Vragenvuur: Max Mosley ‘interviewt zichzelf’
Max Mosley heeft een ’interview met zichzelf’ uitgegeven om opheldering te geven over de regelgeving per 2008. En dan met name inzake de veelbesproken motorbevriezing. Hij legt uit waarom hij daar voor is en haalt uit naar BMW, Mercedes, Toyota en Honda, die de regels nog altijd aan willen passen. Renault heeft zichzelf gedistantieerd van dit kwartet en heeft de zijde van de FIA gekozen. In theorie was er een deadline van 31 juni, maar bij unanimiteit zijn er nog enkele veranderingen mogelijk. Inmiddels lijkt het er voorzichtig op dat deze deadline is verschoven naar een ’punt X’ in de eerste week van juli. Bijvoorbeeld het vervroegd doorvoeren van de bevriezing, al in 2007, is mogelijk als hier unaniem voor wordt gestemd. Interessant genoeg brengt Mosley in dit interview het veiligheidsaspect naar voren. Dit heeft hij in het verleden wel vaker gebruikt om veranderingen door te voeren, omdat de teams zich hiertegen niet kunnen wapenen. Waarom hebben de FIA en verschillende fabrikanten een meningsverschil over Formule 1-motoren? Max Mosley: ,,De FIA wil dat de fabrikanten de ontwikkeling van de huidige motoren stopzetten en deze V8-units blijven gebruiken tot eind 2011. Deze motoren zijn uiterlijk 1 juni 2006 verzegeld. Helaas hebben vier fabrikanten zich hiertegen gekeerd en proberen ze de rest er toe te verleiden om zich bij hen aan te sluiten.” Waarom wil je dat ze hiermee stoppen? ,,Er zijn verschillende redenen. Ten eerste hebben de V8-motoren nu al veel meer vermogen dan was voorspeld. Daardoor zijn de bolides sneller terwijl dat niet was verwacht. De coureurs hebben hun zorgen geuit door de hoge snelheden in de bochten aan te stippen. Ten tweede, het schiet niet op om enorm te investeren om de motor per jaar een paar honderd toeren extra per minuut te laten draaien. De ’echte’ wereld heeft daar niks aan. Daarom zie ik er veel meer heil in dat de teams hun goede mensen er toe aansporen om de energie-opslag te onderzoeken. En om de motoren efficiënter met benzine om te laten gaan. En tot slot is het momenteel veel te duur om een motor te ontwikkelen, soms gaat er wel 250 miljoen dollar in om. En de gebruikte technologie kan niet voor personenauto’s worden gebruikt.” Waarom liggen sommige fabrikanten dwars? ,,Ze willen de ontwikkeling niet stoppen en hebben daarna een voorstel ingediend om onder bepaalde voorwaarden door te gaan met de ontwikkeling. Dat is het zogeheten Monaco Agreement. Maar dat voorstel gaat mij veel te ver, er is dan nog altijd significante ontwikkeling mogelijk.” Waarom willen ze dat? ,,Waarschijnlijk omdat ze nu zoveel mensen in dienst hebben dat ze het niet zien zitten om de staf te verkleinen of om personeel door te schuiven naar andere functies. En verschillende onervaren teambazen in de Formule 1 denken dat ze een voordeel hebben als ze meer personeel in dienst hebben en zo meer tijd hebben om de krachtbronnen te ontwikkelen. Maar ze vergeten dat de topteams niet stil blijven staan.” Maar het Monaco Agreement klinkt als een goed compromis, nietwaar? ,,Niet echt, want dit programma kost de fabrikanten jaarlijks zo’n veertig miljoen dollar. Dat is sommige fabrikanten veel te gortig. En de onafhankelijke teams weten dat deze extra kosten deels aan hen doorberekend zullen worden. Dat zien zij niet zitten, omdat ze geen onnodige kosten willen maken.” Toch is het zo dat de fabrikanten met veertig miljoen dollar per jaar stukken goedkoper uit zijn dan nu. Daar valt toch wel een compromis over te sluiten? ,,Uit veiligheidsoverwegingen ziet de FIA het helemaal niet zitten als de motoren ook nog maar een beetje meer vermogen krijgen. En als je krap bij kas zit, is veertig miljoen dollar jaarlijks toch een flinke