Vragenvuur: Michael Schumacher
De overwinning in Indianapolis betekende veel voor Michael Schumacher, misschien nog wel meer dan de zege in Imola waarmee hij een eind maakte aan een lange periode zonder succes. Het was zijn vijfde zege in Indianapolis en dus was Michael in een goede bui toen hij na de race met de media sprak.
Michael, dit is de eerste Ferrari-dubbel sinds Monza 2004, afgezien van Indy vorig jaar. Tevreden?
,,Ik wist niet dat het al zo lang geleden was, maar we hebben het dit weekend absoluut goed gedaan. Voor deze twee overzeese races hebben we ons uitgebreid voorbereid en we wisten dat we een goede auto hadden. Om de een of andere reden ging het in Canada nog niet zoals gewenst, maar hier ging alles perfect. De tweede plaats van Felipe maakt het echt een droomresultaat en dat Fernando niet verder kwam dan de vijfde plaats is helemaal perfect voor het kampioenschap. En nu heeft Duitsland ook nog de halve finale van het WK bereikt. Beter kan niet! In het begin van de race kreeg je de gelegenheid om de rijstijl van Felipe eens goed te bestuderen.
,,Zeker, en dat deed hij goed. Felipe reed heel clean, zonder fouten, heel goed en moeilijk om zijn tempo bij te houden. In de slipstream van zijn auto kon ik hem maar moeilijk volgen. In mijn outlap heb ik erg hard gepusht en op nieuwe banden kon ik hem voorblijven. We gaan weer naar Europa. Wat verwacht je van de komende races?
,,Het enige waar we op kunnen hopen is dat we de vorm die we nu hebben, vast kunnen houden. Er is nog een lange weg te gaan: acht races, dus er zijn nog tachtig punten te verzamelen. Volgens mij sta ik nu twintig punten achter. Dat is veel, maar het is niet onoverbrugbaar, zeker als je ziet hoe snel de kansen kunnen keren. Ik denk dat we het nog voor elkaar kunnen krijgen.” Podiumplaatsen zijn leuk, maar deze leek je meer te doen dan anderen
,,Zeker. Dit deed me absoluut wat. Daar zijn verschillende redenen voor. Het was alweer een tijd geleden, het komt op een belangrijk moment in het kampioenschap, Duitsland wint van Argentinië, gisteren had ik de pole, ik loop vijf punten in. Genoeg redenen om blij te zijn.” Het publiek lijkt jou wel te mogen. Ferrari is erg populair hier.
,,Dat verbaast me niet echt. Ferrari brengt passie teweeg bij mensen. Dat is prachtig, en we moeten de fans dankbaar zijn dat ze hier nog gekomen zijn na wat vorig jaar gebeurde. Ik ben gewoon heel blij dat we hebben kunnen bereiken wat we bereikt hebben. Ik hoop wel dat het voor de fans een leuke race was. Wat er precies achter me gebeurde weet ik niet, ik zag wel dat er nogal veel gaande was in de eerste ronde. Daarna konden Felipe en ik elkaar pushen. Even terug naar de start: normaal gesproken is het hier een nadeel om op de rechterhelft te starten…
,,Dat klopt. En bovendien had ik wat problemen bij het wegrijden. Toen ik wegreed voor de formatieronde kwam ik al niet lekker van mijn plaats, en bij de start zelf ook niet helemaal. De koppeling werkte niet helemaal zoals ik dat wilde. Felipe had een wereldstart en was me dus meteen voorbij, maar het was een geluk dat ik niet meer plaatsen verloor. Want bij de eerste bocht zat er een Renault vlak naast me.” Dat was Fernando, en het scheelde weinig.
,,Ja, er was weinig ruimte tussen Fernando en mij, maar het ging eerlijk, fair and square.” De vraag is nu natuurlijk of je dit succes kan voortzetten…
,,Zeker, dat is de grote vraag. Ik vraag me nu af waarom we in Canada niet sterker waren, want dat hadden we eigenlijk wel moeten zijn. Hier ging het dan opeens wel goed, vooral in de kwalificatie, en ook in de race konden we het tempo dicteren. Als we dat in de komende races nu ook eens voor elkaar zouden kunnen krijgen dan kan ik het gat met Fernando misschien nog dichtrijden.” Mika Hakkinen heeft hier een keer gewonnen en Rubens een keer. De andere keren won jij. Hoe kan dat toch?
,,Geen idee. Ik kan me niet voorstellen dat er een reden is waardoor ik hier beter presteer dan ergens anders. Toeval denk ik, maar een erg prettig toeval. Iets anders kan ik ook niet bedenken.” In Canada reed je achter Renault. Hier had je dezelfde auto, dezelfde banden en toch was je veel sneller. Hoe kan dat?
,,Geen idee.” Zou het aan de banden kunnen liggen?
,,Als je kijkt naar Canada dan lijkt het erop dat de banden wel een belangrijke rol spelen in het succes van vandaag. Daar hadden alle Bridgestone-coureurs moeite met hun auto, terwijl we hier in Amerika juist beter gingen. Dat heeft wel degelijk effect, want aan de auto, de aërodynamica en de motor hebben we tussen die twee races weinig kunnen doen.” Je vertelde de voorbije weken dat je er amper bij stilstond dat je hier vier keer gewonnen hebt. Nu staat de teller op vijf. Heb je daar na alle emoties van het podium al over nagedacht?
,,Daar heb ik bijna geen tijd voor gehad. Maar ik wist dat het kon gebeuren dit weekend. Om verschillende redenen kan ik nu heel blij zijn, en dat ben ik ook.” We hebben je al een tijdje niet meer zien dollen met je teamgenoot zoals je met Felipe deed. Je gooide hem zelfs de lucht in…
,,Omdat hij zo licht is! Met Rubens had ik daar meer moeite mee gehad. Maar Felipe is een bijzondere teamgenoot voor mij. Vanwege zijn snelheid, zijn karakter en de manier waarop we samenwerken in het team. We kunnen het heel goed vinden samen.” Heeft dit resultaat gevolgen voor je beslissing of je stopt of niet?
,,Ik heb het al vaker gezegd, maar mijn besluit is niet afhankelijk van één goede of slechte race.” Michael Schumacher sprak met Adam Cooper