Vragenvuur: Mike Gascoyne
In Bahrein liep Formule1.nl mee met Lotus. De reportage leest u in het nieuwe nummer die vandaag in de winkel ligt. Als opwarmertje een interview met Mike Gascoyne.
Beide rijders zijn geklasseerd. Ben je tevreden met het resultaat?
“Ja, ze hebben het allebei fantastisch gedaan. De strategie van Heikki heeft niet geweldig uitgepakt en Jarno had wat hydraulische problemen waardoor hij de laatste ronde moest stoppen. Maar als je dat buiten beschouwing laat, was het weekend in Bahrein het bewijs dat Lotus thuis hoort in de Formule 1. Tijdens de race heeft Heikki wat gevechten gehad met Glock, daarnaast zijn wij als enige team geklasseerd. Een mooi begin.” Ben je trots?
“Tuurlijk, maar vooral op het team. De jongens hebben zo hard gewerkt en een weekend lang amper geslapen. Daarnaast ben ik vooral erg blij voor Tony (Fernandes, red.). Hij heeft zijn nek uitgestoken voor dit team, dus als iemand dit verdient is hij het.” Was het een emotioneel moment toen Jarno Trulli tijdens de vrije training als eerste de baan opstuurde?
“Het voelde inderdaad anders dan anders. Bij dit team heb ik alles vanaf nul opgezet. Niet alleen de auto, maar ook de logistiek en het personeel. Emotioneel was ik niet, dat is een te groot woord. Maar ik heb mezelf op dat moment wel figuurlijk een klap op mijn schouders gegeven.” Het gat met de gevestigde teams is groot. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Het is zes maanden geleden dat we onze startplaats toegewezen hebben gekregen. Dat zie je terug in het resultaat. Het is al een hele prestatie dat we hier überhaupt staan. Dat we tijdens de trainingen vijf seconden tekort kwamen, nemen we voor lief. Tijdens de race kon je zien dat het al beter ging en we op 3 seconden achterstand zaten. Drie jaar geleden was dat heel normaal." "Het veld is echter heel erg in elkaar geschoven waardoor de verschillen veel kleiner zijn. Dat teams nu zeggen dat het gevaarlijk is, vind ik belachelijk. Natuurlijk wil je altijd sneller, maar het eerste doel was om een professioneel team neer te zetten. En met het geld en de tijd die wij hadden, hadden we het echt niet beter kunnen doen.” Dat hebben we je al vaker horen zeggen…
“Klopt, maar dat geloof ik echt. Ik weet precies wat we moeten doen om sneller te gaan, maar je moet ook de gelegenheid hebben om verder te ontwikkelen. Tijd is momenteel onze grootste vijand. Ik verwacht rond Barcelona met een update te komen, dan zal de auto ook weer wat lichter zijn. En zo moeten we dat voor stap voor stap doen.” Wat vind je van het feit dat US F1 gefaald heeft de auto op tijd af te krijgen? Zij hadden nota bene veel eerder een startplaats dan jullie.
“Eigenlijk is het hun probleem. Ik concentreer me op ons team. Maar aan de andere kant kan ik ook zeggen: met die drie maanden extra hadden we als team veel tijdswinst kunnen boeken. Maar zo is het niet gegaan. Persoonlijk ben ik teleurgesteld dat het ze niet gelukt is om de auto op tijd af te krijgen. Ik denk dat het goed is voor de sport om een Amerikaans team erbij te hebben.” Waar ligt de kracht van Lotus?
“In het feit dat we een compleet nieuw team zijn. Er is geen bagage, geen politiek, Ik heb veel mensen meegenomen uit teams waar ik eerder gewerkt heb (met name Toyota en Force India, red.). Daarvan weet ik dat het goede mensen zijn. Ze zijn aardig, professioneel, werken hard, maar letten ook op elkaar. Het lijkt een beetje op de tijd dat ik voor Tyrrel werkte – iedereen gaat voor elkaar door het vuur. En het maakt me blij en trots als ik dat zie.” Wat mogen we in Australië en Maleisië van Lotus verwachten?
“De komende drie races is het gewoon belangrijk om te finishen. We richten ons nu op de betrouwbaarheid. Punten halen is niet realistisch, maar het is wel belangrijk om te blijven rijden. De tiende plaats bij de constructeurs is het doel, want dat is veel geld waar. En ook al halen we waarschijnlijk geen punten, er zal dan gekeken worden naar de klasseringen. Dus een keer een elfde, twaalfde of dertiende plaats kan uiteindelijk miljoenen opleveren.” Jullie zijn heel open naar de media toe. Als verslaggever van Formule 1.nl mocht ik zowel tijdens de training als tijdens de race een korte periode in de pitbox doorbrengen. Een unicum in de Formule 1. Is dat onderdeel van een charme-offensief of zit daar een gedachte achter?
“Het is een boodschap die we willen uitdragen. We willen open en transparant zijn in wat we doen. Waarom niet? Teambaas Tony Fernandes is een grote voorstander van openheid en moedigt dat echt aan. Dus als wij een probleem hebben met de auto vertellen we wat er aan de hand is, en gaan we niet liegen of geheimzinnig doen. Ook op die manier proberen we ons te onderscheiden.”
