Vragenvuur: Nick Heidfeld
Na drie races blikt Nick Heidfeld terug op de prestaties van BMW-Sauber. Hoe is het tot nu toe gegaan? En hoe gaat het met hemzelf? ,,Ik heb voorlopig wel even genoeg in het vliegtuig gezeten."
Hoe vind je dat de eerste races van BMW Sauber gegaan zijn?
,,Voor de start van het seizoen vertelde ik dat we ons niet teveel druk moeten opleggen. In plaats daarvan kunnen we er beter voor zorgen dat we ons constant blijven verbeteren en de goede kant op gaan met de ontwikkeling van de auto. Dat is precies wat in de eerste drie Grands Prix gebeurd is. In Maleisië hebben we de eerste punten gehaald en in Australië werden we vierde en zesde. In beide gevallen hadden we een goed tempo in de race.” Wat vond je ervan om in Australië een tijdje op de tweede plaats te rijden?
,,Ik besefte dat de meeste coureurs – inclusief ikzelf – geen pitstops meer zouden maken. Daarom hoopte ik dat ik de tweede plaats zou kunnen verdedigen. Kimi Räikkönen zat achter mij in een veel snellere auto en ik had ook nog eens problemen om mijn banden weer op temperatuur te krijgen. Daardoor moest ik risico’s nemen. Teveel risico’s, zo bleek. Kimi kon me voorbij en een andere auto ook. Maar goed, we kunnen heel tevreden zijn met dit resultaat en we zijn nu extra gemotiveerd.” Wat denk je dat dit seizoen nog mogelijk is?
,,We blijven hard werken en de prestaties in Melbourne sterken ons in de gedachte dat er nog meer inzit. Maar onze successen hangen voor een deel ook af van de vooruitgang die andere teams boeken, dus ik wil me er niet op vastleggen.” Wat is er nieuwe aan de BMW F1.06 in Imola?
,,De achterkant van de auto is aangepast en de voorvleugel is nieuw. In Australië hadden we al nieuwe onderdelen en de verbetering was direct merkbaar. Ik denk dat er wel meer teams zijn die met nieuwe spullen naar Imola komen, dus het zou best kunnen dat de verhoudingen weer wat verschuiven.” Wat vind je van de huidige bandensituatie?
,,Ik denk dat Michelin de beste banden maakt. In Melbourne was het echter duidelijk dat veel coureurs problemen hadden om hun banden op de juiste temperatuur te krijgen. We werken er hard aan om dit op te lossen.” Kijk je uit naar het Europese seizoen?
,,Absoluut, ik heb tussen de eerste drie Grands Prix wel even genoeg gereisd. Tussen Maleisië en Australië ben ik terug naar Europa gevlogen om te testen en mijn familie te zien, waardoor ik nog meer uren in het vliegtuig heb doorgebracht dan de meeste coureurs.” Hoe vind je de balans tussen de carrière en je familie?
,,Dat gaat momenteel best goed. Patricia, Juni (vriendin en dochter, MB) en mijn moeder waren allemaal bij de eerste race in Bahrein. Ze hebben zich goed vermaakt op het strand en ’s avonds kon ik wat tijd met ze doorbrengen. Ik vind het prettig om mijn familie in de buurt te hebben, want ze helpen me om me te ontstappen. In Australië en Maleisië waren ze er niet bij vanwege de hitte en de afstand, maar nu de Europese races weer beginnen komen ze wat vaker mee.” Het BMW Sauber Pitlane Park is voor het eerst te zien op de Nürburgring. Wat vind je van dit project?
,,Ik heb alleen nog maar een schaalmodel gezien, want het wordt pas op het Nürburgring voor het eerst opgebouwd. Maar het idee staat me erg aan.. Er zijn zoveel dingen die de fans willen zien, maar het is nu eenmaal niet mogelijk om al die mensen in de pit toe te laten. Het is dus een geweldig idee om een heel; pitcomplex na te bouwen voor de fans. Ik kan niet wachten om het te gaan bekijken.” Dit interview werd beschikbaar gesteld door de persafdeling van BMW-Sauber
Hoe vind je dat de eerste races van BMW Sauber gegaan zijn?
