Vragenvuur: Mike Gascoyne
In het financiële gekrakeel rond Spyker Cars en de verkoop van het Spyker Formule 1-team zou je bijna vergeten dat komend weekend in Monza de langverwachte B-spec debuteert. Technisch directeur Mike Gascoyne was dolblij dat hij het [schuin}daar {schuin]nu eens over kon hebben.De oude Spyker presteerde in Turkije nog opmerkelijk goed in de beginfase van de race (totdat problemen met de brandstofdruk de race van zowel Yamamoto als Sutil verpestten). Niettemin is wel duidelijk dat Sutil en Yamamoto met die auto misschien wel in de buurt van de Toro Rosso’s of Super Aguri’s kunnen blijven, maar er voorbij komen is een heel ander verhaal. Dat zou met de B-spec wél mogelijk moeten zijn, vertelde Mike Gascoyne onze medewerker Adam Cooper.
Weet je zeker dat de B-spec sneller is dan zijn voorganger?
,,Absoluut. Dankzij de totaal nieuwe achterkant en een compleet herzien aerodynamicapakket moet deze auto ons in staat stellen om nu echt het gevecht met een paar teams aan te kunnen gaan.’’ Dan moet het een frustrerende gedachte zijn dat er nog maar vijf races te gaan zijn.
,,Dat wisten we vooraf. Het gaat erom dat de komst van deze auto niet de ultieme verbeteringsslag is die we konden maken – dit is juist het begin van een proces. Het gaat erom waar we volgend jaar om deze tijd staan, niet waar we nu staan. Natuurlijk willen we dit seizoen zo goed mogelijk afsluiten, omdat het belangrijke financiële voordelen voor ons heeft als we niet als laatste team in het kampioenschap eindigen." ,,Dat is iets om op te jagen; Toro Rosso heeft net als wij geen WK-punten, maar hebben betere aankomststatistieken. Als wij er in slagen om de laatste races van dit jaar sneller te zijn, dan hebben we nog een kans om ze in te halen – er zijn altijd races waarin van alles gebeurt en dan moet je klaarstaan om toe te slaan.’’ Verwacht je dat jullie op circuits met weinig downforce, zoals Monza, goed zullen presteren?
,,Tijdens onze test op Spa deden we het prima; we waren dit jaar ook relatief snel in Indianapolis en Canada. Dus ja, ik denk dat de komende twee races met de B-spec onze beste kans zijn om het goed te doen. Temeer omdat we ook een nieuwe motorspecificatie hebben.’’ Was je tevreden met het feit dat Sutil en Yamamoto in Turkije de strijd aan konden binden met snellere auto’s?
,,Ik denk dat ze in feite in gevecht waren met auto’s die niet zo heel veel sneller waren dan zij – en dat is nou net de bedoeling! Sebastian Vettel was duidelijk veel zwaarder vertrokken en daardoor hield hij Sutil heel lang op. Als Adrian hem had gepasseerd, wat een paar keer bijna was gelukt, dan had hij de groep daarvoor kunnen bijhouden. En als je bedenkt dat we meededen met de oude auto, hadden we een goede race kunnen hebben.’’ Wat ging er nu precies mis in de pits?
,,Tijdens de pitstop hadden we een probleem met de brandstofdruk. Volgens mij zijn in de race trouwens drie van de vier Ferrari-klantenmotoren daardoor afgeslagen – en de vierde bijna. Het probleem heeft te maken met de brandstoftemperatuur en een leger rakende tank, dan ontstaan er luchtbellen in de brandstofpomp. We dachten dat we dat probleem onder controle hadden, maar dat was dus niet zo." ,,We hadden misschien een ronde eerder moeten stoppen. Door dat probleem bleef Adrian tijdens zijn stop langer staan, en we hadden problemen om de motor weer gestart te krijgen. En juist op dat moment kwam Sakon binnen, waardoor we Adrian’s auto moesten wegduwen om plaats te maken. Dat was zonde; het kostte Adrian kostbare seconden.’’ Was je tevreden met de snelheid van de auto’s?
