Vragenvuur: Markus Winkelhock
Zo mocht hij ineens voor Spyker deelnemen aan de Grand Prix van Europa en prompt leidde Markus Winkelhock in thuisland Duitsland de race. Dat de leiding slechts van korte duur was, maakte Winkelhock niet uit. ,,Ik heb in ieder geval een Formule 1-race geleid.”Op de Nürburgring trad de 27-jarige Markus Winkelhock in de voetsporen van zijn overleden vader Manfred als Formule 1-racecoureur. Als vervanger van de ontslagen Christijan Albers kreeg hij in zijn eigen land de kans om te laten zien wat hij kan. Extreme weersomstandigheden en een goede beslissing van Spyker, bezorgden Winkelhock zijn fifteen minutes of fame.
Je hebt het waarschijnlijk nog niet allemaal verwerkt, maar hoe kijk je terug op afgelopen weekend?
Winkelhock: ,,Het was een speciale dag (zondag, red.), mijn eerste Formule 1-race en dat ook nog eens in Duitsland. Ik had geluk dat mijn team een goede beslissing had genomen en me naar binnen haalde voor regenbanden. Het was echt een besluit van het team. In de opwarmronde zag ik wel wat regendruppels op mijn vizier, maar ik had echt niet gedacht dat het zo hard zou gaan regenen. Maar het werkte en ik heb veel auto’s kunnen inhalen.” Toen je de baan op kwam moest je in eerste instantie achteraan sluiten. Wanneer begon je mensen in te halen en dacht je: dit zou wel eens heel goed kunnen gaan?
,,Meteen toen ik uit de pits kwam haalde ik al de eerste auto’s in. Ik zag dat ik veel sneller was op regenbanden. Veel auto’s kwamen naast de baan terecht en de omstandigheden waren behoorlijk slecht. Er was zo veel water dat het moeilijk was om de auto op de baan te houden.” ,,Ik wilde niet al te veel risico nemen, omdat het mijn eerste Formule 1-race was en in de regen. Maar ik was zo blij. Ik zag het pitbord met P1 erop en vroeg aan mijn team of dat ik echt eerste lag. Zij zeiden ‘ja’ en dat ik vooral moest blijven pushen. Helaas kwam de safetycar toen naar buiten, maar ik zou uiteindelijk toch wel ingehaald worden.” Kun je je herinneren wie je allemaal inhaalde?
,,Iedereen! Ik haalde alleen al tussen de eerste en tweede bocht vier auto’s in en toen ik ook Kimi Raikkonen voorbij ging dacht ik: misschien lig ik nu wel eerste. Toen de rode vlag kwam wist ik dat mijn leiding verloren was, maar ik heb in ieder geval een Formule 1-race geleid.” Was voor advies kreeg je van je team in de onderbreking?
,,Gewoon gas blijven geven. Geen risico’s, geen druk, gewoon gaan.” Hoe beleefde je de herstart?
,,Ik wilde geen risico’s nemen, omdat ik wist dat de Ferrari’s en McLarens snel zouden zijn en me zouden inhalen. Op dat moment had ik regenbanden op mijn auto, terwijl de rest op intermediates stond. De baan was op veel plaatsen al te droog dus ik verloor veel grip vergeleken met de anderen.” Hoe moeilijk was het om iedereen achter je te houden?
,,Het was zeker niet makkelijk. Zoals ik zei, ik had nog nooit in de regen gereden en ik wilde daarom geen risico’s nemen. Ik wilde mijn rempunt in de eerste bocht niet missen en vervolgens in het grind belanden. Dat zou een gênante situatie zijn! Daarom liet ik ze maar voorbij gaan. In het begin verzette ik me nog wel een beetje, maar ik verloor erg veel bij het uitkomen van de bocht en men kon mij makkelijk inhalen. Ik kon hun snelheid niet evenaren, dus zijn we overgegaan op andere banden.” Wat gebeurde er aan het einde?
