Vragenvuur: Nico Hülkenberg
Daan de Geus
3 juli 2015
Met een zege in de 24 Uur van Le Mans, een achtste plek in de Formule 1-race in Canada en een zesde plaats in Oostenrijk, is Nico Hülkenberg aan een goede reeks bezig. De Duitser krijgt dit weekend in Engeland daarbij ook nog eens de langverwachte ‘B-spec’ van de Force India VJM08 tot zijn beschikking, waarmee hij hoopt de goede reeks door te zetten én verder naar voren te komen, zo vertelt hij.
Er wordt in deze sport veel gesproken over momentum. Jij bent natuurlijk lekker bezig, met je Le Mans-zege en twee sterke Formule 1-weekends. Hoe ervaar je dat zelf, heb je het gevoel dat je in een flow zit en dit vast kan houden?
“Dat is in ieder geval de bedoelding! Het mag duidelijk zijn dat mijn laatste drie raceweekends erg goed verlopen zijn. Ik hoop dat ik dit kan volhouden. Dit is wel een ander circuit weer, je kan het niet echt vergelijken met de banen in Canada en Oostenrijk. Maar ik voel me goed, ik voel me lekker. Goede resultaten geven je uiteraard zelfvertrouwen. Het is een bevestiging dat je iets goed doet en dat is fijn voor een coureur. Ik blijf daarbij alle zeilen bijzetten en hopelijk ook presteren.” Wat Force India’s ‘B-spec’ van de VJM08 betreft, testcoureurs Pascal Wehrlein en Esteban Ocon hebben er uitgebreid mee getest, jij geeft de verbeterde auto nu pas voor het eerst de sporen. Ben je niet bang dat de auto ineens heel anders aanvoelt?
“Ik denk het niet. Het zou vooral als meer downforce moeten voelen, en dat wil je juist, want dat maakt alles makkelijker! Maar het zou wel eens wat anders kunnen zijn. Misschien moeten wij als coureurs ons een beetje aanpassen. Het kost natuurlijk ook tijd om te leren wat voor effect zoveel updates op een auto hebben, hoe je bijvoorbeeld de set-up moet veranderen. We hebben nu immers een hele andere aerodynamische filosofie voor de auto, dus het is zeker niet zo dat we deze updates er nu opschroeven en dat het dan is. We zullen er de komende tijd meer over blijven leren en nieuwe dingen ontdekken.” Jullie adjunct-teambaas Robert Fernley denkt dat jullie met de verbeterde auto misschien vierde kunnen worden en Red Bull kunnen pakken. Lijkt dat je een haalbaar doel?
“Het is in ieder geval een ambitieuze doestelling. Red Bull is nog altijd één van de grootste teams. Ze hebben een goede auto, ondanks dat ze de laatste races niet geweldig gepresteerd hebben. Het lijkt me lastig ze te kloppen. Het hangt er sowieso vanaf hoe goed deze updates is en hoe ver het ons de komende Grands Prix brengt. Dat is nu nog niet te voorspellen, maar we gaan uiteraard proberen de teams om ons heen te verslaan.” Heb je zelf een doelstelling voor de tweede helft van het jaar, met de verbeterde auto?
“Ook dat hangt er vanaf wat deze update brengt. Maar steevast op eigen kracht om de punten meedoen, zonder dat het van geluk afhangt, is het doel met de B-spec.” Force India is een team dat qua strategie nog wel eens een gokje wil wagen. Als de B-spec een succes blijkt, blijven jullie dat dan doen, of denk je dat jullie het vaker op zeker zullen spelen als er meer op het spel staat?
“Als je meer performance hebt, maakt dat het uitdokteren van een strategie alleen maar makkelijker, want je hebt een grotere buffer, meer om mee te spelen. Als je auto sneller wordt, ben je flexibeler en kun je qua strategie meer doen. Ik denk daarbij dat we het qua bandenmanagement goed hebben gedaan in het verleden. We hebben wat ballsy strategieën uit kunnen voeren, dus als de auto beter is, is dat alleen maar positief.” We moeten het toch ook nog even over je toekomst hebben. Je kan er vermoedelijk niet te veel over zeggen, maar merk je dat er meer interesse is van andere teams nu je Le Mans hebt gewonnen? Blijft de telefoon maar gaan?
“Nee. Ik denk wel aan mijn toekomst, uiteraard maar maak me er niet druk om. Het gaat dit jaar net zoals altijd. Ik laat de geruchten maar aan jullie van de pers over, voor ons als coureurs is het leuk dat allemaal aan te horen. Ikzelf probeer ondertussen gewoon zo goed mogelijk te presteren en dan komt het vanzelf wel goed.” In nummer 8/9 van Formule 1 lees je een uitgebreid interview met Nico Hülkenberg en een reportage over de 24 Uur van Le Mans.
