Vragenvuur: Michael Schumacher
In Canada eindigde Michael Schumacher eindelijk weer eens op het podium. Een voorbode voor wat er in Indianapolis komen gaat? Schumacher: ,,We hebben slechts één doel: winnen.” Michael, je bent nog steeds op jacht naar je eerste zege dit jaar. Wordt dit jouw weekend?
,,Als ik onze supporters zo hoor, dan moet dat geen probleem zijn. Maar zoals je gezien hebt, hebben we het de laatste tijd best moeilijk. We zijn nog niet op ons best geweest. Maar zoals gebruikelijk zullen we alles geven. Bridgestone is net als ontzettend gemotiveerd om de auto weer op het oude niveau te krijgen. Maar de competitie is zwaar. Die andere jongens, de andere teams doen het geweldig. En op dit moment is het gewoon moeilijk om ze te verslaan.” Vanwege de nieuwe regels moeten de motoren twee races mee gaan en heb je voor het weekend slechts de beschikking over één set Bridgestone-banden. Heeft dat de manier waarop je de race benadert, veranderd? En heb je daarvoor ook je rijstijl moeten aanpassen?
,,Er is inderdaad veel veranderd. Van de winter reden we geen stints meer van twintig rondjes, maar moesten we steeds 300 kilometer race-afstand afleggen. Meer nog, want we moesten ook met de kwalificatie rekening houden. Omdat we onze competitiviteit niet wilden verliezen, hebben we in de wintermaanden heel veel kilometers gemaakt. Het was zwaar. Maar ik denk ook dat we ten opzichte van het begin van het seizoen alweer veel vooruitgang hebben geboekt.” Michael, je laatste vijf wereldtitels heb je gewonnen op Bridgestone-banden. Op dit moment ga je een periode door, waarin je het zonder zeges moet stellen. En het is lang geleden dat je in zo’n positie zat. Hoe anders is het nu, nu je niet meer constant vooraan staat?
,,Het lijkt me duidelijk dat het erg anders is. We starten nu, met uitzondering van Canada waar we met andere strategie reden, veel verder achteraan dan in het verleden. Het is een heel andere uitdaging. Maar zolang we competitief zijn, zoals in Imola en ook Monaco, waar ik de snelste ronde reed, is het leuk. We hebben de snelheid, maar dat komt er niet altijd uit. Met name met kwalificeren hebben we moeite. Maar je moet niet vergeten dat dit Formule 1 is. Waar de competitie op een erg hoog niveau is, waar je goede coureurs hebt en goede teams. Iedereen heeft hetzelfde doel: iedereen wilt winnen. Wij hebben de laatste vijf of zes jaar steeds gewonnen. Maar op gegeven moment moet je ook accepteren dat misschien iemand anders het beter doet dan jij. Het is onze motivatie en uitdaging om te laten zien dat we terug kunnen komen. Daar heb ik alle vertrouwen in, geen twijfel over mogelijk. Het duurt alleen misschien iets langer dan verwacht.” Je hebt drie van de vijf verreden races op Indianapolis gewonnen. Wat denk je dit weekend te kunnen doen?
,,We hebben slechts één doel: winnen. We hebben opnieuw een aantal verbetering aan de auto doorgevoerd. De banden zijn verbeterd en er is een nieuwe asfaltlaag. Het is afwachten welke kant het op gaat. Is het in ons voordeel of profiteren de andere teams ervan? De scheidslijn is zo dun. Dat het alle kanten op kan.” Je broer Ralf heeft in de Duitse media gesuggereerd dat je overweegt te stoppen. Klopt dat?
,,Ik wil racen! Eerlijk, zolang ik competitief ben, zijn jullie nog niet van me af. Ik ga gewoon door.” Het gerucht gaat ook dat je jezelf het winnen van tien wereldtitels als doel hebt gesteld.
,,Een verzinsel van de media. Ik heb absoluut niet het doel om tien titels te winnen. Ik race zolang ik kan en er plezier aan beleef. Ik vind het alleen leuk als ik competitief ben. En dat ben ik nog, dus zolang dat het geval is ga ik door. Om eerlijk te zijn heb ik mijn doelstelling in 2000 al bereikt. Toen ik met Ferrari het kampioenschap won. Dat was het belangrijkste. Het was zo’n geweldige ervaring voor ons. Wat er daarna allemaal nog gebeurd is, was een bonus.” Heb je het idee dat je nog steeds voor de titel kan gaan?