,,Dat was nogal teleurstellend ja, maar het was geen fout van het team. Het was geloof ik een elektronisch probleem. Jammer, want ons doel was om de race uit te rijden. Maar ik moet het team bedanken, want ik heb een erg goed weekend met ze gehad en iedereen heeft zo hard gewerkt. Ik heb het hele weekend veel plezier gehad.” Deze editie van vragenvuur is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van Spyker LP
Winkelhock: ,,Het was een speciale dag (zondag, red.), mijn eerste Formule 1-race en dat ook nog eens in Duitsland. Ik had geluk dat mijn team een goede beslissing had genomen en me naar binnen haalde voor regenbanden. Het was echt een besluit van het team. In de opwarmronde zag ik wel wat regendruppels op mijn vizier, maar ik had echt niet gedacht dat het zo hard zou gaan regenen. Maar het werkte en ik heb veel auto’s kunnen inhalen.” Toen je de baan op kwam moest je in eerste instantie achteraan sluiten. Wanneer begon je mensen in te halen en dacht je: dit zou wel eens heel goed kunnen gaan?
,,Meteen toen ik uit de pits kwam haalde ik al de eerste auto’s in. Ik zag dat ik veel sneller was op regenbanden. Veel auto’s kwamen naast de baan terecht en de omstandigheden waren behoorlijk slecht. Er was zo veel water dat het moeilijk was om de auto op de baan te houden.” ,,Ik wilde niet al te veel risico nemen, omdat het mijn eerste Formule 1-race was en in de regen. Maar ik was zo blij. Ik zag het pitbord met P1 erop en vroeg aan mijn team of dat ik echt eerste lag. Zij zeiden ‘ja’ en dat ik vooral moest blijven pushen. Helaas kwam de safetycar toen naar buiten, maar ik zou uiteindelijk toch wel ingehaald worden.” Kun je je herinneren wie je allemaal inhaalde?
,,Iedereen! Ik haalde alleen al tussen de eerste en tweede bocht vier auto’s in en toen ik ook Kimi Raikkonen voorbij ging dacht ik: misschien lig ik nu wel eerste. Toen de rode vlag kwam wist ik dat mijn leiding verloren was, maar ik heb in ieder geval een Formule 1-race geleid.” Was voor advies kreeg je van je team in de onderbreking?
,,Gewoon gas blijven geven. Geen risico’s, geen druk, gewoon gaan.” Hoe beleefde je de herstart?
,,Ik wilde geen risico’s nemen, omdat ik wist dat de Ferrari’s en McLarens snel zouden zijn en me zouden inhalen. Op dat moment had ik regenbanden op mijn auto, terwijl de rest op intermediates stond. De baan was op veel plaatsen al te droog dus ik verloor veel grip vergeleken met de anderen.” Hoe moeilijk was het om iedereen achter je te houden?
,,Het was zeker niet makkelijk. Zoals ik zei, ik had nog nooit in de regen gereden en ik wilde daarom geen risico’s nemen. Ik wilde mijn rempunt in de eerste bocht niet missen en vervolgens in het grind belanden. Dat zou een gênante situatie zijn! Daarom liet ik ze maar voorbij gaan. In het begin verzette ik me nog wel een beetje, maar ik verloor erg veel bij het uitkomen van de bocht en men kon mij makkelijk inhalen. Ik kon hun snelheid niet evenaren, dus zijn we overgegaan op andere banden.” Wat gebeurde er aan het einde?
,,Dat was nogal teleurstellend ja, maar het was geen fout van het team. Het was geloof ik een elektronisch probleem. Jammer, want ons doel was om de race uit te rijden. Maar ik moet het team bedanken, want ik heb een erg goed weekend met ze gehad en iedereen heeft zo hard gewerkt. Ik heb het hele weekend veel plezier gehad.” Deze editie van vragenvuur is ter beschikking gesteld door de pr-afdeling van Spyker LP