,,Voor de start van het seizoen vertelde ik dat we ons niet teveel druk moeten opleggen. In plaats daarvan kunnen we er beter voor zorgen dat we ons constant blijven verbeteren en de goede kant op gaan met de ontwikkeling van de auto. Dat is precies wat in de eerste drie Grands Prix gebeurd is. In Maleisië hebben we de eerste punten gehaald en in Australië werden we vierde en zesde. In beide gevallen hadden we een goed tempo in de race.” Wat vond je ervan om in Australië een tijdje op de tweede plaats te rijden?
,,Ik besefte dat de meeste coureurs – inclusief ikzelf – geen pitstops meer zouden maken. Daarom hoopte ik dat ik de tweede plaats zou kunnen verdedigen. Kimi Räikkönen zat achter mij in een veel snellere auto en ik had ook nog eens problemen om mijn banden weer op temperatuur te krijgen. Daardoor moest ik risico’s nemen. Teveel risico’s, zo bleek. Kimi kon me voorbij en een andere auto ook. Maar goed, we kunnen heel tevreden zijn met dit resultaat en we zijn nu extra gemotiveerd.” Wat denk je dat dit seizoen nog mogelijk is?
,,We blijven hard werken en de prestaties in Melbourne sterken ons in de gedachte dat er nog meer inzit. Maar onze successen hangen voor een deel ook af van de vooruitgang die andere teams boeken, dus ik wil me er niet op vastleggen.” Wat is er nieuwe aan de BMW F1.06 in Imola?
,,De achterkant van de auto is aangepast en de voorvleugel is nieuw. In Australië hadden we al nieuwe onderdelen en de verbetering was direct merkbaar. Ik denk dat er wel meer teams zijn die met nieuwe spullen naar Imola komen, dus het zou best kunnen dat de verhoudingen weer wat verschuiven.” Wat vind je van de huidige bandensituatie?
,,Ik denk dat Michelin de beste banden maakt. In Melbourne was het echter duidelijk dat veel coureurs problemen hadden om hun banden op de juiste temperatuur te krijgen. We werken er hard aan om dit op te lossen.” Kijk je uit naar het Europese seizoen?
,,Absoluut, ik heb tussen de eerste drie Grands Prix wel even genoeg gereisd. Tussen Maleisië en Australië ben ik terug naar Europa gevlogen om te testen en mijn familie te zien, waardoor ik nog meer uren in het vliegtuig heb doorgebracht dan de meeste coureurs.” Hoe vind je de balans tussen de carrière en je familie?
,,Dat gaat momenteel best goed. Patricia, Juni (vriendin en dochter, MB) en mijn moeder waren allemaal bij de eerste race in Bahrein. Ze hebben zich goed vermaakt op het strand en ’s avonds kon ik wat tijd met ze doorbrengen. Ik vind het prettig om mijn familie in de buurt te hebben, want ze helpen me om me te ontstappen. In Australië en Maleisië waren ze er niet bij vanwege de hitte en de afstand, maar nu de Europese races weer beginnen komen ze wat vaker mee.” Het BMW Sauber Pitlane Park is voor het eerst te zien op de Nürburgring. Wat vind je van dit project?
,,Ik heb alleen nog maar een schaalmodel gezien, want het wordt pas op het Nürburgring voor het eerst opgebouwd. Maar het idee staat me erg aan.. Er zijn zoveel dingen die de fans willen zien, maar het is nu eenmaal niet mogelijk om al die mensen in de pit toe te laten. Het is dus een geweldig idee om een heel; pitcomplex na te bouwen voor de fans. Ik kan niet wachten om het te gaan bekijken.” Dit interview werd beschikbaar gesteld door de persafdeling van BMW-Sauber