Vragenvuur: Max Mosley over Engine Fund
Als de fabrikanten gedeeltelijke homologatie door willen voeren, moet daar iets tegenover staan. Max Mosley heeft de oplossing gevonden. Een fonds voor een nader aan te wijzen motorfabrikant die de privateers dan van motoren kan voorzien, het zogeheten Engine Fund. In deze vragenvuur legt hij zijn plannen uit. Volgens Mosley moeten de vier fabrikanten (Toyota, Honda, BMW en Mercedes-Benz) jaarlijks zo’n vijftien miljoen euro storten in een fonds zodat een minder kapitaalkrachtige motorfabrikant (denk aan Cosworth) de motor door kan blijven ontwikkelen. Alleen dan kan de gedeeltelijke homologatie worden ingevoerd, want zodoende is gegarandeerd dat de privateers goedkoop krachtbronnen aan kunnen schaffen. Dan zijn Prodrive en MF1 Racing ook tevreden, want die vinden tien miljoen euro per seizoen een schappelijke prijs voor een motor.
Lukt het de teams niet om er onderling uit te komen, dan zullen de motoren in 2007 verder worden ontwikkeld. Om dan in 2008 met motoren van juni 2006 aan te start te verschijnen. Een dure aangelegenheid, terwijl een fabrikant volgens de voorwaarden van het Indianapolis Agreement slechts zo’n vijftien miljoen euro per jaar kwijt is.
Interessant genoeg zegt Mosley dat de V10-unit volgend seizoen zelfs een competitievere optie zou kunnen zijn. De restricties voor de V10-motor worden minder streng om er zo voor te zorgen dat de V8-krachtbronnen geen ongeoorloofd voordeel hebben. Deze vlieger gaat alleen op als de homologatie pas in 2008 wordt ingevoerd.
FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper sprak in Magny-Cours met de FIA-voorzitter.
Zou je eens uit willen leggen hoe je wil garanderen dat privateers in de toekomst aan goedkope motoren kunnen komen?
Max Mosley: ,,Er zijn een aantal fabrikanten die volledige homologatie (enginefreeze) van de motorspecificatie van 1 juni 2006 niet zien zitten. In plaats daarvan willen ze gedeeltelijke homologatie doorvoeren, zodat de motoren nog enigszins ontwikkeld kunnen worden. Wij (van de FIA, red.) hebben gezegd dat we daarmee akkoord willen gaan, onder de voorwaarde dat deze fabrikanten geld storten in een fonds voor een onafhankelijke motorleverancier. Zodat op z’n minst één onafhankelijke fabrikant de ontwikkeling bij kan houden. Dat kost ongeveer vijftien miljoen euro per jaar. Iemand moet dit geld op tafel leggen, namelijk de fabrikanten. Zij willen de ontwikkeling niet stoppen, dus dan moeten ze er ook voor zorgen dat een onafhankelijke partij hen bij kan benen. Want er komt een dag dat de fabrikanten er mee stoppen en dan hebben de teams nog steeds motoren nodig.”
Hoe gaat dat in z’n werk en waar komt dat genoemde bedrag vandaan?
,,Iedereen is het er over eens dat het vijftien miljoen euro per jaar kost om de motor door te ontwikkelen. Mits de gedeeltelijke homologatie wordt doorgevoerd, want anders mag de krachtbron helemaal niet meer ontwikkeld worden. Wij willen nu dat de fabrikanten dit geld op tafel leggen, daarna schrijft de FIA een tender uit en wordt die onafhankelijke fabrikant gekozen. Zodoende zijn de privateers de komende vijf jaar verzekerd van een goede motor. Het is een soort vangnet, want ze mogen er uiteraard ook voor kiezen om een deal met een fabrikant te sluiten. Maar er moet een motor zijn om op terug te vallen.”
Dus Cosworth of een soortgelijke leverancier heeft dan het voordeel?
,,Precies. Wij schrijven een tender uit en kijken dan naar de voorstellen die door de kandidaten worden ingediend. Naar aanleiding van die voorstellen kijken we naar wie wat te bieden heeft en wordt er een partij gekozen. Zoals bij iedere tender in feite.”
Maar zie je het echt gebeuren dat fabrikanten een rivaal financieel gaan ondersteunen?
,,Als ze de motor willen blijven ontwikkelen…”
Dus je kunt je wel vinden in het standpunt van MF1 Racing?
,,Jazeker. Meer nog dan dat. We sporen ze er juist toe aan om dit standpunt in te nemen. MF1 is namelijk het enige team zonder V8 als de ontwikkeling door kan blijven gaan. Ze kunnen eventueel opteren voor een Cosworth V10. Als de ontwikkeling van de V8 niet aan banden wordt gelegd, dan wordt de restrictie van de V10 verminderd. Zodat het team de anderen bij kan blijven benen.”
Ben je dit weekend betrokken bij veel vergaderingen, of is dit iets wat je aan de fabrikanten over laat?
,,Het is volledig aan de fabrikanten omdat ze weten wat ze moeten doen. Doen ze dat, dan is het goed. Doen ze het niet, ook goed. Als er maandagochtend geen overeenstemming is bereikt, dan weet iedereen wat er gaat gebeuren: dan wordt in 2008 de volledige homologatie doorgevoerd.”
Verwacht je dat de teams er uitkomen?
,,Het is mogelijk, maar meer kan ik er ook niet over zeggen. Ik kan me goed vinden in het Indianapolis Agreement, zolang dat geld maar overgemaakt wordt. Dat is het heikele punt. Als de fabrikanten daar klaar voor zijn, dan denk ik dat we een deal hebben. Maar op het moment voert twijfel de boventoon. Ik snap dat niet, want anders zijn ze volgend seizoen tientallen miljoenen kwijt aan de motorontwikkeling.”