwikkeling er in de TF109 zit, maar we werken zo hard als we kunnen om de auto op elk gebied te verbeteren: vooral de aerodynamica.” “Ons ontwikkelingsprogramma was aan het begin van het seizoen heel ambitieus en dat zetten we nu gewoon voort. We hebben dit seizoen diverse grote stappen voorwaarts gemaakt en die werpen absoluut hun vruchten af.” Wil Toyota dit seizoen nog altijd races winnen?
“Wij bestaan om te winnen dus dat is altijd het doel. Dit seizoen zijn we dichterbij dan ooit. Om de kans zo groot mogelijk te maken om onze eerste Grand Prix te winnen, moeten we wel zo hard mogelijk doorgaan met de ontwikkeling van de auto. Dat is een teamprestatie en iedereen werkt volop door om de grote potentie van de TF109 te benutten. We zien wel hoe de rest van het seizoen loopt maar we hebben de passie en toewijding om een race te winnen.” Hoe beoordeel je de prestaties van Jarno en Timo?
“Ze hebben – zoals we hadden verwacht – heel sterk gepresteerd en ze hebben allebei een rol gespeeld in het leveren van een auto die dit jaar competitief is. Timo is voornamelijk snel in de races en is in de regen een van de snelsten van het veld. Hij ontwikkelt zich nog altijd als coureur en hij zal in de komende jaren alleen maar beter worden. Daar ben ik van overtuigd.” “We weten allemaal dat Jarno ongelooflijk snel is over een ronde en dat hij zijn vechtkwaliteiten ook in de races aan het tonen is. Hij blijft volledig gemotiveerd en hij stimuleert het team op een goede manier om de auto sneller te maken.” Wat vind je van het seizoen in het algemeen? Hoe sterk is de Formule 1?
“Het is tot nu toe een opwindend seizoen en ik denk dat de fans ervan genieten om meerdere teams vooraan te zien rijden. Dit is denk ik wel allemaal overvleugeld door de politiek. Nu het nieuwe Concorde Verdrag is ondertekend is het van belang dat we naar de toekomst kijken en dat we naar manieren kijken om de sport te verbeteren. De Formule 1 blijft een ongelooflijk sterk sportmerk en het heeft een grote fanschare. We zouden trots moeten zijn op de sport.” Ontwikkelt het team nog altijd de TF109 of ligt de focus bij 2010?
“We willen dit seizoen nog altijd een paar doelen bereiken dus we zijn nog niet volledig met de ontwikkeling van 2010 bezig maar we werken er, zoals we altijd doen, wel al aan. Tot dusver zijn we dit seizoen competitief en het is nu de uitdaging om het volledige potentieel van de auto te benutten.” “Dat is een verplichting voor onszelf, onze partners en fans. We moeten de ontwikkeling doorzetten omdat we weten dat de auto’s vooraan niet ver van ons verwijderd zijn.” Als je vooruit moet kijken, kan Toyota dan opnieuw stappen vooruit maken? Wat verwacht je?
“Het is onderdeel van Toyota’s vechtmentaliteit en DNA om altijd meer te willen. Dat is een doorgaand proces dus natuurlijk verwachten we een stap voorwaarts te maken. Het is te vroeg om te praten over specifieke doelen, dat is een ding dat zeker is, maar ons team bestaat om te winnen. Dat is ons natuurlijke doel. Er is echter nog genoeg dat we in 2009 willen bereiken: daar blijft onze focus liggen.” BvdB Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota