Formule1
Bouke van den Berg
30 november 2011
Met de rentree van Kimi Räikkönen rijden volgend jaar alle wereldkampioen van dit millennium mee in de Formule 1. De nieuwbakken Lotus-coureur heeft het racen tegen anderen gemist.
Kimi, waarom keer je eigenlijk terug in de F1?
Kimi Räikkönen: “Ik heb nooit mijn passie voor rijden in de Formule 1 verloren. Misschien wel voor alle bijkomstigheden. Toen ik dit jaar wat NASCAR-races reed, besefte ik echter dat ik het racen tegen elkaar steeds meer miste. In het WRC race je immers tegen de klok. Vervolgens werd ik door enkele mensen uit de F1 gebeld. Er zijn verschillende dingen gebeurd en we hadden een leuk gesprek met Lotus Renault en daaruit is een overeenkomst gekomen. En daar ben ik heel blij mee!”
Waarom koos je voor dit team?
“Er waren twee opties. Dit team of Williams. Bij Lotus liep het als gehoopt. Vandaar dus.”
Heb je het team dit jaar gevolgd?
“Ik heb het kampioenschap vorig jaar niet echt gevolgd. Dit jaar keek ik wat vaker, maar volgde ik niet een bepaald team. Ik heb de laatste twintig ronden van de Braziliaanse Grand Prix gekeken. En omdat ik wist wat er komen ging heb ik gekeken hoe Renault het deed. Daarvoor had ik nog geen flauw benul wat er ging gebeuren of dat ik volgend jaar F1 zou gaan rijden. Toen keek ik in de races niet naar een specifiek team. Ik heb wat races gezien, maar verder niets bijzonders.”
Denk je dat er in de Formule 1 veel voor jou veranderd is, gezien DRS en Pirelli?
“Weet ik niet. Immers: ik ben twee jaar weggeweest. Ik heb sinds mijn laatste race niet eens in een F1-auto gezeten en kijk dus uit naar dat moment. Nu ben ik twee jaar ouder en verder zijn er geen ingrijpende veranderingen geweest. Ik heb met veel plezier in de afgelopen twee jaar leren rallyrijden. Soms was het moeilijk, maar dit jaar was het eenvoudiger dan in 2010.”
“Ik kijk er erg naar uit om terug te komen in de Formule 1. Daar weet ik hoe alles werkt omdat ik al een aantal jaar heb meegedraaid terwijl ik bij het WRC niet wist waar ik aan begon. Vervolgens ging ik NASCAR rijden en ook toen had ik geen flauw benul wat er ging gebeuren. Wat dat betreft zal dit dus veel eenvoudiger zijn.”
Ben je altijd blijven trainen?
“Ik herinner het remmen nog goed en hoe snel alles gebeurde. Vergeleken met rally’s heb je iets meer tijd. Daar krijg je geen tweede kans omdat je dan eraf bent gevlogen. Uitloopstroken hebben ze niet, in tegenstelling tot de F1. Als je wat wijd uitkomt is dat geen probleem. In de training of kwalificatie heb je er een ronde mee verpest terwijl je in de race misschien geeneens een positie verliest. Het remmen en de bijbehorende krachten zijn mij dus bekend. Wel zal het weer een karwei worden mijn nekspieren op het oude niveau te krijgen.”
Met jouw rentree staan er volgend jaar zes wereldkampioenen op de grid. Geeft dat extra motivatie?
“Als ik niet gemotiveerd was, was ik ook niet teruggekeerd. Er wordt altijd veel over gepraat. Buiten mijzelf om weet niemand echter wat ik doe of denk. Het maakt me daarom ook niets uit wat mensen zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat ik terugkeer en had nooit mijn handtekening gezet als ik twijfelde of ik het leuk zou vinden. Ik kijk er naar uit om weer aan de slag te gaan!”
Dit interview is beschikbaar gesteld door het mediacentrum van Lotus Renault GP
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws