Vragenvuur: Paul di Resta & Adrian Sutil
Daan de Geus
17 september 2013
Na een goede eerste seizoenshelft lijkt Force India nu langzaam af te zakken. Coureurs Paul di Resta en Adrian Sutil weten dan ook niet zo goed wat ze van de race in Singapore moeten verwachten, maar vertellen in interview op de Force India-site uiteraard op punten te hopen.
Paul Di Resta
Paul, met wat voor gevoel ga jij het raceweekend in Singapore in?
“Gezien de vorm die we de laatste tijd aan de dag hebben gelegd, is het lastig te voorspellen wat we kunnen verwachten. Het Marina Bay Street Circuit is echter een baan die me goed ligt en vorig jaar hebben we hier een goed resultaat behaald met mijn vierde plek. Het zou geweldig zijn om dat te kunnen herhalen, maar het wordt lastig dat voor elkaar te krijgen nu de verschillen op de grid zo miniem zijn.” Hoe denk je dat de strijd in de middenmoot gaat uitpakken?
“Het staat buiten kijf dat het aanpassen van de Pirelli-banden hier een effect op heeft gehad, net zoals het duidelijk is dat veel teams – om één of andere reden – hun achterstand op ons hebben ingelopen. Het enige wat wij daaraan kunnen doen, is zo hard mogelijk blijven werken om zo te proberen competitiever te worden. Iedereen bij Force India geeft dan ook honderd procent, want we weten hoe snel je een ommekeer kan bewerkstelligen in deze sport.” Je hebt altijd goed gepresteerd in Singapore. Hoort dit circuit daardoor bij je favorieten?
“Het is een populaire race die extra interessant is door het afwijkende tijdschema. Ik blijf zelf altijd gewoon de Europese tijd volgen, want dat helpt tegen jetlag. Dat wordt net zoals de vorige keren in Singapore dus om zes uur ’s ochtends het bed induiken en om twee uur ’s middags weer opstaan, want die aanpak heeft altijd goed voor me gewerkt.” Adrian Sutil Adrian, toen jij twee jaar geleden voor het laatst in Singapore racete, finishte je als achtste. Verheug je je erop weer terug naar Singapore te gaan?
“Het is niet mijn favoriete baan op de kalender, maar naarmate ik er vaker kom, begint hij me toch steeds beter en beter te bevallen. Er zijn een aantal leuke baandelen en het is gelukkig ook vrij breed voor een stratencircuit, wat inhalen een stuk makkelijker maakt. In het algemeen vind ik straatraces overigens altijd erg leuk, en Singapore is een geweldige stad. Qua sfeer is het ook ongetwijfeld één van de beste races van het jaar.” Dit wordt je vijfde race in Singapore, dus je bent inmiddels vast wel gewend aan het opmerkelijke ritme dat je daar moet aanhouden?
“Ik heb er nooit moeite mee gehad. De truc is gewoon om de nacht als je dag te beschouwen. Wel is het zo dat je met elk bezoek weer nieuwe dingen leert die je helpen om overdag te slapen. Wat het circuit en het racen betreft, vergeet je verder haast dat je ’s nachts aan het rijden bent, want de verlichting maakt het ontzettend helder en geeft perfect zicht.” Wat is in jouw ogen een realistisch doel voor het komende weekend?
“We moeten ons goed zien te kwalificeren, zodat we onszelf een goede uitgangspositie geven om punten te scoren. Onze achterstand op McLaren is namelijk nog altijd goed te overzien, terwijl we er aan de andere kant voor moeten zorgen dat we onze eigen voorsprong op Toro Rosso en Sauber in stand weten te houden. Singapore kan verder nogal eens voor verrassingen zorgen en er kan altijd een buitje vallen, dus we moeten als team zorgen dat we overal klaar voor zijn en de kansen kunnen pakken die zich voordoen.” Deze interview zijn ter beschikking gesteld door het team van Force India.
“Gezien de vorm die we de laatste tijd aan de dag hebben gelegd, is het lastig te voorspellen wat we kunnen verwachten. Het Marina Bay Street Circuit is echter een baan die me goed ligt en vorig jaar hebben we hier een goed resultaat behaald met mijn vierde plek. Het zou geweldig zijn om dat te kunnen herhalen, maar het wordt lastig dat voor elkaar te krijgen nu de verschillen op de grid zo miniem zijn.” Hoe denk je dat de strijd in de middenmoot gaat uitpakken?
“Het staat buiten kijf dat het aanpassen van de Pirelli-banden hier een effect op heeft gehad, net zoals het duidelijk is dat veel teams – om één of andere reden – hun achterstand op ons hebben ingelopen. Het enige wat wij daaraan kunnen doen, is zo hard mogelijk blijven werken om zo te proberen competitiever te worden. Iedereen bij Force India geeft dan ook honderd procent, want we weten hoe snel je een ommekeer kan bewerkstelligen in deze sport.” Je hebt altijd goed gepresteerd in Singapore. Hoort dit circuit daardoor bij je favorieten?
“Het is een populaire race die extra interessant is door het afwijkende tijdschema. Ik blijf zelf altijd gewoon de Europese tijd volgen, want dat helpt tegen jetlag. Dat wordt net zoals de vorige keren in Singapore dus om zes uur ’s ochtends het bed induiken en om twee uur ’s middags weer opstaan, want die aanpak heeft altijd goed voor me gewerkt.” Adrian Sutil Adrian, toen jij twee jaar geleden voor het laatst in Singapore racete, finishte je als achtste. Verheug je je erop weer terug naar Singapore te gaan?
“Het is niet mijn favoriete baan op de kalender, maar naarmate ik er vaker kom, begint hij me toch steeds beter en beter te bevallen. Er zijn een aantal leuke baandelen en het is gelukkig ook vrij breed voor een stratencircuit, wat inhalen een stuk makkelijker maakt. In het algemeen vind ik straatraces overigens altijd erg leuk, en Singapore is een geweldige stad. Qua sfeer is het ook ongetwijfeld één van de beste races van het jaar.” Dit wordt je vijfde race in Singapore, dus je bent inmiddels vast wel gewend aan het opmerkelijke ritme dat je daar moet aanhouden?
“Ik heb er nooit moeite mee gehad. De truc is gewoon om de nacht als je dag te beschouwen. Wel is het zo dat je met elk bezoek weer nieuwe dingen leert die je helpen om overdag te slapen. Wat het circuit en het racen betreft, vergeet je verder haast dat je ’s nachts aan het rijden bent, want de verlichting maakt het ontzettend helder en geeft perfect zicht.” Wat is in jouw ogen een realistisch doel voor het komende weekend?
“We moeten ons goed zien te kwalificeren, zodat we onszelf een goede uitgangspositie geven om punten te scoren. Onze achterstand op McLaren is namelijk nog altijd goed te overzien, terwijl we er aan de andere kant voor moeten zorgen dat we onze eigen voorsprong op Toro Rosso en Sauber in stand weten te houden. Singapore kan verder nogal eens voor verrassingen zorgen en er kan altijd een buitje vallen, dus we moeten als team zorgen dat we overal klaar voor zijn en de kansen kunnen pakken die zich voordoen.” Deze interview zijn ter beschikking gesteld door het team van Force India.
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Di Resta verrast door bericht Piastri: ‘Hij moet ergens anders al een zitje hebben’
03 augustus 2022 15:00 - Nieuws
Peugeot in 2022 met Magnussen, Vergne en Di Resta naar het WEC en Le Mans
08 februari 2021 11:56 - Nieuws