,,Als je kijkt naar de rondetijden die Yamamoto reed op een vrije baan, dan was hij een seconde sneller dan tijdens de kwalificaties – daar moeten we ons dus in verdiepen. De snelheid van beide auto’s was in orde, als je in gedachten houdt dat we het hier hebben over de A-spec auto. Ik denk dat we, als we geen problemen hadden gehad, de Toro Rosso’s hadden kunnen verslaan. Met de B-spec moeten we proberen om dat in elke race na nu te doen. We moeten weer om posities kunnen vechten.’’ Beide Honda’s startten achter jullie op de grid. In het gedrang in de eerste bocht wist Adrian nog een paar plaatsen te winnen. Was dat een oppepper, om zo’n kans te krijgen?
,,Alles hangt af van de plek waarop je kwalificeert. Liuzzi hield een heel treintje auto’s op en Adrian was absoluut snel genoeg om hem bij te houden. Wat Sakon betreft: als je bedenkt dat hij geen enkele ervaring heeft, is het keurig netjes dat hij in zijn eerste stint in de buurt van de groep voor hem wist te blijven. Het probleem komt als er blauwe vlaggen langs de baan verschijnen: dat verpest je race gewoon." ,,Je moet telkens van je lijn af, er komt allerlei troep op je banden terecht en dat ruïneert je wegligging. Maar toch heeft hij zijn auto aan de finish gebracht en dat telt. We hebben Adrian in de laatste ronde zelf stilgezet, omdat hij opnieuw een probleem met zijn brandstofdruk had. Dat gaf ons bovendien de kans om zijn motor te verwisselen voor Monza. Kortom: de race was bemoedigend gezien het feit dat we met de A-spec reden, maar de pitstopproblemen die we hadden hebben de race verpest.’’ Hoe belangrijk is het dat Yamamoto de race heeft uitgereden?
,,Voor hem is het heel belangrijk om een hele race uit te rijden. Hij heeft vorig jaar heel veel problemen gehad en hij heeft daardoor maar weinig races uitgereden. Hij deed het in Turkije op de vrijdag uitstekend, maar zaterdag moet ene frustrerende dag voor hem zijn geweest. Over het algemeen had hij een goed weekend – hij had geen problemen en bleef op de baan. Het is alleen jammer dat hij geen zuiver kwalificatierondje heeft kunnen doen.’’ DP
,,Absoluut. Dankzij de totaal nieuwe achterkant en een compleet herzien aerodynamicapakket moet deze auto ons in staat stellen om nu echt het gevecht met een paar teams aan te kunnen gaan.’’ Dan moet het een frustrerende gedachte zijn dat er nog maar vijf races te gaan zijn.
,,Dat wisten we vooraf. Het gaat erom dat de komst van deze auto niet de ultieme verbeteringsslag is die we konden maken – dit is juist het begin van een proces. Het gaat erom waar we volgend jaar om deze tijd staan, niet waar we nu staan. Natuurlijk willen we dit seizoen zo goed mogelijk afsluiten, omdat het belangrijke financiële voordelen voor ons heeft als we niet als laatste team in het kampioenschap eindigen." ,,Dat is iets om op te jagen; Toro Rosso heeft net als wij geen WK-punten, maar hebben betere aankomststatistieken. Als wij er in slagen om de laatste races van dit jaar sneller te zijn, dan hebben we nog een kans om ze in te halen – er zijn altijd races waarin van alles gebeurt en dan moet je klaarstaan om toe te slaan.’’ Verwacht je dat jullie op circuits met weinig downforce, zoals Monza, goed zullen presteren?
,,Tijdens onze test op Spa deden we het prima; we waren dit jaar ook relatief snel in Indianapolis en Canada. Dus ja, ik denk dat de komende twee races met de B-spec onze beste kans zijn om het goed te doen. Temeer omdat we ook een nieuwe motorspecificatie hebben.’’ Was je tevreden met het feit dat Sutil en Yamamoto in Turkije de strijd aan konden binden met snellere auto’s?