kostenpost. Ik geef een voorbeeld om er vanuit een ander oogpunt tegen aan te kijken: als deze vier fabrikanten allen jaarlijks veertig miljoen dollar in een fonds stoppen om de sport te promoten, kunnen ze het zich veroorloven om twee keer per seizoen in Amerika te rijden. Tevens kunnen dan alle races door het hele land (Amerika) live op televisie worden uitgezonden. Dan is het geld nog niet eens op… Het is tijd om naar het algehele plaatje te kijken.” Fabrikanten en ontwikkeling, dat zijn twee termen die bij elkaar horen. Is het geen fundamenteel onderdeel van het DNA van de fabrikanten? ,,Nee, dat is een ouderwetse gedachte. Vandaag de dag richten de fabrikanten zich op het besparen en opslaan van energie. Dit staat nu in hun DNA, als ze tenminste willen overleven. Het is zinloos om een krachtbron te bouwen die 19.000 toeren per minuut draait. Energie opnieuw gebruiken en zuinigere benzine ontwikkelen, dat is een veel betere aanpak. Voor de sport is het dan alleen maar een bonus dat er meer inhaalacties komen als we daadwerkelijk energie op gaan slaan.” Wat gaat er nu gebeuren? ,,Vanaf 2008 wordt de ontwikkeling van de motoren gestopt tot en met 2011. Dat voorstel heeft iedereen goed gekeurd toen ze zich inschreven in maart. Deze regels kunnen alleen nog veranderd worden als iedereen het er mee eens is. We hebben meermaals laten weten dat we serieus zullen overwegen veranderingen door te voeren als alle teams het voorstel unaniem steunen. Ons is een paar weken geleden zo’n voorstel beloofd, maar ik heb nog niks gezien.” En op de langere termijn? ,,De regels voor 2009, met betrekking tot energie-opslag en meer van dat soort zaken, worden besproken met geïnteresseerde teams. Wat betreft 2011, we hebben de fabrikanten er toe uitgedaagd om met een voorstel te komen voor een goede motor. Met gelimiteerd vermogen op basis van brandstofefficiëntie in plaats van een beperking van de capaciteit. Het principe is: hoe efficiënter je benzine is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van bio-brandstof, des te meer vermogen komt er uit vrij waardoor je dan competitiever wordt. Volgens de huidige reglementen moet je zoveel mogelijk vermogen zien te verkrijgen uit een bepaalde, vastgestelde capaciteit. Zoals gezegd, een nutteloze onderneming.” Wat gebeurt er in 2007? ,,Aangezien de motoren die 1 juni 2006 verzegeld zijn worden gebruikt per 2008, is het niet zinloos om deze krachtbronnen al in 2007 te gebruiken. Ze zijn toch al gebouwd en hoeven dan niet meer verder ontwikkeld te worden. Zo voorkomen we een veiligheidsrisico, besparen we geld en is het voor iedereen gelijk. We bespreken dit voorstel met de teams. Want het schiet niet op om de motoren in 2007 door te ontwikkelen om dit vervolgens overboord te gooien en in maart 2008 terug te keren naar de stand van zaken van juni 2006.” Waarom worden de motoren dan niet pas eind 2007 gehomologeerd? ,,Iedereen heeft zich ingeschreven met de gedachte in het achterhoofd dat de ontwikkeling van de motoren die in 2008 worden gebruikt zou stoppen op 1 juni 2006. Dat is precies wat de regels voorschrijven en daar zijn de budgetten ook op gefixeerd. Daarom klopt het van geen kant om iedereen nog vijftien maanden de kans te geven om hun motor te verbeteren. Bovendien kost dat veel geld. Het toppunt is nog wel dat het niet verantwoord is, want de veiligheid is zeker sinds Silverstone een grote bron van zorg geworden.” Naschrift: zaterdagmiddag (plaatselijke tijd) zijn de Formule 1-teams in Indianapolis opnieuw bijeengekomen. Mercedes-Benz, Honda, Toyota en BMW proberen nog altijd tot een voorstel (compromis) te komen dat ieders goedkeuring kan verdragen. Tot op heden is er nog geen overeenstemming bereikt. Zondag wordt er verder gediscussieerd. KVN