Formule1
Daan de Geus
17 mei 2012
Sauber-coureur Kamui Kobayashi eindigde afgelopen zondag als vijfde in Barcelona. Een evenaring van zijn beste resultaat. Belangrijker dan dat vindt hij echter dat de geüpdate C31 goed functioneerde in Spanje. De Japanner kijkt dan ook met vertrouwen vooruit naar de race in Monaco.
Kamui, in Spanje heb je tien punten gescoord voor het team. Hoe kijk je terug op de race aldaar?
“Het belangrijkste is dat we bevestigd hebben gekregen dat onze aerodynamische updates goed werken en we een stap vooruit hebben gezet. Ik ben de jongens op de fabriek en in de garage dan ook erg dankbaar voor het harde werk dat ze hebben gedaan om de auto verder te ontwikkelen.” Heeft de verbeterde C31 aan je verwachtingen voldaan?
“Ja, want op elk punt waarop we sterker wilden worden, hebben we ons verbeterd. De balans in de bochten is nu veel beter. Qua stabiliteit lijkt de C31 hetzelfde gebleven, maar dat is iets wat in grote mate van het circuit afhangt.” Je hebt in Spanje twee geweldige inhaalacties uitgehaald. Is dat een teken dat je weer vertrouwen in de auto hebt?
“Ik denk het wel. Ik voelde me in Barcelona namelijk erg zelfverzekerd tijdens het inhalen. Daarnaast heb ik het gevoel dat onze update er voor heeft gezorgd dat we de bandenslijtage tijdens de race beter kunnen managen dan eerst het geval was, en dat was een punt waarop we eerst een beetje zwak waren.” Hoe denk je dat de auto het in de nauwe straten van Monaco gaat doen?
“Monaco vormt uiteraard een hele andere uitdaging dan het Circuit de Catalunya in Barcelona. De baan in Monaco is erg hobbelig en als je op de limiet rijdt, heb je continu last van onder- en overstuur. Daarnaast is het een circuit waarop je je geen enkel foutje kan veroorloven. Ik denk echter wel dat onze auto dit jaar sterker zal zijn in Monaco dan vorig seizoen het geval was. De C31 is namelijk beter in de langzame bochten dan de C30 was. Aangezien ik vorig jaar als vijfde eindigde in Monaco, mik ik dit keer op een betere klassering dan dat. Maar ongeacht hoe goed de auto in Monaco ook is, gaat het er daar uiteindelijk toch om dat je er als coureur al het mogelijke uithaalt.” Wat zijn je verdere doelen voor de komende races?
“We hebben vijf verschillende winnaars in vijf races gezien, dus we kunnen wel stellen dat alles mogelijk is. Wij hebben een goede auto en daardoor ook een goede kans om mooie resultaten te behalen, maar waar je uiteindelijk finisht, is van veel verschillende zaken afhankelijk. De sleutel tot succes is dan ook dat je het hele weekend door geen fouten maakt en alles tot in de details goed uitwerkt. Dat is waar ik de komende races naar streef.”
“Het belangrijkste is dat we bevestigd hebben gekregen dat onze aerodynamische updates goed werken en we een stap vooruit hebben gezet. Ik ben de jongens op de fabriek en in de garage dan ook erg dankbaar voor het harde werk dat ze hebben gedaan om de auto verder te ontwikkelen.” Heeft de verbeterde C31 aan je verwachtingen voldaan?
“Ja, want op elk punt waarop we sterker wilden worden, hebben we ons verbeterd. De balans in de bochten is nu veel beter. Qua stabiliteit lijkt de C31 hetzelfde gebleven, maar dat is iets wat in grote mate van het circuit afhangt.” Je hebt in Spanje twee geweldige inhaalacties uitgehaald. Is dat een teken dat je weer vertrouwen in de auto hebt?
“Ik denk het wel. Ik voelde me in Barcelona namelijk erg zelfverzekerd tijdens het inhalen. Daarnaast heb ik het gevoel dat onze update er voor heeft gezorgd dat we de bandenslijtage tijdens de race beter kunnen managen dan eerst het geval was, en dat was een punt waarop we eerst een beetje zwak waren.” Hoe denk je dat de auto het in de nauwe straten van Monaco gaat doen?
“Monaco vormt uiteraard een hele andere uitdaging dan het Circuit de Catalunya in Barcelona. De baan in Monaco is erg hobbelig en als je op de limiet rijdt, heb je continu last van onder- en overstuur. Daarnaast is het een circuit waarop je je geen enkel foutje kan veroorloven. Ik denk echter wel dat onze auto dit jaar sterker zal zijn in Monaco dan vorig seizoen het geval was. De C31 is namelijk beter in de langzame bochten dan de C30 was. Aangezien ik vorig jaar als vijfde eindigde in Monaco, mik ik dit keer op een betere klassering dan dat. Maar ongeacht hoe goed de auto in Monaco ook is, gaat het er daar uiteindelijk toch om dat je er als coureur al het mogelijke uithaalt.” Wat zijn je verdere doelen voor de komende races?
“We hebben vijf verschillende winnaars in vijf races gezien, dus we kunnen wel stellen dat alles mogelijk is. Wij hebben een goede auto en daardoor ook een goede kans om mooie resultaten te behalen, maar waar je uiteindelijk finisht, is van veel verschillende zaken afhankelijk. De sleutel tot succes is dan ook dat je het hele weekend door geen fouten maakt en alles tot in de details goed uitwerkt. Dat is waar ik de komende races naar streef.”
Gerelateerd nieuws
Sauber onthult ‘vlammende’ livery voor Grand Prix van Las Vegas
18 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Column Nelson Valkenburg: Sauber ligt in coma, alle energie is eruit
17 november 2024 07:00 - Nieuws