“Dat is in ieder geval de bedoelding! Het mag duidelijk zijn dat mijn laatste drie raceweekends erg goed verlopen zijn. Ik hoop dat ik dit kan volhouden. Dit is wel een ander circuit weer, je kan het niet echt vergelijken met de banen in Canada en Oostenrijk. Maar ik voel me goed, ik voel me lekker. Goede resultaten geven je uiteraard zelfvertrouwen. Het is een bevestiging dat je iets goed doet en dat is fijn voor een coureur. Ik blijf daarbij alle zeilen bijzetten en hopelijk ook presteren.” Wat Force India’s ‘B-spec’ van de VJM08 betreft, testcoureurs Pascal Wehrlein en Esteban Ocon hebben er uitgebreid mee getest, jij geeft de verbeterde auto nu pas voor het eerst de sporen. Ben je niet bang dat de auto ineens heel anders aanvoelt?
“Ik denk het niet. Het zou vooral als meer downforce moeten voelen, en dat wil je juist, want dat maakt alles makkelijker! Maar het zou wel eens wat anders kunnen zijn. Misschien moeten wij als coureurs ons een beetje aanpassen. Het kost natuurlijk ook tijd om te leren wat voor effect zoveel updates op een auto hebben, hoe je bijvoorbeeld de set-up moet veranderen. We hebben nu immers een hele andere aerodynamische filosofie voor de auto, dus het is zeker niet zo dat we deze updates er nu opschroeven en dat het dan is. We zullen er de komende tijd meer over blijven leren en nieuwe dingen ontdekken.” Jullie adjunct-teambaas Robert Fernley denkt dat jullie met de verbeterde auto misschien vierde kunnen worden en Red Bull kunnen pakken. Lijkt dat je een haalbaar doel?
“Het is in ieder geval een ambitieuze doestelling. Red Bull is nog altijd één van de grootste teams. Ze hebben een goede auto, ondanks dat ze de laatste races niet geweldig gepresteerd hebben. Het lijkt me lastig ze te kloppen. Het hangt er sowieso vanaf hoe goed deze updates is en hoe ver het ons de komende Grands Prix brengt. Dat is nu nog niet te voorspellen, maar we gaan uiteraard proberen de teams om ons heen te verslaan.” Heb je zelf een doelstelling voor de tweede helft van het jaar, met de verbeterde auto?
“Ook dat hangt er vanaf wat deze update brengt. Maar steevast op eigen kracht om de punten meedoen, zonder dat het van geluk afhangt, is het doel met de B-spec.” Force India is een team dat qua strategie nog wel eens een gokje wil wagen. Als de B-spec een succes blijkt, blijven jullie dat dan doen, of denk je dat jullie het vaker op zeker zullen spelen als er meer op het spel staat?
“Als je meer performance hebt, maakt dat het uitdokteren van een strategie alleen maar makkelijker, want je hebt een grotere buffer, meer om mee te spelen. Als je auto sneller wordt, ben je flexibeler en kun je qua strategie meer doen. Ik denk daarbij dat we het qua bandenmanagement goed hebben gedaan in het verleden. We hebben wat ballsy strategieën uit kunnen voeren, dus als de auto beter is, is dat alleen maar positief.” We moeten het toch ook nog even over je toekomst hebben. Je kan er vermoedelijk niet te veel over zeggen, maar merk je dat er meer interesse is van andere teams nu je Le Mans hebt gewonnen? Blijft de telefoon maar gaan?
“Nee. Ik denk wel aan mijn toekomst, uiteraard maar maak me er niet druk om. Het gaat dit jaar net zoals altijd. Ik laat de geruchten maar aan jullie van de pers over, voor ons als coureurs is het leuk dat allemaal aan te horen. Ikzelf probeer ondertussen gewoon zo goed mogelijk te presteren en dan komt het vanzelf wel goed.” In nummer 8/9 van Formule 1 lees je een uitgebreid interview met Nico Hülkenberg en een reportage over de 24 Uur van Le Mans.
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Haas verschijnt in Austin met upgrades, speciale racepakken en een echte Amerikaanse livery
17 oktober 2023 11:57 - GP Verenigde Staten
Haas F1 verrast met de contractverlenging van Magnussen, ook Hülkenberg blijft
24 augustus 2023 10:34 - Nieuws