Vragenvuur Kimi Räikkönen: ‘Laatste keer in Abu Dhabi was het saai’
Bouke van den Berg
30 oktober 2012
Kimi Räikkönen rijdt volgend jaar ook voor Lotus maar dat houdt niet in dat hij dit jaar laat voor wat het is. Zo moet er nog geracet worden in Abu Dhabi, een circuit waar de Fin niet echt fan van is. Tijd voor een vragenvuur.
Wanneer was je laatste race in Abu Dhabi?
“Ik heb er maar één keer geracet en dat was mijn laatste Grand Prix voor Ferrari. Daarna ging ik rally rijden. Vervolgens reed je twee jaar geen Formule 1. Is dat aan deze race te danken?
“Laat ik het zo zeggen: het was een saaie Grand Prix! Ik finishte als twaalfde en tijdens de race had ik geen enkel uitzicht op een beter resultaat. Ik wil dat dit weekend niet herhalen. In ieder geval heb ik het idee dat het nu leuker wordt.” Wat vind je van het circuit?
“Nergens zijn de faciliteiten beter dan hier. Inhalen is hier een uitdaging want veel mogelijkheden krijg je niet. Een goede kwalificatie is dus noodzakelijk. Omdat er veel bochten zijn moet de wagen veel neerwaartse druk en grip genereren. Ook moet de auto bestand zijn tegen kerbstones.” Heeft dit parcours specifieke uitdagingen?
“Deze wedstrijd is anders dan anderen omdat het tijdens de Grand Prix donker wordt.” Kun je even terugblikken op de race in India?
“Mijn auto was snel maar daar kon ik niet van profiteren omdat ik niet kon inhalen op het rechte stuk. Helaas, maar waar. We moesten boeten voor hoe we zaterdag de kwalificatie aanpakten. We waren snel, maar niet op de gedeeltes waar het noodzakelijk was. Onze rondetijden waren goed dus ik dacht echt dat we voor het podium konden gaan. De titel is nu definitief buiten bereik denk ik, maar hopelijk pakken we komende race weer een flink portie punten.” Verwacht je dat de E20 snel is in Abu Dhabi?
“Hopelijk zijn we slimmer dan in India en pakken we nu wel veel punten. De auto is snel dus als we ons goed kwalificeren denk ik dat er nog veel in het vat zit voor de resterende races.” Je hebt je contract verlengd. Wat heb je geleerd tijdens je terugkeer in de F1?
“Ik weet dat ik nu nog net zo veel van racen houdt als voorheen. Natuurlijk was ik niet teruggekeerd als ik daar aan had getwijfeld. Ik vind het nog steeds geweldig om een F1-auto te besturen.” Dit is je vierde F1-team. Heb je het een beetje naar je zin?
“Ik ben erg blij met hoe Lotus werkt, hoe ze zich voorbereiden op wedstrijden en hoe ze de auto verbeteren. Gezien het werk achter de schermen denk ik dat we volgend jaar vaker voor het podium kunnen vechten. Ook spelen we dan een grotere rol in de titelstrijd.” Dit interview is beschikbaar gesteld door Lotus.
“Ik heb er maar één keer geracet en dat was mijn laatste Grand Prix voor Ferrari. Daarna ging ik rally rijden. Vervolgens reed je twee jaar geen Formule 1. Is dat aan deze race te danken?
“Laat ik het zo zeggen: het was een saaie Grand Prix! Ik finishte als twaalfde en tijdens de race had ik geen enkel uitzicht op een beter resultaat. Ik wil dat dit weekend niet herhalen. In ieder geval heb ik het idee dat het nu leuker wordt.” Wat vind je van het circuit?
“Nergens zijn de faciliteiten beter dan hier. Inhalen is hier een uitdaging want veel mogelijkheden krijg je niet. Een goede kwalificatie is dus noodzakelijk. Omdat er veel bochten zijn moet de wagen veel neerwaartse druk en grip genereren. Ook moet de auto bestand zijn tegen kerbstones.” Heeft dit parcours specifieke uitdagingen?
“Deze wedstrijd is anders dan anderen omdat het tijdens de Grand Prix donker wordt.” Kun je even terugblikken op de race in India?
“Mijn auto was snel maar daar kon ik niet van profiteren omdat ik niet kon inhalen op het rechte stuk. Helaas, maar waar. We moesten boeten voor hoe we zaterdag de kwalificatie aanpakten. We waren snel, maar niet op de gedeeltes waar het noodzakelijk was. Onze rondetijden waren goed dus ik dacht echt dat we voor het podium konden gaan. De titel is nu definitief buiten bereik denk ik, maar hopelijk pakken we komende race weer een flink portie punten.” Verwacht je dat de E20 snel is in Abu Dhabi?
“Hopelijk zijn we slimmer dan in India en pakken we nu wel veel punten. De auto is snel dus als we ons goed kwalificeren denk ik dat er nog veel in het vat zit voor de resterende races.” Je hebt je contract verlengd. Wat heb je geleerd tijdens je terugkeer in de F1?
“Ik weet dat ik nu nog net zo veel van racen houdt als voorheen. Natuurlijk was ik niet teruggekeerd als ik daar aan had getwijfeld. Ik vind het nog steeds geweldig om een F1-auto te besturen.” Dit is je vierde F1-team. Heb je het een beetje naar je zin?
“Ik ben erg blij met hoe Lotus werkt, hoe ze zich voorbereiden op wedstrijden en hoe ze de auto verbeteren. Gezien het werk achter de schermen denk ik dat we volgend jaar vaker voor het podium kunnen vechten. Ook spelen we dan een grotere rol in de titelstrijd.” Dit interview is beschikbaar gesteld door Lotus.
Gerelateerd nieuws
Startnummer 11: Een toptalent met een naam als een operazanger: Elio de Angelis
15 augustus 2023 19:00 - Startnummers