Brawn GP maakt tot nu toe een ongekend goede start van het seizoen door. Jenson Button heeft vier van de vijf races gewonnen en het volgende doel is winnen in Monaco. Nick Fry: “Dat zou heel speciaal voor ons zijn.” Het management van het voormalige Honda, onder leiding van Ross Brawn en Nick Fry is uit het dal geklommen en heeft van Brawn GP een winnend team gemaakt. Onze Engelse medewerker Adam Cooper vroeg CEO Fry naar de vooruitgang van het team, het budgetplafond en de toekomst.

Vier overwinningen, hoe voelt dat?

Nick Fry: “Het is ongelooflijk. Ik denk dat iedereen binnen het team zich in de arm moet knijpen om te geloven dat het echt waard is. We vragen ons af of hier ooit een einde aan komt, maar het lijkt alleen maar beter te worden.”

Je hebt duidelijk gezegd dat er bij Brawn GP geen teamorders worden gegeven.

“Dat klopt, die optie bestaat gewoon niet bij ons. Button en Barrichello zijn allebei volwassen rijders en wij hebben ook enorm vertrouwen in allebei. In Spanje werd Jenson behoorlijk uitgedaagd door Rubens, maar beide garages hebben erg hun best gedaan.”

Jenson Button kwam dit jaar niet altijd even goed uit de startblokken. Toch blijft hij maar races winnen. Wat is het geheim?

“Ik denk dat het laat zien hoe vastberaden hij is. Het klopt dat hij niet altijd zo snel wegkwam als dat hij wilde. Maar in de kwalificatie komt hij met resultaten als het nodig is en datzelfde doet hij in de race.”

Wat verwacht je van Monaco?

“Het zou heel speciaal voor ons zijn om te winnen in Monaco. Op dat circuit moet je maximale neerwaartse druk hebben, de aerodynamica is daar minder belangrijk. Het gaat er om de auto mechanisch zo goed mogelijk af te stellen en daar zijn wij als team erg goed in. Hopelijk gaan we het heel goed doen.”

Hoe staat Brawn GP tegenover het budgetplafond?

“Wij zijn voorstanders van een budgetplafond, aangezien wij een klein team zijn. We hebben een adequaat budget, maar dat is niet te vergelijken met het budget dat andere autofabrikanten uitgeven. Maar we begrijpen dat we een oplossing moet bedenken waar iedereen zich in kan vinden.”

“We willen racen tegen Ferrari, Mercedes en Toyota en de andere fabrikanten en daarom is hun steun aan de Formule 1 hard nodig. Wij snappen dan ook dat het voor grotere bedrijven als Ferrari moeilijk is om zomaar de kosten te drukken. Laten we hopen dat we tot een compromis kunnen komen.”

Is het team in een positie om de sport te boycotten?

“Het laatste dat wij willen is een confrontatie met de FIA of de FOM (Formula One Management, in handen van Bernie Ecclestone, red.). Dat wil geen enkel team, maar toch denk ik dat er nog vele discussies gaan komen.”

AC/LP