Vragenvuur: Kamui Kobayashi
In Turkije haalde Kamui Kobayashi Saubers eerste punt van het jaar binnen. De Japanner hoopt dat het een voorbode is voor een succesvol vervolg van het seizoen.
Bij Sauber hoopt men dat de tiende plek van Kobayashi een ommekeer inluidt. Nu het team van de hatelijke nul af is, zoekt men de weg naar boven. Ook Kobayashi zelf is er zeker van dat er dit seizoen nog meer te halen valt, maar hij geeft aan dat er ook nog veel te leren valt.
Hoe was het om in Turkije een punt te halen?
“Het was leuk om een punt te halen, net als dat het leuk was om eindelijk met beide auto’s te finishen. Zeker omdat we het de afgelopen races zo zwaar hebben gehad. In Turkije heeft het team het goed gedaan, maar tevreden mogen we nog niet zijn. Dit is pas de eerste stap.” Wat betekent meer voor je: voor de derde keer in de top tien kwalificeren, of in de race tiende worden?
“Zonder twijfel het kwalificeren, want dat laat namelijk mijn werkelijke snelheid zien. In een race kan het altijd zijn dat je voordeel hebt van de pech van iemand anders, of dat het bij jezelf tegen zit. Daardoor is het resultaat in een race soms zo anders."
"Kwalificatie daarentegen gaat alleen maar om je eigen prestatie. Ik denk dat als we alles goed doen, we altijd een kans hebben om in Q3 mee te doen.” Hoe motiveerde je jezelf toen er maar geen einde leek te komen aan de uitvalbeurten?
“Het was niet altijd even gemakkelijk om mezelf eroverheen te zetten, maar motivatie is nooit een probleem geweest. Ik geniet van het racen. Daarnaast zijn we de realiteit niet uit het oog verloren: we wilden punten scoren, en droomden er na de kwalificatie nooit van de race te winnen.” Wat verwacht je van de aankomende Grands Prix?
“Canada is een circuit dat ik niet ken. Ik ken het zelfs niet uit de simulator, dus ik moet het tijdens de vrije trainingen gaan leren. De andere coureurs zullen dus een voordeel hebben, maar dat zie ik niet als een probleem."
"Over het algemeen denk ik dat we ons nu op het juiste pad bevinden. Het team werkt beter samen en is goed op elkaar ingespeeld. Het was mooi om de monteurs in Istanbul te zien lachen na afloop van de race, dat was de eerste keer dit jaar! Ik hoop dat we dit positieve gevoel vasthouden en de auto blijven verbeteren, zodat we alleen maar beter worden.” Je bent nog vrij nieuw in de Formule 1. Wat denk je dat de belangrijkste dingen zijn die je nog moet leren?
“O, dat is zo veel! Ik heb pas vier races uitgereden. Twee vorig jaar en twee dit jaar. Dat is niet veel en ik moet dus nog veel dingen leren, waaronder hoe je de bandenslijtage onder controle houdt. Ik had in Turkije teveel van de banden gevraagd, en aan het einde van de race was mijn rechtervoorband helemaal kaal. Daar moet ik echt aan gaan werken, maar je hebt er ook ervaring voor nodig.” Hoe is het om samen te werken met Pedro de la Rosa?
“Pedro is een ontzettend aardige kerel. Met al zijn ervaring is hij een goede teamgenoot voor mij, omdat ik nog een rookie ben. Pedro weet echt alles, en deelt dat ook met mij.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.
“Het was leuk om een punt te halen, net als dat het leuk was om eindelijk met beide auto’s te finishen. Zeker omdat we het de afgelopen races zo zwaar hebben gehad. In Turkije heeft het team het goed gedaan, maar tevreden mogen we nog niet zijn. Dit is pas de eerste stap.” Wat betekent meer voor je: voor de derde keer in de top tien kwalificeren, of in de race tiende worden?
“Zonder twijfel het kwalificeren, want dat laat namelijk mijn werkelijke snelheid zien. In een race kan het altijd zijn dat je voordeel hebt van de pech van iemand anders, of dat het bij jezelf tegen zit. Daardoor is het resultaat in een race soms zo anders."
"Kwalificatie daarentegen gaat alleen maar om je eigen prestatie. Ik denk dat als we alles goed doen, we altijd een kans hebben om in Q3 mee te doen.” Hoe motiveerde je jezelf toen er maar geen einde leek te komen aan de uitvalbeurten?
“Het was niet altijd even gemakkelijk om mezelf eroverheen te zetten, maar motivatie is nooit een probleem geweest. Ik geniet van het racen. Daarnaast zijn we de realiteit niet uit het oog verloren: we wilden punten scoren, en droomden er na de kwalificatie nooit van de race te winnen.” Wat verwacht je van de aankomende Grands Prix?
“Canada is een circuit dat ik niet ken. Ik ken het zelfs niet uit de simulator, dus ik moet het tijdens de vrije trainingen gaan leren. De andere coureurs zullen dus een voordeel hebben, maar dat zie ik niet als een probleem."
"Over het algemeen denk ik dat we ons nu op het juiste pad bevinden. Het team werkt beter samen en is goed op elkaar ingespeeld. Het was mooi om de monteurs in Istanbul te zien lachen na afloop van de race, dat was de eerste keer dit jaar! Ik hoop dat we dit positieve gevoel vasthouden en de auto blijven verbeteren, zodat we alleen maar beter worden.” Je bent nog vrij nieuw in de Formule 1. Wat denk je dat de belangrijkste dingen zijn die je nog moet leren?
“O, dat is zo veel! Ik heb pas vier races uitgereden. Twee vorig jaar en twee dit jaar. Dat is niet veel en ik moet dus nog veel dingen leren, waaronder hoe je de bandenslijtage onder controle houdt. Ik had in Turkije teveel van de banden gevraagd, en aan het einde van de race was mijn rechtervoorband helemaal kaal. Daar moet ik echt aan gaan werken, maar je hebt er ook ervaring voor nodig.” Hoe is het om samen te werken met Pedro de la Rosa?
“Pedro is een ontzettend aardige kerel. Met al zijn ervaring is hij een goede teamgenoot voor mij, omdat ik nog een rookie ben. Pedro weet echt alles, en deelt dat ook met mij.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.