Mario Theissen, teambaas van BMW Sauber, kan tevreden zijn over het verloop van dit seizoen. Maar veel tijd om daarover na te denken is er niet; de komende zes races én de voorbereidingen voor het volgende seizoen vragen om aandacht. BMW kan terugkijken op een sterk resultaat in de Grand Prix van Turkije, waar Robert Kubica ren Nick Heidfeld bij de start Alonso passeerden en een sterke eerste stint reden.

Uiteindelijk wist de Spanjaard het tij te keren, maar Heidfeld werd desondanks vierde nadat Lewis Hamilton een klapband kreeg, terwijl Kubica achtste werd. Opnieuw scoorden beide BMW-coureurs dus WK-punten, terwijl Renault, rivaal voor de derde plaats in het constructeurskampioenschap, wel iets dichterbij lijkt te komen, maar BMW eigenlijk niet meer kan bedreigen.

Onze medewerker Adam Cooper vroeg Theissen naar de stand van zaken.

Robert maakte erg vroeg in de race zijn eerste stop en viel daarna terug. Was dat een gokje met de strategie dat verkeerd uitpakte?

,,Tijdens de kwalificatie zagen we al dat het niet ging lukken; de rondetijden die we hadden verwacht kwamen er niet uit. In de race had Robert gewoon pech; hij verloor na de eerste pitstop een positie en daarna nog een bij zijn tweede stop, omdat de auto’s achter hem twee ronden later stopten. Dat kan gebeuren. We wisten dat we een risico namen, maar wie niet waagt, die niet wint. We wilden Robert de kans geven om met weinig brandstof en op zachte banden het gevecht aan te kunnen gaan; dat lukte dit keer gewoon niet.’’

Wat vind je van de prestatie van Heidfeld? Vooral hoe hij Hamilton achter zich wist te houden?

,,Nick had een fantastische start; hij was de enige coureur die vanaf de vuile kant van het circuit een plek wist te winnen en dat is een topprestatie op zich. Bij zijn eerste stop ging Alonso hem voorbij, maar los daarvan had hij een uitstekende race, zonder technische problemen, zonder dat iemand hem in de weg zat. Zijn vierde plaats was een uitstekend resultaat voor het team.’’

Wat verwacht je van de races op Monza en Spa-Francorchamps?

,,Dat kun je vooraf altijd moeilijk voorspellen, maar we waren vorig jaar erg sterk op Monza, vooral dankzij het speciale aerodynamicapakket dat we voor die race hadden ontwikkeld. Voor de race van dit jaar hebben we ook weer een veelbelovend aero-pakket ontwikkeld, dus ik heb hoge verwachtingen.’’

Jullie zitten op een relatief veilige afstand van Renault, maar die maken de laatste tijd wel stappen voorwaarts. Geloof je dat Renault dichterbij aan het komen is?

,,Dat weet ik nog niet zo zeker. Kovalainen was in Turkije behoorlijk snel, maar Fisichella niet. En in de kwalificaties zaten ze op dezelfde afstand achter ons als altijd.’’

Er zit ook nog steeds een gat tussen jullie en de teams die vooraan staan. Hoe zijn jullie van plan dat te dichten?

,,Er is inderdaad een gat, maar ik ben erg tevreden over het feit dat de afstand tot de teams voor ons in de loop van het seizoen gelijk is gebleven. Dat betekent dat wij onze auto net zo snel doorontwikkelen als die teams. Dat is al een prestatie op zich. Maar we zullen het gat niet kunnen dichten; daarvoor hebben we een nieuwe auto nodig en een nieuwe ontwerpfilosofie. Daar gaan we in de winter hard mee aan de slag.’’

Wat de auto van volgend jaar betreft: er is veel kritiek op de standaard-ECU die moet worden gebruikt. Wat is jouw visie daarop?

,,We hebben al aangegeven dat er een paar punten zijn waar we ons zorgen over maken. Het eerste is de functionaliteit: we worden verantwoordelijk gemaakt voor de werking van een apparaat waaraan we zelf niets mogen doen. Dat is onze belangrijkste zorg. Daarnaast zal het ons geen geld besparen. Integendeel, want we moeten al onze motortestapparatuur aanpassen aan de nieuwe ECU. En tot slot wordt het apparaat geleverd door een concurrent en dat zit ons ook niet lekker.’’

Dat moet betekenen dat je niet gelooft in de onafhankelijkheid van de fabrikant, McLaren Electronic Systems (MES, een dochteronderneming van McLaren, red.).

,,Ik kan niet in de structuur van het bedrijf kijken, maar ik vind het op zijn minst een bedenkelijke oplossing.’’

DP