,,Ik denk dat ze in feite in gevecht waren met auto’s die niet zo heel veel sneller waren dan zij – en dat is nou net de bedoeling! Sebastian Vettel was duidelijk veel zwaarder vertrokken en daardoor hield hij Sutil heel lang op. Als Adrian hem had gepasseerd, wat een paar keer bijna was gelukt, dan had hij de groep daarvoor kunnen bijhouden. En als je bedenkt dat we meededen met de oude auto, hadden we een goede race kunnen hebben.’’ Wat ging er nu precies mis in de pits?
,,Tijdens de pitstop hadden we een probleem met de brandstofdruk. Volgens mij zijn in de race trouwens drie van de vier Ferrari-klantenmotoren daardoor afgeslagen – en de vierde bijna. Het probleem heeft te maken met de brandstoftemperatuur en een leger rakende tank, dan ontstaan er luchtbellen in de brandstofpomp. We dachten dat we dat probleem onder controle hadden, maar dat was dus niet zo." ,,We hadden misschien een ronde eerder moeten stoppen. Door dat probleem bleef Adrian tijdens zijn stop langer staan, en we hadden problemen om de motor weer gestart te krijgen. En juist op dat moment kwam Sakon binnen, waardoor we Adrian’s auto moesten wegduwen om plaats te maken. Dat was zonde; het kostte Adrian kostbare seconden.’’ Was je tevreden met de snelheid van de auto’s?
,,Als je kijkt naar de rondetijden die Yamamoto reed op een vrije baan, dan was hij een seconde sneller dan tijdens de kwalificaties – daar moeten we ons dus in verdiepen. De snelheid van beide auto’s was in orde, als je in gedachten houdt dat we het hier hebben over de A-spec auto. Ik denk dat we, als we geen problemen hadden gehad, de Toro Rosso’s hadden kunnen verslaan. Met de B-spec moeten we proberen om dat in elke race na nu te doen. We moeten weer om posities kunnen vechten.’’ Beide Honda’s startten achter jullie op de grid. In het gedrang in de eerste bocht wist Adrian nog een paar plaatsen te winnen. Was dat een oppepper, om zo’n kans te krijgen?
,,Alles hangt af van de plek waarop je kwalificeert. Liuzzi hield een heel treintje auto’s op en Adrian was absoluut snel genoeg om hem bij te houden. Wat Sakon betreft: als je bedenkt dat hij geen enkele ervaring heeft, is het keurig netjes dat hij in zijn eerste stint in de buurt van de groep voor hem wist te blijven. Het probleem komt als er blauwe vlaggen langs de baan verschijnen: dat verpest je race gewoon." ,,Je moet telkens van je lijn af, er komt allerlei troep op je banden terecht en dat ruïneert je wegligging. Maar toch heeft hij zijn auto aan de finish gebracht en dat telt. We hebben Adrian in de laatste ronde zelf stilgezet, omdat hij opnieuw een probleem met zijn brandstofdruk had. Dat gaf ons bovendien de kans om zijn motor te verwisselen voor Monza. Kortom: de race was bemoedigend gezien het feit dat we met de A-spec reden, maar de pitstopproblemen die we hadden hebben de race verpest.’’ Hoe belangrijk is het dat Yamamoto de race heeft uitgereden?
,,Voor hem is het heel belangrijk om een hele race uit te rijden. Hij heeft vorig jaar heel veel problemen gehad en hij heeft daardoor maar weinig races uitgereden. Hij deed het in Turkije op de vrijdag uitstekend, maar zaterdag moet ene frustrerende dag voor hem zijn geweest. Over het algemeen had hij een goed weekend – hij had geen problemen en bleef op de baan. Het is alleen jammer dat hij geen zuiver kwalificatierondje heeft kunnen doen.’’ DP