Nick Heidfeld heeft nog steeds het record van de coureur met de meeste podiumplaatsen zonder overwinning. Maar daar zou dit jaar wel eens een eind aan kunnen komen.Hoe zijn de voorbereidingen tot nu toe gegaan?

,,Dit jaar is het een grote ontdekkingsreis. Er zijn enorm veel nieuwe dingen die we hebben moeten leren, en daar heb ik veel plezier aan beleefd. Het testen is tot nu toe best goed gegaan. De auto is helemaal nieuw maar werkt al prima. Het is mooi meegenomen dat we nu al meer testkilometers gemaakt hebben dan veel van onze concurrenten.”

Zegt dat al iets over jullie positie ten opzichte van de rest?

,,Niet echt. Iedereen is met andere dingen bezig, zeker dit jaar met alle nieuwe regels. Pas in Melbourne zullen we zien waar iedereen staat. Ik zal blij zijn als het zover is. Maar door onze gedegen voorbereiding denk ik wel dat we de zaken straks goed op orde hebben.”

Wat vind je van alle regelwijzigingen?

,,Het doel was om inhalen te bevorderen en dat lijkt te gaan lukken. Niet dat het ineens heel anders zal gaan worden: Formule 1-auto’s zijn nu eenmaal geen toerwagens. Dat we nu weer op slicks gaan racen is natuurlijk een goede zaak. Het heeft me altijd tegengestaan dat er vrijwel overal met slicks gereden wordt, maar nota bene in de Formule 1 met gegroefde banden.”

Hoe bevalt de nieuwe beweegbare voorvleugel?

,,Je kunt er de balans van de auto voor verschillende bochten mee veranderen. Maar we mogen die flap maar twee keer per ronde verstellen: omhoog of omlaag, en daarna weer terug naar de originele stand. Of het echt helpt bij het inhalen valt nog te bezien, maar dat zullen we snel genoeg merken.”

En KERS? Hoe bevalt dat?

,,Het is leuk om mee te spelen. Het voelt fantastisch als je die knop indrukt en je ineens tachtig pk extra hebt. Tijdens het testen heb ik ook al gemerkt wat er gebeurt als een ander die knop indrukt en jij niet: ze rijden je gewoon om de oren alsof je stilstaat. Je moet het gebruik ervan tijdens de race zorgvuldig plannen, en dat is een extra taak voor de coureur. Je kunt hem maar voor 6,5 seconden per ronde gebruiken, en pas vanaf 100 kilometer per uur. Bij lagere snelheden werkt het niet, je kunt het dus niet meteen bij de start gebruiken. Bovendien moet het systeem wel opgeladen zijn.”

Denk je dat je dit jaar eindelijk je eerste overwinning kunt pakken?

,,Ja, als ik een auto heb die kan winnen, dan zal ik dat doen. Het is hoe dan ook mijn doel voor dit jaar. Ik heb keihard gewerkt met de technici. Ik mag dan geen engineer zijn, maar met mijn ervaring kan ik heel goed aangeven wat er aan de auto verbeterd moet worden. Daarnaast heb ik hard getraind. Dat moet ook wel, want we rijden dit jaar veel minder omdat er bijna niet meer getest mag worden.”

Veel coureurs proberen gewicht te verliezen. Heb je jezelf ook uitgehongerd deze winter?

,,Ik geloof daar niet in. Er is een logisch verband tussen gewicht en prestaties. Formule 1 is fysiek erg zwaar en als je jezelf verzwakt, kun je het simpelweg niet aan. Desondanks heb ik extra gelet op mijn dieet en door verstandig te trainen ben ik toch nog tweeënhalve kilo afgevallen.”

Tenslotte: de coureurs is gevraagd salaris in te leveren. Wat vind je daarvan?

,,Zoals alle coureurs ben ik er geen voorstander van. De coureur is een belangrijk element in het team. BMW heeft voor elk onderdeel van het team een kosten/baten-analyse gemaakt en bovendien zijn hier nooit enorme salarissen uitbetaald. Het gaat er om tot een overeenkomst te komen, zoals altijd het geval is geweest.”

Dit vragenvuur is aangeleverd door de persafdeling van BMW Sauber.

MB