,,Als je het berekent kan het nog steeds. En zo lang die kans er theoretisch is zal ik er voor vechten.”
,,Als ik onze supporters zo hoor, dan moet dat geen probleem zijn. Maar zoals je gezien hebt, hebben we het de laatste tijd best moeilijk. We zijn nog niet op ons best geweest. Maar zoals gebruikelijk zullen we alles geven. Bridgestone is net als ontzettend gemotiveerd om de auto weer op het oude niveau te krijgen. Maar de competitie is zwaar. Die andere jongens, de andere teams doen het geweldig. En op dit moment is het gewoon moeilijk om ze te verslaan.” Vanwege de nieuwe regels moeten de motoren twee races mee gaan en heb je voor het weekend slechts de beschikking over één set Bridgestone-banden. Heeft dat de manier waarop je de race benadert, veranderd? En heb je daarvoor ook je rijstijl moeten aanpassen?
,,Er is inderdaad veel veranderd. Van de winter reden we geen stints meer van twintig rondjes, maar moesten we steeds 300 kilometer race-afstand afleggen. Meer nog, want we moesten ook met de kwalificatie rekening houden. Omdat we onze competitiviteit niet wilden verliezen, hebben we in de wintermaanden heel veel kilometers gemaakt. Het was zwaar. Maar ik denk ook dat we ten opzichte van het begin van het seizoen alweer veel vooruitgang hebben geboekt.” Michael, je laatste vijf wereldtitels heb je gewonnen op Bridgestone-banden. Op dit moment ga je een periode door, waarin je het zonder zeges moet stellen. En het is lang geleden dat je in zo’n positie zat. Hoe anders is het nu, nu je niet meer constant vooraan staat?
,,Het lijkt me duidelijk dat het erg anders is. We starten nu, met uitzondering van Canada waar we met andere strategie reden, veel verder achteraan dan in het verleden. Het is een heel andere uitdaging. Maar zolang we competitief zijn, zoals in Imola en ook Monaco, waar ik de snelste ronde reed, is het leuk. We hebben de snelheid, maar dat komt er niet altijd uit. Met name met kwalificeren hebben we moeite. Maar je moet niet vergeten dat dit Formule 1 is. Waar de competitie op een erg hoog niveau is, waar je goede coureurs hebt en goede teams. Iedereen heeft hetzelfde doel: iedereen wilt winnen. Wij hebben de laatste vijf of zes jaar steeds gewonnen. Maar op gegeven moment moet je ook accepteren dat misschien iemand anders het beter doet dan jij. Het is onze motivatie en uitdaging om te laten zien dat we terug kunnen komen. Daar heb ik alle vertrouwen in, geen twijfel over mogelijk. Het duurt alleen misschien iets langer dan verwacht.” Je hebt drie van de vijf verreden races op Indianapolis gewonnen. Wat denk je dit weekend te kunnen doen?
,,We hebben slechts één doel: winnen. We hebben opnieuw een aantal verbetering aan de auto doorgevoerd. De banden zijn verbeterd en er is een nieuwe asfaltlaag. Het is afwachten welke kant het op gaat. Is het in ons voordeel of profiteren de andere teams ervan? De scheidslijn is zo dun. Dat het alle kanten op kan.” Je broer Ralf heeft in de Duitse media gesuggereerd dat je overweegt te stoppen. Klopt dat?
,,Ik wil racen! Eerlijk, zolang ik competitief ben, zijn jullie nog niet van me af. Ik ga gewoon door.” Het gerucht gaat ook dat je jezelf het winnen van tien wereldtitels als doel hebt gesteld.
,,Een verzinsel van de media. Ik heb absoluut niet het doel om tien titels te winnen. Ik race zolang ik kan en er plezier aan beleef. Ik vind het alleen leuk als ik competitief ben. En dat ben ik nog, dus zolang dat het geval is ga ik door. Om eerlijk te zijn heb ik mijn doelstelling in 2000 al bereikt. Toen ik met Ferrari het kampioenschap won. Dat was het belangrijkste. Het was zo’n geweldige ervaring voor ons. Wat er daarna allemaal nog gebeurd is, was een bonus.” Heb je het idee dat je nog steeds voor de titel kan gaan?
,,Als je het berekent kan het nog steeds. En zo lang die kans er theoretisch is zal ik er voor vechten.”