“Ja, ze hebben het allebei fantastisch gedaan. De strategie van Heikki heeft niet geweldig uitgepakt en Jarno had wat hydraulische problemen waardoor hij de laatste ronde moest stoppen. Maar als je dat buiten beschouwing laat, was het weekend in Bahrein het bewijs dat Lotus thuis hoort in de Formule 1. Tijdens de race heeft Heikki wat gevechten gehad met Glock, daarnaast zijn wij als enige team geklasseerd. Een mooi begin.” Ben je trots?
“Tuurlijk, maar vooral op het team. De jongens hebben zo hard gewerkt en een weekend lang amper geslapen. Daarnaast ben ik vooral erg blij voor Tony (Fernandes, red.). Hij heeft zijn nek uitgestoken voor dit team, dus als iemand dit verdient is hij het.” Was het een emotioneel moment toen Jarno Trulli tijdens de vrije training als eerste de baan opstuurde?
“Het voelde inderdaad anders dan anders. Bij dit team heb ik alles vanaf nul opgezet. Niet alleen de auto, maar ook de logistiek en het personeel. Emotioneel was ik niet, dat is een te groot woord. Maar ik heb mezelf op dat moment wel figuurlijk een klap op mijn schouders gegeven.” Het gat met de gevestigde teams is groot. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Het is zes maanden geleden dat we onze startplaats toegewezen hebben gekregen. Dat zie je terug in het resultaat. Het is al een hele prestatie dat we hier überhaupt staan. Dat we tijdens de trainingen vijf seconden tekort kwamen, nemen we voor lief. Tijdens de race kon je zien dat het al beter ging en we op 3 seconden achterstand zaten. Drie jaar geleden was dat heel normaal." "Het veld is echter heel erg in elkaar geschoven waardoor de verschillen veel kleiner zijn. Dat teams nu zeggen dat het gevaarlijk is, vind ik belachelijk. Natuurlijk wil je altijd sneller, maar het eerste doel was om een professioneel team neer te zetten. En met het geld en de tijd die wij hadden, hadden we het echt niet beter kunnen doen.” Dat hebben we je al vaker horen zeggen…
“Klopt, maar dat geloof ik echt. Ik weet precies wat we moeten doen om sneller te gaan, maar je moet ook de gelegenheid hebben om verder te ontwikkelen. Tijd is momenteel onze grootste vijand. Ik verwacht rond Barcelona met een update te komen, dan zal de auto ook weer wat lichter zijn. En zo moeten we dat voor stap voor stap doen.” Wat vind je van het feit dat US F1 gefaald heeft de auto op tijd af te krijgen? Zij hadden nota bene veel eerder een startplaats dan jullie.
“Eigenlijk is het hun probleem. Ik concentreer me op ons team. Maar aan de andere kant kan ik ook zeggen: met die drie maanden extra hadden we als team veel tijdswinst kunnen boeken. Maar zo is het niet gegaan. Persoonlijk ben ik teleurgesteld dat het ze niet gelukt is om de auto op tijd af te krijgen. Ik denk dat het goed is voor de sport om een Amerikaans team erbij te hebben.” Waar ligt de kracht van Lotus?
“In het feit dat we een compleet nieuw team zijn. Er is geen bagage, geen politiek, Ik heb veel mensen meegenomen uit teams waar ik eerder gewerkt heb (met name Toyota en Force India, red.). Daarvan weet ik dat het goede mensen zijn. Ze zijn aardig, professioneel, werken hard, maar letten ook op elkaar. Het lijkt een beetje op de tijd dat ik voor Tyrrel werkte – iedereen gaat voor elkaar door het vuur. En het maakt me blij en trots als ik dat zie.” Wat mogen we in Australië en Maleisië van Lotus verwachten?
“De komende drie races is het gewoon belangrijk om te finishen. We richten ons nu op de betrouwbaarheid. Punten halen is niet realistisch, maar het is wel belangrijk om te blijven rijden. De tiende plaats bij de constructeurs is het doel, want dat is veel geld waar. En ook al halen we waarschijnlijk geen punten, er zal dan gekeken worden naar de klasseringen. Dus een keer een elfde, twaalfde of dertiende plaats kan uiteindelijk miljoenen opleveren.” Jullie zijn heel open naar de media toe. Als verslaggever van Formule 1.nl mocht ik zowel tijdens de training als tijdens de race een korte periode in de pitbox doorbrengen. Een unicum in de Formule 1. Is dat onderdeel van een charme-offensief of zit daar een gedachte achter?
“Het is een boodschap die we willen uitdragen. We willen open en transparant zijn in wat we doen. Waarom niet? Teambaas Tony Fernandes is een grote voorstander van openheid en moedigt dat echt aan. Dus als wij een probleem hebben met de auto vertellen we wat er aan de hand is, en gaan we niet liegen of geheimzinnig doen. Ook op die manier proberen we ons te onderscheiden.”